VOLKSWAGEN: NAPĘD 4MOTION SPRAWDZA SIĘ W ZIMIE I NIE TYLKO

vw4motio1

W Volkswagenie napęd na cztery koła nie jest przywilejem jedynie aut terenowych. 4Motion znajduje się w ofercie większości modeli – od Golfa po Sharana w osobowych i od Caddy po Craftera w użytkowych.

W porównaniu do wyniku osiągniętego w 2015 roku sprzedaż osobowych Volkswagenów z napędem 4Motion w 2016 roku wzrosła aż o 61 procent, z 2291 do 3699 egzemplarzy. Niemal co drugi sprzedany w 2016 roku w Polsce nowy Tiguan wyposażony był napęd na cztery koła.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Większe bezpieczeństwo – w każdych warunkach, nawet podczas jazdy drogą o gładkiej i bardzo przyczepnej nawierzchni, samochód ze stałym napędem na 4 koła jest bardziej bezpieczny niż auta z napędem kół tylko jednej osi.

vw4motio2

Większe możliwości podczas jazdy poza utwardzonymi drogami – oprócz napędu na 4 koła ważnym parametrem samochodów przystosowanych do jazdy poza drogami utwardzonymi jest wielkość prześwitu. W Pasacie Alltracku wynosi on 174 mm (czyli o 27,5 mm więcej niż w Passacie Variancie), a w Tiguanie 4Motion – 200 mm. Możliwości tych modeli Volkswagena do jazdy poza utwardzonymi drogami zwiększają ponadto tryb jazdy offroadowej. W Tiguanie pokrętłem uruchamia się system 4Motion Active Control.

Lepsze osiągi – napęd na cztery koła 4Motion to podstawa nie tylko większych możliwości jazdy w terenie, ale przede wszystkim świetnych właściwości jezdnych i jak najlepszych osiągów samochodu. Właśnie dlatego napęd 4Motion to obowiązkowe wyposażenie Golfa z serii R – najmocniejszego kompaktowego Volkswagena wszech czasów. Dzięki silnikowi o mocy 310 KM i napędowi na cztery koła nowy Golf R z przekładnią DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sek.

Możliwość holowania przyczepy o większej masie – Passat Alltrack i Tiguan na wzniesienie o nachyleniu wynoszącym nawet 12 proc. potrafią wjechać z przyczepą, której masy własny wynoszą odpowiednio 2200 i aż 2500 kg.

vw4motio3

W gamie aut osobowych napęd 4Motion jest dostępny dla poniższych modeli: Golf, Golf Variant, Golf Alltrack, Golf R, Golf R Variant, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, Sharan, Tiguan, Touareg. W przypadku użytkowych modeli, każdy bez wyjątku z samochodów można wyposażyć w napęd 4Motion: Caddy, T6 (Transporter, Caravelle, Multivan i Clifornia), Crafter, Amarok.

Ponad 40 lat tradycji

Pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Bulli”. Powstało zaledwie kilka prototypów wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o 4 przełożeniach oraz w przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy napęd na przednie koła.

Już 3 lata później Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję modelu Iltis z napędem na cztery koła. Model ten seryjnie miał napęd na tylne koła z ręcznie dołączanym napędem na przednią oś. Pierwszym produkowanym masowo osobowym modelem Volkswagena, w którym pojawił się napęd na cztery koła był Passat B2 Syncro w 1984 roku. Napęd na cztery koła zastosowano tu w aucie, którego silnik był umieszczony wzdłużnie do osi pojazdu. Rok później zadebiutował Transporter T3 – również w wersji Syncro i z tym samym układem przeniesienia napędu.

vw4motio4

O ile w Passacie Syncro zastosowano rozwiązanie zbliżone do systemu Torsen, który był wykorzystywany przez Audi, o tyle w Golfie II generacji w wersji Syncro z silnikiem umieszczonym poprzecznie debiutował układ przeniesienia napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym.

Szczególną rolę w gamie Golfów drugiej generacji odegrał Golf Country produkowany od 1990 roku. Był to Golf Syncro, przebudowywany w Austrii przez firmę Steyr, z zawieszeniem podniesionym o 120 mm i z offroadowymi elementami nadwozia. Samochód ten okazał się prekursorem SUV-ów, które pojawiły się wiele lat później. Od czasu wersji Country Golfy, Passaty i Transportery każdej generacji były i są oferowane w wersjach z napędem na cztery koła. Wraz ze zmianą nazwy z Syncro na 4Motion w drugiej połowie lat 90. zmieniła się w Volkswagenie koncepcja techniczna napędu na cztery koła.

W 1998 roku w Golfie IV generacji Volkswagen po raz pierwszy zastosował sprzęgło wiskotyczne na tylnej osi w modelu z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Podział momentu obrotowego był w tym modelu stale dopasowywany do bieżących potrzeb, a elektronicznie sterowane sprzęgło wiskotyczne reagowało nadzwyczaj szybko.

vw4motio5

Jesienią 2002 roku do sprzedaży trafił Volkswagen Touareg pierwszej generacji. Touareg 4Motion dysponuje napędem na cztery koła z mechanizmem samoblokującym typu Torsen i był zdolny pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym nawet 31 stopni. Model ten seryjnie był wyposażony w tryb jazdy terenowej.

W 2007 roku, sprzęgło wiskotyczne zastosowano w pierwszym kompaktowym SUV-ie marki Volkswagen – w Tiguanie. Druga generacja tego modelu, oferowana od minionego roku, w układzie przeniesienia napędu na cztery koła 4Motion wciąż wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne, ale już piątej generacji.