Volkswagen oferuje napęd na cztery koła w kilkunastu modelach z napędem spalinowym i elektrycznym. W takich wersjach są dostępne m.in. T-Roc, Golf, Golf Variant, Tiguan, Tayron, Passat i Touareg.
W rodzinie elektrycznych modeli ID. napęd na cztery koła można wybrać kupując takie modele jak ID.4, ID.5, ID.7 i ID. Buzz. Różne rodzaje napędu, ale jeden cel – zwiększenie bezpieczeństwa podczas jazdy i maksymalna efektywność. Zalety napędu 4MOTION można docenić zwłaszcza teraz, zimą, gdy drogi bywają śliskie lub podczas dynamicznej jazdy sportowymi Volkswagenami na torze wyścigowym.
Zobacz także:
CUPRA: TAVASCAN ENDURANCE Z ZASIĘGIEM DO 569 KM
Samochody z napędem na cztery koła są w ofercie Volkswagena od 1984 roku, kiedy to zadebiutował Passat Variant GT syncro. Przez 40 lat oferowano wiele modeli z napędem na obie osie, wśród nich kultowy status zyskały takie auta jak Golf Country z 1989 roku, Golf R32 czy Passat W8 z 2001 roku. Dwa ostatnie auta nie miały już oznaczenia syncro, a 4MOTION, które to określenie funkcjonuje do dziś. W międzyczasie niektóre modele, takie jak Passat czy Golf występowały także w wersji Alltrack, także z napędem na obie osie. Napęd na wszystkie koła 4MOTION jest obecnie dostępny w wielu modelach z silnikami benzynowymi i/lub wysokoprężnymi – od Golfa, przez Golfa Varianta, T-Roca, Tiguana, Passata, Tayrona aż po Touarega. Także niektóre modele elektryczne z rodziny ID. są dostępne w wersjach z napędem na wszystkie koła z silnikami elektrycznymi zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi.
Zależnie od źródła napędu Volkswageny w wersji 4MOTION są wyposażone w dwa silniki elektryczne (w gamie ID.), sprzęgło Haldex (w większości aut spalinowych) lub mechanizm Torsen (w Touaregu). W przypadku takich modeli jak Tiguan, Tayron i Passat napęd na wszystkie koła 4MOTION nie tylko poprawia trakcję i właściwości jezdne na śliskiej nawierzchni, lecz także zwiększa możliwości tych modeli, jeśli chodzi o holowanie przyczepy. Passat z napędem na obie osie może holować przyczepę o masie do 2200 kg, Tiguan do 2300 kg, a Tayron – nawet do 2500 kg.
Z kolei w modelach o sportowym zacięciu, a do takich z pewnością należą T-Roc R czy Golf R (także z nadwoziem Variant) napęd na cztery koła poprawia trakcję i właściwości jezdne podczas dynamicznej jazdy. Wszystkie wersje Golfa R są wyposażone w napęd na wszystkie koła 4MOTION z systemem R-Performance Torque Vectoring. Opracowany przez Volkswagen R system rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś oraz pomiędzy lewe i prawe tylne koło. Jak to działa? Dzięki napędowi na wszystkie koła 4MOTION z układem R-Performance Torque Vectoring opracowanym specjalnie dla Golfa R, moment obrotowy może być również rozdzielany w różnych proporcjach na tylne koła. W skrajnym wypadku do 100 procent momentu obrotowego jest kierowane podczas pokonywania zakrętów na zewnętrzne koło. Zmniejsza to promień skrętu i eliminuje podsterowność. Proporcje rozdziału momentu zależą od kąta skrętu kierownicy, położenia pedału gazu, przyspieszenia bocznego i prędkości. Kierowca może również wpływać na tryb działania systemów stabilizujących i napędu na wszystkie koła 4MOTION z R-Performance Torque Vectoring za pośrednictwem profili jazdy.
W przypadku modelu Touareg napęd 4MOTION jest standardem we wszystkich odmianach silnikowych. Niezależnie od wersji 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic i skrzynia rozdzielcza przekazują moment obrotowy na przednią i tylną oś. O rozdział momentu obrotowego między osie dba mechanizm Torsen. Na przednią oś może trafić maksymalnie 70 procent momentu obrotowego, a na tylną – 80 procent.
Z kolei w modelach elektrycznej rodziny ID. napęd na cztery koła jest realizowany za pomocą dwóch silników – po jednym na każdą oś. W przypadku najmocniejszych odmian elektrycznych Volkswagenów dysponują one mocą systemową 340 KM. Silnik typu APP550, umieszczony przy tylnej osi ma 286 KM, a dołączany w razie potrzeby silnik przy przedniej osi dysponuje mocą 109 KM. Rozdział napędu na osie jest kontrolowany przez sterownik oraz przez interwencje elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (XDS+). Wszystko to skutkuje zwiększoną stabilnością pojazdu, lepszymi reakcjami na zmianę obciążenia i większą przyjemnością z jazdy. Podobnie jak w przypadku Passata, Tiguana i Tayrona, także Volkswagen ID.7 w wersji z napędem 4MOTION ma większe możliwości, jeśli chodzi o holowanie przyczepy – uciąg wzrósł z 1200 do 1400 kg. Niezależnie więc od pory roku napęd 4MOTION oferuje szereg zalet i pozytywnie wpływa na właściwości jezdne i możliwości samochodów marki z Wolfsburga.