VOLKSWAGEN: MODELE ID KOMUNIKUJĄ SIĘ ŚWIETLNYM PASEM ID LIGHT

ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light

Cyfrowi asystenci w coraz większym stopniu towarzyszą nam w codziennym życiu, na żądanie odtwarzając naszą ulubioną muzykę, informując o pogodzie lub sterując ogrzewaniem i oświetleniem w domu. Często komunikują się z nami za pomocą sygnałów świetlnych. Taka funkcja zadebiutowała w najnowszej generacji samochodów elektrycznych Volkswagena – w modelach z rodziny ID. – jako ID. Light.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

To wąski pas świetlny, znajdujący się u dołu przedniej szyby, który zaprojektowano tak, aby w intuicyjny sposób wspomagał kierowcę i pasażerów. ID. Light wykorzystuje różne sygnały świetlne, dzięki którym sygnalizuje, czy samochód jest gotowy do jazdy, w którym kierunku – zgodnie ze wskazówkami nawigacji – powinien skręcić kierowca oraz że właśnie trwa ładowanie akumulatora.

ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light. Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby. Dzięki temu nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy i pod pewnym kątem można go dostrzec również z zewnątrz. Co najważniejsze, za sprawą różnych kolorów i animacji świetlnych, ID. Light pokazuje sygnały, które kierowca i pasażer odbierają intuicyjnie, co sprawia, że mogą jeszcze lepiej skoncentrować się na drodze i ruchu.

– Zależało nam na stworzeniu nowego rodzaju komunikacji między samochodem a człowiekiem – mówi Mathias Kuhn, szef działu User Interface Design w Volkswagenie. – Ważne było opracowanie minimalistycznej, specjalnej formy interakcji, która będzie zarówno łatwa do zrozumienia, jak i emocjonalna. Ta interakcja między człowiekiem a „maszyną” rozpoczyna się, gdy tylko kierowca wsiądzie do ID.3 lub ID.4.

ID. Light wysyła następujące sygnały:

– biało-niebieską animację „powitalną”, która informuje, że pojazd jest gotowy
do jazdy. W odwrotnej kolejności kolorystycznej animacja ta jest wyświetlana, gdy kierowca opuszcza pojazd.

– jeśli włączona jest nawigacja, ID. Light pokazuje kierunek skrętu za pomocą animowanej niebieskiej lini – na przykład przesuwającej się w lewo podczas skrętu w lewo.

– w zależności od tego, czy kierowca lub pasażer aktywuje system sterowania głosowego, ID. Light odpowiada białym światłem przed kierowcą lub pasażerem.

– przychodzące połączenia telefoniczne są sygnalizowane delikatnym zielonym światłem w środkowej części świetlnego pasa.

– w razie konieczności awaryjnego hamowania, ID. Light świeci w kolorze jaskrawoczerwonym.

– gdy ID.3 lub ID.4 jest podłączony do ładowania, ID. Light pulsuje zielonym światłem i informuje o stanie naładowania akumulatora. Światło jest widoczne także z zewnątrz.

W nowoczesnych samochodach, wraz z coraz większą liczbą systemów wspomagających i ekranów, u kierowcy wzrasta niebezpieczeństwo utraty koncentracji. – Na przykład, gdy kierowca słyszy komunikat systemu nawigacyjnego, dotyczący kierunku skrętu, musi przetworzyć tę informację, aby przypisać jej właściwy kierunek. Dlatego ważne było znalezienie nowego sposobu intuicyjnej komunikacji z kierowcą i zminimalizowanie ryzyka rozproszenia uwagi – wyjaśnia dr Stefan Franke, który przez cztery lata był odpowiedzialny za rozwój systemu ID. Light.

Działy badawczo-rozwojowe poświęciły wiele godzin na opracowanie systemu, który sprostałby temu wyzwaniu i byłby zarówno prosty, jak i elegancki. Udało się, nie tylko dlatego, że ID. Light nie wyświetla jednocześnie dwóch „komunikatów”. System jest zaprogramowany do wyświetlania tylko najważniejszych informacji w danym momencie. Świetlny pas, umieszczony u dołu przedniej szyby, nie jest widoczny w głównym polu widzenia kierowcy, ale umożliwia mu odbieranie sygnałów bez konieczności odrywania wzroku od drogi.

Wszystkie kolory i animacje zostały starannie skomponowane i są przekazywane w wizualnym języku, który jest przyjazny, uniwersalny i łatwy do zrozumienia. – Chcieliśmy stworzyć asystenta, towarzysza podróży, który prezentuje wszystkie niezbędne informacje we właściwym czasie w taki sposób, aby kierowca mógł je intuicyjnie zrozumieć – mówi Sascha Ziebart, kierownik projektu. – Kierowca nie ma wrażenia, że komunikuje się z nim „maszyna”, ale raczej, że samochód towarzyszy mu we wszystkich sytuacjach i wspomaga go podczas jazdy.

– W oparciu o opinie klientów i nowe technologie możemy ostrożnie rozszerzać zakres funkcji i liczbę symboli wizualnych – mówi Thorb Baumgarten, specjalista Human Factors w Volkswagenie. – ID. Light, jako system komunikacji między samochodem a kierowcą, może stać się wzorem dla wielu przyszłych innowacji w tej dziedzinie.