VOLKSWAGEN: KONCEPCYJNY ID. XTREME ZAWITAŁ DO WARSZAWY

Nowy, w pełni elektryczny pojazd koncepcyjny ID. XTREME prezentuje ogromne możliwości i wszechstronność platformy MEB w pojazdach elektrycznych Volkswagena.

Modyfikacje, które pozwoliły zwiększyć moc do 387 KM w połączeniu ze zwiększonymi prześwitem i rozstawem kół zapewniają ID. XTREME imponujące możliwości terenowe i przenoszą elektromobilność Volkswagena na wyższy poziom. Koncept opracowany w dziale rozwoju Volkswagena jest obecnie najmocniejszym modelem w rodzinie ID. 8 grudnia można go było podziwiać w butikowym salonie Volkswagen Home w Warszawie.


Zobacz także:

TOYOTA: PROTOTYPOWA COROLLA CROSS H2 CONCEPT

ROZMAITOŚCI


 

Wystarczy trochę pasji, szczyptę entuzjazmu i egzemplarz samochodu po przedprodukcyjnych testach, by stworzyć coś niepowtarzalnego. Koncept ID. XTREME, który powstał w dziale rozwoju Volkswagena pod nadzorem Andreasa Reckewertha, po raz pierwszy zaprezentowano podczas ID. Treffen w Szwajcarii.

W pełni elektryczny pojazd koncepcyjny z napędem na wszystkie koła bazuje na modelu ID.4 GTX i w imponujący sposób demonstruje olbrzymi potencjał techniczny, który kryje się w platformie MEB – wyjaśnia Andreas Reckewerth, szef działu pojazdów opartych na MEB. Imponująca moc i napęd 4×4 gwarantują emocje podczas jazdy po drogach i bezdrożach. Aby to osiągnąć, w ID. XTREME połączono zalety nowoczesnego SUVa z cechami samochodu terenowego – dodaje Reckewerth.

Moc zwiększona do 387 KM

Inżynierowie zwiększyli moc ID. XTREME o 88 KM – do 387 KM dzięki modyfikacji oprogramowania w sterowniku silnika. Wzrost mocy o prawie 30 procent sprawia, że terenowy koncept jest obecnie najmocniejszy w rodzinie modeli ID. Dzięki dużej mocy ID. XTREME przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.

Podwyższone podwozie z genami pojazdów wyczynowych

By auto miało lepsze własności terenowe, zwiększono prześwit o 30 mm, wykorzystano przy tym rozwiązania z pojazdów wyczynowych. Większy – o 40 mm – jest także rozstaw kół, co znacząco poprawia stabilność na nierównej nawierzchni. 18-calowe koła z terenowymi oponami mieszczą się z nadkolach dzięki poszerzeniom, które wykonano metodą druku 3D. Poszerzają one błotniki o 50 mm i sprawiają, że ID. XTREME wygląda bardziej agresywnie. Podwozie jest osłonięte płytami, wykonanymi z aluminium i chroni m.in. akumulator, umieszczony między osiami. Do jazdy z terenie dostosowano także przedni zderzak.

Dodatkowa listwa świetlna LED na bagażniku dachowym

Elementem wyróżniającym ID. XTREME jest także wytrzymały bagażnik dachowy o strukturze plastra miodu – w ten sposób także w tym elemencie wykorzystano element charakterystyczny dla wszystkich modeli rodziny ID. Wygrawerowany w jego centralnym punkcie bagażnika napis „Made with passion and friends” (zrobiony z pasją przez przyjaciół) w tych kilku słowach streszcza historię powstania tego budzącego emocje konceptu. Z przodu bagażnika dachowego umieszczono listwę świetlną LED, która skutecznie oświetla drogi i bezdroża.

Wyjątkowa prezencja

ID. XTREME świetnie się prezentuje dzięki przyciemnionym reflektorom i oprawom soczewek w kolorze pomarańczowym. Panoramiczny szklany dach wpuszcza do wnętrza wiele światła. Kolejną szczególną cechą ID. XTREME jest specjalny lakier, który oprócz charakterystycznego pomarańczowego koloru i kontrastującej z nim matowej czerni ma dodatki w postaci śladów przypominających kurz. Dzięki temu efektowi podkreślono terenowy charakter konceptu.

Wnętrze gotowe na ekstremalne podróże

We wnętrzu ID. XTREME dominuje wytrzymała tapicerka z szarej mikrofibry. Przednie, sportowe fotele mają w górnej części logo ID. XTREME, a wszystkie ozdobne szwy na siedzeniach pojazdu wykonano pomarańczową nicią. W tylnym rzędzie zrezygnowano ze środkowego siedzenie na rzecz przestronnego, składanego schowka. Wyprofilowane siedziska gwarantują pasażerom komfortową pozycję, nawet w terenie.

Konsola środkowa między przednimi fotelami jest wyposażona w podłokietnik, co zwiększa komfort podróżowania i zapewnia dodatkowe miejsce na drobiazgi. Znany już z elementów na zewnątrz pomarańczowy kolor zastosowano także do elementów nawiewów i kierownicy. Deska rozdzielcza i boczki na drzwiach są pokryte tkaniną w kolorze czarnym.

Wyświetlacz pośrodku deski rozdzielczej został specjalnie zmodyfikowany, by dopasować go do charakteru auta i wprowadza kierowcę w atmosferę przygód już podczas wsiadania. Znanym z aut terenowych elementem wnętrza ID. XTREME jest wskaźnik przechyłu. Szczególny nacisk konstruktorzy położyli na brzmienie ID. XTREME. Odgłosy jazdy zostały opracowane wspólnie z działem Volkswagen Design specjalnie do tego konceptu i są emitowane na zewnątrz poprzez generator dźwięku w nadkolu.

Ekstremalnie zrównoważony

Koncepcja ID. XTREME nawiązuje do procesu zrównoważonego rozwoju w firmie Volkswagen. Bazą do budowy był wycofany egzemplarz testowy ID.4 GTX z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Dzięki inżynierom Volkswagena zyskał on drugie życie w modelu ID. XTREME. Taki „recykling” jest możliwy dzięki temu, że auto pierwowzór zbudowano na platformie MEB, która jest niezwykle wszechstronna i daje dużo swobody projektantom.

Model ID. XTREME zadebiutował we wrześniu 2022 roku podczas drugiej edycji międzynarodowego spotkania ID. Treffen w Locarno. Impreza nad jeziorem Maggiore w Szwajcarii jest na dobrej drodze, aby stać się „elektrycznym” odpowiednikiem organizowanego przez firmę Volkswagen cyklicznego spotkania GTI Treffen nad jeziorem Worthersee.