Większość inwestycji związanych z przygotowaniem fabryki Volkswagen Poznań do produkcji nowego modelu Volkswagen Caddy 5 została zakończona.
Rozbudowa trwała ponad dwa lata – rozbudowano halę spawalni, wybudowano nową halę logistyczną i zintegrowano tereny zakładu.
Zobacz także:
Volkswagen Poznań zainwestował w ostatnich dwóch latach w fabrykę 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal oraz zakup maszyn i urządzeń.
Pierwszym etapem rozbudowy zakładu było zespolenie terenów fabryki, dotychczas przedzielonych drogą publiczną. Dzięki efektywnej współpracy i dialogowi sąsiedzkiemu, w styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską do terenu zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką.
W kolejnym kroku powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. m2 powierzchni magazynowej, mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1. W pojemnikach tych przechowuje się m.in. silniki, resory, szyby boczne, tapicerki drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas, każdego dnia wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań – Swarzędz.
Największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym ostatnich dwóch lat, była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14 000 m2 i kubaturze blisko 200 000 m3, spółka zainwestowała także środki w nowoczesną technologię, finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy 5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco.
Zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych było jednym z powodów, obok kwestii związanych z ergonomią i humanizacją miejsc pracy, automatyzacji tego obszaru, której stopień po wprowadzonych zmianach zwiększy się z 43 do ponad 80 proc. Automatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń.
– Za nami około 90 procent wszystkich inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu. W tej chwili trwa produkcja samochodów testowych, a przed samym uruchomieniem produkcji seryjnej we wrześniu tego roku, planujemy ostateczną przebudowę zakładu pod nowego Caddy. Produkcja będzie rozwijała się stopniowo, od kilkudziesięciu egzemplarzy w fazie wstępnej, do pełnych mocy produkcyjnych, jakie osiągniemy w 2021 roku – powiedział Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen Poznań oraz dyrektor zakładu w Poznaniu.
– Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu, w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń wartych ponad 3 miliony złotych, których celem było przekwalifikowanie pracowników i przygotowanie ich do pracy w nowych warunkach i w nowej roli – mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji Volkswagen Poznań.