Volkswagen Castrol Cup to cykl wyścigów, które rozgrywane będą w Polsce, Czechach, Austrii, na Węgrzech i Słowacji. W pucharze będzie rywalizować 24 kierowców z 8 krajów, którzy ścigać się będą specjalnie przygotowanym Golfem GTI o maksymalnej mocy 310 KM (260 + 50 KM z Push-to-Pass).
W bieżącym sezonie zaplanowano 7 rund, w trakcie których rozegranych zostanie w sumie 14 wyścigów. Oprócz polskiego Toru Poznań, zawodnicy ścigać się będą także w Czechach (Autodrom Brno), na Słowacji (Slovakiaring), na Węgrzech (Hungaroring) oraz w Austrii (Red Bull ring).
Zobacz także:
SPORT
Podczas każdego weekendu odbędą się 2 sesje treningowe trwające 30 minut, sesja kwalifikacyjna oraz dwa wyścigi, które oddzieli kilkugodzinna przerwa. Kolejność startu do drugiego wyścigu ustalą wyniki pierwszego, z założeniem, że czołowa ósemka wystartuje w odwrotnej kolejności.
W pucharze ścigać się będzie 24 kierowców pochodzących z ośmiu krajów. W stawce znajdują się początkujący kierowcy, jak i sportowcy z tytułami mistrzowskimi, między innymi Robertas Kupcikas, który wygrał puchar Volkswagen Castrol Cup w 2006 roku oraz Mateusz Lisowski – zwycięzca Scirocco R Cup z 2011 roku.
Dodatkową atrakcją podczas rywalizacji na torze będzie udział w wyścigach specjalnie zaproszonych kierowców tzw. VIP Drivers. Będą to osoby ze świata mediów, sportu i show businessu, jednakże z doświadczeniem w motorsporcie. Zainteresowanie startem w wyścigu Volkswagen Castrol Cup wykazali m.in. rajdowcy, żużlowcy oraz piłkarze.
Adam Gładysz, który dziś odpowiada za organizację Volskwagen Castrol Cup, w minionych latach za kierownicą pucharowego Scirocco R, walczył na torze z gościnnie startującymi „legendami” motorsportu, m.in. Rajdowymi Mistrzami Świata: Carlosem Sainzem, Juha Kankkunenem czy też kierowcami Formuły 1: Johnym Herbertem i Damonem Hillem.
– Doskonale pamiętam wyścig na Hockenheim w 2010 roku. Startowałem z 7 pozycji, walcząc o lepsze lokaty stoczyłem kilka pojedynków z Carlosem Sainzem, ostatecznie pokonałem wielokrotnego mistrza w bezpośredniej walce, minąłem linię mety przed nim kończąc wyścig na piątym miejscu. Są to wspaniałe wspomnienia – wspomina Adam Gładysz.
Testy i treningi
Pucharowe Golfy GTI zostały zbudowane w siedzibie spółki Volkswagen Racing Polska przy dużym wsparciu inżynierów z Volkswagen Motorsport. Jeszcze w 2012 roku rozpoczęły się testy wyścigówki. Sprawdzano poszczególne elementy silnika i zawieszenia. W lutym tego roku, pucharowy Golf GTI poddany został testowi na wytrzymałość, dwa samochody na hiszpańskim torze w Calafat przejechały w sumie 3000 kilometrów zużywając 30 kompletów opon. Podczas testu nie zanotowano żadnych usterek.
W dniach 26 i 27 marca zawodnicy Volkswagen Castrol Cup po raz pierwszy mieli okazję zasiąść za kierownicą wyścigowych Golfów i pokonać kilkadziesiąt kilometrów na torze Slovakia Ring. Wcześniej kierowcy zostali przeszkoleni przez instruktorów z Volkswagen Motorsport. Ćwiczono procedurę startu i najbardziej efektywnego ruszania, wyjaśniono wszystkim jak należy czytać i wykorzystywać zapisy telemetrii, omówiono także zasady stosowania systemu Push-to-Pass. Jazda samochodem osiągającym moc 310 KM wzbudzała sporo emocji.
Najważniejsze punkty regulaminu
Nowością w polskich pucharach jest sposób zabezpieczenia i serwisowania samochodów. Przez cały sezon pozostaną one w gestii organizatora, to on będzie odpowiadał za ich przygotowanie do startów oraz dostarczenie na wyścigi. Kierowca na tor wyścigowy przyjedzie tylko z kaskiem i kombinezonem. Dozwolona będzie tylko i wyłącznie regulacja ustawień fotela i ciśnienia w oponach. Żadna ingerencja w samochody przygotowane przez organizatora nie będzie możliwa.
Punkty za wyścig przyznawane będą dla pierwszej dwudziestki zawodników (60 -48 -40 -34 – 32… -4 -2 pkt.). Punktacja pierwszej rundy będzie o połowę mniejsza.
Pucharowy GTI wyposażony jest w silnik 2.0 TSI o mocy 260 KM. Dodatkowy smak rywalizacji doda system Push-to-Pass. System ten po aktywacji, na dziesięć sekund zwiększy moc silnika o dodatkowe 50 KM. Będzie go można użyć od kilku do kilkunastu razy podczas wyścigu (w zależności od toru). Samochody wyposażone są w sportowe zawieszenie i układ wydechowy, przebudowano układ chłodzący, skrzynia biegów DSG wyposażona została w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. szperę) oraz otrzymała nowe oprogramowanie pozwalające na skrócenie i tak rekordowego, czasu zmiany biegów.
Układ hamulcowy wyposażono w tarcze przednie o średnicy 362 mm wykonane w systemie tzw. floating bell, czyli umożliwiające osiowe przemieszczanie tarcz względem punktów mocowania. Charakterystyczną rzeczą jest zastosowanie tzw. sportowego ABS. Z wnętrza usunięto wszystkie zbędne elementy tapicerki oraz seryjne fotele. Dodano natomiast wyścigowy fotel, 6 punktowe pasy bezpieczeństwa, klatkę bezpieczeństwa oraz centralnie uruchamiany układ gaśniczy. Dodatkowo samochód został wyposażony w najnowszej generacji układ telemetrii, pozwalający na monitorowanie i analizę pracy większości istotnych podzespołów samochodu, a także parametrów i stylu jazdy kierowcy. Dzięki niemu kierowcy mogą poprawiać swoje umiejętności porównując je do szybszych zawodników, a inżynierowie analizować pracę samochodu.
Nagrodą główną dla zwycięzcy pucharu jest nowy Volkswagen Golf VII, a także kwota 30 000 Euro. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 20 000, a trzeciego 10 00 euro. Pieniądze te nie będą wypłacone w gotówce, ale przeznaczone zostaną na dalszy rozwój kariery w sportach motorowych. Zawodnicy nagradzani będą także po każdym wyścigu. Pierwsza ósemka otrzyma do podziału kwotę 8 000 euro.
Kalendarz
1. Runda, Polska – Tor Poznań, 12-13.04.2013 r.
2. Runda, Słowacja – Slovakia Ring, 26-28.04.2013 r.
3. Runda, Republika Czeska – Autodrom Brno, 17-18.05.2013 r.
4. Runda, Polska – Tor Poznań, 21-22.06.2013 r.
5. Runda, Austria – Red Bull Ring, 23-24.08.2013 r.
6. Runda, Węgry – Hungaroring, 20-21.09.2013 r.
7. Runda, Polska – Tor Poznań, 04-05.10.2013 r.
Polscy kierowcy (przed nazwiskiem nr startowy): 2. Jan Kisiel; 4. Maciej Steinhof; 7. Michał Słomian; 8. Mateusz Lisowski; 9. Klaudia Podkalicka; 10. Maciej Dreszer; 12. Aleksandra Furgał; 14. Krystian Korzeniowski; 18. Łukasz Tyszkiewicz; 19. Mateusz Tyszkiewicz; 21. Jakub Litwin; 22. Aleksandra Bursiak; 24. Adam Rzepecki; 25. Paweł Krężelok (rozpocznie starty od rundy na Red Bull Ring ponieważ dopiero wtedy będzie miał ukończone 16 lat).
Wirtualny puchar
Równolegle do rzeczywistego pucharu rozgrywane będą wirtualne zawody w grze Forza Motorsport 4 na konsolach Xbox 360. Gracze wystartują w dziesięciu rundach, każda – tak jak w rzeczywistym Volkswagen Castrol Cup – składać się będzie z kwalifikacji i dwóch wyścigów. Uczestnicy rywalizować będą oczywiście w specjalnie przygotowanych Golfach GTI. W wyścigach wystartuje trzydziestu graczy, którzy uzyskają najlepszy czas w kwalifikacjach. Dla zwycięzców klasyfikacji generalnej wirtualnego pucharu przewidziano atrakcyjne nagrody, m.in. wyjazd na rajd WRC do Wielkiej Brytanii. Pierwsza runda rozpocznie się 6 kwietnia.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.