VOLKSWAGEN: AUTONOMICZNA JAZDA ZA ZACIŚNIĘCIEM PRZYCISKU

vw-konce1

Koncern Volkswagen na nowo definiuje indywidualną mobilność. Producent z Wolfsburga prezentuje nową, całościową wizję przyszłego transportu drogowego, w tym samochody koncepcyjne skonstruowane od podstaw z myślą o jeździe autonomicznej.

Sedric (self-driving car) daje konkretny pogląd na to, jak będą wyglądały innowacyjne, przeznaczone dla każdego, zawsze dopasowane do potrzeb konkretnego użytkownika środki indywidualnego transportu.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Dostępne za naciśnięciem przycisku, nieskomplikowane, zgodne z potrzebami środowiska, wygodne i bezpieczne. Prezentując Sedrica koncern Volkswagen podkreśla znaczenie pojazdów poruszających się w pełni autonomicznie w strategii przedsiębiorstwa dotyczącej przyszłości.

vw-konce2

Grupa Volkswagen za sprawą najnowszej koncepcji mobilności zamierza sprawić, że nowoczesne technologie i bezpieczeństwo staną się dostępne dla każdego. Wyposażony w innowacyjny system obsługi, nowy pojazd nadaje nowe znaczenie pojęciu autonomicznej jazdy – poruszający się samodzielnie pojazd zjawi się, żeby wygodnie i bezpiecznie zawieźć pasażerów do celu.

Strategia

W strategii koncernu Volkswagen dotyczącej przyszłości główną rolę nadal odgrywają stylistyka, rozwój, produkcja i sprzedaż samochodów. Na te aspekty firma położy też nacisk projektując inteligentne rozwiązania z zakresu indywidualnego transportu, które staną się kolejnym polem działalności koncernu i jego marek. Udziały w firmie Gett zajmującej się usługami z tej dziedziny oraz powołanie do życia przedsiębiorstwa usług mobilnych MOIA to ważne kroki na tej drodze.

Opracowując strategię „Together 2025” zapoczątkowano największy proces zmian w historii producenta. Transformacja głównego obszaru działalności oraz utworzenie nowego, związanego z przyszłą mobilnością, są fundamentami wzrostu w następnych latach. Pojazdy poruszające się autonomicznie wzbogacą w przyszłości motoryzacyjne doświadczenia wielu ludzi. Projekt zakłada dostosowanie środków transportu do potrzeb konkretnych użytkowników: osób dorosłych i dzieci, seniorów i osób z ograniczeniami ruchu, mieszkańców miast niedysponujących własnym samochodem bądź niemających prawa jazdy, czy też tych, którzy na krótko przybędą do nieznanego sobie miasta.

vw-konce3
Pierwszy concept car koncernu

Sedric jest pierwszym samochodem koncepcyjnym opracowanym wspólnie przez marki koncernu. I jest pierwszym pojazdem w firmie, który skonstruowano z myślą o jeździe autonomicznej na poziomie piątym, co oznacza, że do kierowania samochodem nie jest potrzebny człowiek. Pomysł łatwej, dostępnej dla każdego indywidualnej komunikacji zakłada istnienie nie tylko uniwersalnego pojazdu, ale też prostej i intuicyjnej obsługi.

Zwykłe naciśnięcie guzika pozwala przemieścić się każdemu, w każdym czasie i w każde miejsce. Element sterujący pojazdem składa się z przycisku oraz okręgu, który barwnymi znakami informuje o czasie przyjazdu Sedrica, a wibracjami prowadzi do auta osoby niewidome. Innowacyjny element sterujący jest jednocześnie kartą identyfikacyjną, działającą na całym świecie. Także podczas służbowych albo wakacyjnych podróży, wystarczy użyć przycisku i Sedric pojawi się jako autonomiczny pojazd systemu shared mobility.

vw-konce8

Sedric może być skonfigurowanym pod potrzeby pojedynczego użytkownika samochodem prywatnym – owned mobility – należącym do jednej z marek koncernu. Volkswagen jest pewien, że również w przyszłości wielu ludzi będzie chciało posiadać swój własny samochód. Nowe auto zawiezie dzieci do szkoły, a potem rodziców do biura, sam sobie znajdzie miejsce parkingowe, odbierze zamówione zakupy, gości z dworca i syna z boiska. Sam podjedzie o podanej wcześniej porze, rozpozna swojego użytkownika i otworzy dwuskrzydłowe drzwi. Na torby i walizki w przestronnym wnętrzu miejsca nie zabraknie…

Rozmowa jak z asystentem

Po zajęciu miejsca w środku z pojazdem można się komunikować ustnie. Jak z osobistym asystentem można z nim wymieniać informacje o celu podróży, czasie potrzebnym na przejazd, o aktualnej sytuacji na drodze, można nawet zaplanować krótki postój. Podczas jazdy pasażer może wykorzystać czas z godnie z własnym upodobaniem. Przednia szyba jest wielkim ekranem OLED łączącym świat rzeczywisty z generowanym przez komputer (augmented reality). Ekran pełni rolę centrali komunikacyjnej oraz służy rozrywce. Pasażerowie mogą też, jeśli zechcą, po prostu zamknąć oczy i odpoczywać.

Kształt nadany Sedricowi budzi zaufanie. Masywne boki nadwozia i stabilne słupki dachowe sprawiają, że pojazd jest solidny, bezpieczny i niezawodny. Rozsuwane dwuczęściowe drzwi sięgają dachu, otwór powstający po ich przesunięciu pozwala łatwo i wygodnie wsiąść oraz wysiąść z auta, którec może poruszać się w centrach miast, na przedmieściach, jak i poza miastem. Jego nadwozie zapewnia możliwie dużo miejsca wewnątrz przy jak najmniejszych rozmiarach zewnętrznych.

vw-konce5

Projektując to auto zrezygnowano z proporcji typowych dla klasycznych samochodów, Sedric nie ma też ani maski silnika, ani tradycyjnej pokrywy bagażnika. Stworzenie sylwetki okazało się możliwe dzięki zastosowaniu nowej struktury technicznej. Sedric jest samochodem w pełni elektrycznym. Zestaw akumulatorów umieszczono w nim płasko pomiędzy osiami, a nieduży silnik elektryczny znajduje się na wysokości kół. Klimatyzację i elektroniczne podzespoły systemu autonomicznej jazdy umieszczono w niewielkich zwisach nadwozia z przodu i z tyłu.

Zasadniczą różnicę w stosunku do współczesnych samochodów można od razu zauważyć we wnętrzu – Sedric nie potrzebuje kierowcy. Nie potrzebuje więc kierownicy, pedałów i tablicy rozdzielczej. To sprawia, że w jego wnętrzu człowiek czuje się zupełnie inaczej, jak w domu. Pojazd ten jest jak komfortowa loża na kołach, którą urządzono korzystając z wyszukanych materiałów. Przykładem może być kora brzozowa zastosowana na dużej powierzchni – przyjemny w dotyku naturalny materiał wysokiej jakości.

Inteligencja i wydajność

Powierzchnię podwozia wykorzystano maksymalnie, by stworzyć jak najprzestronniejsze wnętrze o liczbie miejsc 2+2. Tylne siedzenia wyglądają jak wygodna kanapa. W szczególny sposób zadbano o najwyższą jakość powietrza oraz o klimat wnętrza. W kabinie Sedrica znalazło się miejsce na prawdziwą zieleń – umieszczone przed przednią szybą rośliny oczyszczające powietrze wspierają działanie wielkich filtrów z wkładem z węgla z drewna bambusowego. Dzięki wielkim szybom pasażer ma stały kontakt ze światem zewnętrznym, nawet ekran OLED o dużej rozdzielczości jest przezroczysty i umożliwia obserwowanie, tego co dzieje się przed pojazdem.

Na razie brzmi to trochę, jak ze Stanisława Lema…