Na Stadionie Narodowym i jego błoniach trwa piata edycja VERVA Street Racing – Dakar, wielkiej motoryzacyjnej imprezy, która zelektryzowała miłośników sportów motorowych.
Podczas imprezy dzieje się wiele. Dziś zaprezentowane zostało na przyklad auto, w którym w najbliższej edycji r\Rajdu Dakar wystartuje Adam Małysz pilotowany przez Rafała Martona.
Zobacz także:
To nowy, tylnonapędowy buggy SMG 2015. Wyposażona w siedmiolitrową jednostkę napędową lekka konstrukcja z kewlaru i włókna węglowego daje argumenty, dzięki którym Adam i Rafał mogą myśleć o ścisłej czołówce zbliżającej się edycji najtrudniejszego rajdu świata.
– Już nie możemy się doczekać testów nowej rajdówki, a przede wszystkim prezentacji jej możliwości przed polską publicznością na Stadionie Narodowym. To bardzo szybki samochód i znacznie większy od moich poprzednich rajdówek. Ma napęd tylko na tylną oś, bardzo duży skok zawieszenia, niedużo waży, ma ponad 425 koni mocy i wymaga szczególnej uwagi przy prowadzeniu. Buggy jest inaczej wyważone, bo ma silnik za plecami i z tego co już wiem, błędów żadnych nie wybacza, ale za to na pustyni uzyskuje naprawdę kolosalne prędkości. Mój nowy samochód na prawdziwym rajdzie przetestował sam Carlos Sainz. Wiem, że dostajemy do ręki poważne narzędzie do wygrywania. Na Dakarze damy z siebie wszystko, ale najpierw w Warszawie pojedziemy widowiskowo dla wszystkich naszych kibiców. Im też się należy frajda z naszej jazdy – powiedział Adam Małysz.
Rajdowa załoga Orlen Team – Adam Małysz i Rafał Marton – w styczniu 2015 roku już po raz czwarty wyjedzie na trasę Rajdu Dakar by walczyć o jak najwyższe pozycje. W swoim debiucie duet zajął 38. miejsce, rok później był 15., a następnie poprawił swój życiowy wynik o dwa kolejne miejsca i zajął 13. pozycję. W Rajdzie Dakar polski zespół będzie reprezentowała dodatkowo załoga Marek Dąbrowski i Jacek Czachor, która w swoim samochodowym debiucie zajęła rewelacyjne siódme miejsce. Skład Orlen Team uzupełni kolejny zawodnik Automobilklubu Polski, najszybszy w historii startów polskich motocyklistów Kuba Przygoński – 6. miejsce w 2014 r.
Radosław Typa, znany kierowca rajdpowy został zaproszony do uczestnictwa w show na Stadionie Narodowym w Warszawie. Radek zaprezentował wielotysięcznej publiczności Fiata 126p w wersji „dakarowej”
Radek Typa: Myślę, że wszystkich nas czeka niesamowite widowisko. Bardzo dziękuję organizatorom za zaproszenie i będę chciał pokazać się z jak najlepszej strony. Niewątpliwie jest to święto sportów motorowych w naszym kraju, a takie wydarzenia są potrzebne i niezbędne dla promocji sportu samochodowego. Obecność najlepszych kierowców i ogromne zainteresowanie kibiców oraz mediów potwierdzają potrzebę przybliżania specyfiki motorsportu i cieszę się, że będę mógł uczestniczyć w tym widowisku. Nazwa „Dakar na Narodowym” wyraźnie wskazuje na specyfikę tegorocznego Verva Street Racing, a to oznacza, że będę mógł pojeździć po mojej ulubionej luźnej nawierzchni i postaram się robić to w możliwie najbardziej widowiskowy sposób. Mój udział w typowo „dakarowej” imprezie nie oznacza jednak, że szykuję się do startu w Rajdzie Dakar. Nie wiem jednak, czy za kilka lat takie plany nie powstaną… Byłoby to niesamowite przeżycie i wręcz życiowa przygoda. Na razie jednak skupiam się na startach w płaskich rajdach samochodowych, a w sobotę na VERVA Street Racing wracam do swoich korzeni postaram się poprowadzić polskiego Fiata 126p z iście ułańską fantazją.
Zorganizowana już po raz piąty VERVA Street Racing na stałe zapisała się w kalendarzu pokazów i festiwali motoryzacyjnych. Tym razem tematem przewodnim wydarzenia był najsłynniejszy i najtrudniejszy rajd świata – Dakar. Z tej okazji na płycie głównej największego obiektu sportowego w Polsce usypano widowiskowy tor z piachu. Po raz pierwszy tysiące Polaków mogło znaleźć się tak blisko samochodów rajdowych cross country, poczuć zapach spalin i usłyszeć ryk wyczynowych silników.
Specyfikacja techniczna SMG Buggy 2015
– rajdówkę zaprojektowano w studiu utytułowanego konstruktora samochodów cross country Philippe Gache’a;
– lekka konstrukcja na ramie z rur z poszyciem z włókna węglowego i kewlaru;
– 425-konny silnik V8 GM LS7 z aluminiowym blokiem, o pojemności 7 litrów, w układzie dolotowym 39-milimetrowa zwężka, elektronika sterująca Magnetti Marelli;
– 6-stopniowa sekwencyjna skrzynia biegów Sadev, sprzęgło z dwiema tarczami
– napęd tylko na tylną oś;
– zawieszenie: podwójne wahacze z przodu, wahacze wleczone z tyłu, amortyzatory (po dwa na koło)
– hamulce AP Racing: 6-tłoczkowe z przodu i 6-tłoczkowe chłodzone z tyłu, tarcze wentylowane o średnicy 322 mm;
– ogumienie BF Goodrich 37-12.5R157 (możliwość kontroli ciśnienia w oponach z miejsca kierowcy).
* Wymiary:
· długość: 4500 mm
;
· szerokość: 2300 mm
;
· rozstaw kół: 3100 mm;
· masa własna 1450 kg.
Fot.: Ł. Nazdraczew