Firma Varsovia Motor Company zaprezentowała koncepcję pojazdu o nazwie Varsovia. Zaprojektowany przez podwarszawskie studio projektowe Kadler, prezentuje nowy poziom design’u i luksusu, niespotykany w żadnym oferowanym obecnie pojeździe na rynku.
Nazwa auta wywodzi się bezpośrednio od miejsca narodzin projektu – stolicy Polski Warszawy. Pojazd jest zapowiedzią produkcyjnego auta o ściśle limitowanej produkcji.
Zobacz także:
Celem przyświecającym pomysłodawcom i projektantom było stworzenie samochodu ekskluzywnego, którego funkcjonalność i wyposażenie wykraczają wyraźnie poza ofertę innych producentów. Varsovia rozszerza definicję pojazdu luksusowego, będąc nie tylko wyśmienicie wykonanym i wyposażonym środkiem lokomocji, ale również wygodnym miejscem pracy, rozrywki i wypoczynku.
Spełnianie głównych założeń rozpoczęto od przeorganizowania układu miejsc w pojeździe, rezygnując z przedniego miejsca pasażera i dając tym samym dodatkową przestrzeń i udogodnienia dla jednego z pasażerów tylnych. Dało to możliwość urządzenia jednego priorytetowego miejsca o wyjątkowej przestrzeni i o ułatwionym dostępie, dzięki pokaźnym, otwieranym do góry drzwiom.
Mobilne biuro
Ważnym priorytetem kształtującym proces projektowy Varsovii było zapewnienie użytkownikom wygodnego miejsca pracy, umożliwiającego pełnienie służbowych obowiązków w każdym momencie podróży.
Podstawą funkcji mobilnego biura jest rozbudowany system audio- video, wraz z wbudowanym komputerem i zaawansowanym systemem informatycznym. Potrafi on sparować się ze wszystkimi urządzeniami mobilnymi i komputerowymi obecnymi na pokładzie i umożliwić zdalną pracę na nich, bez konieczności wyjmowania z torby lub kieszeni. Super szybki dostęp do satelitarnego internetu umożliwia komunikację ze światem z każdego miejsca na ziemi.
Dane i funkcje systemu wyświetlane są na dwóch pokaźnych, 19 calowych, transparentnych wyświetlaczach, które po złożeniu integrują się ze szklanym dachem pojazdu, stając się kompletnie nieinwazyjnymi. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych matryc wyłączone wyświetlacze są w około 90 proc. transparentne – w formie złożonej pełnią funkcję okna dachowego, mogąc jednocześnie wyświetlać dowolne obrazy, np. imitując widok nocnego nieba w dzień. Po rozłożeniu tworzą podwójny, panoramiczny ekran o rekordowej przekątnej 38 cali.
Obsługa urządzeń możliwa jest dzięki wbudowanemu tabletowi, klawiaturze oraz myszce, pasażerowie mają do dyspozycji również składane stoliki ze specjalnym mechanizmem stabilizacji poziomu.
Tak rozbudowany system gwarantuje możliwość wygodnego korzystania ze wszystkich aplikacji i programów zainstalowanych na komputerze osobistym czy telefonie, jak również prowadzenie telekonferencji czy korzystanie z internetu i telewizji. Wszystkie te elementy, w połączeniu z wygodnym fotelem, jakością materiałów i wygłuszeniem wnętrza, wprowadzają pracę mobilną na zupełnie nowy poziom.
Interaktywne spa
W celu zapewnienia najwyższych możliwych doznań komfortu w czasie podróży pojazd oferuje rozbudowany system spa, integrujący funkcje luksusowego fotela, systemu oświetlenia i audio- video. Opracowany od podstaw fotel składa się z 9 niezależnych elementów o wielopłaszczyznowej kalibracji – każdy z nich wyposażony jest w odrębny układ chłodzenia, ogrzewania, masażu oraz regulacji twardości. Dzięki rozbudowanemu systemowi czujników fotel jest w stanie samodzielnie dopasować się do budowy i ciężaru użytkownika.
Największą innowacją jest jednak funkcja automatycznego rozpoznawania stanu emocjonalnego pasażera. Bazujący na szeregu czujników i kamerze system, rozpozna puls pasażera i oceni czy jest on w danej chwili w stanie zmęczenia czy pobudzenia. Otwiera to drogę do automatycznego doboru wielu funkcji, np. ulubionej muzyki, natężenia i koloru oświetlenia czy twardości fotela, według preferencji zdefiniowanych wcześniej przez użytkownika, zapewniając mu maksimum komfortu.
Varsovia jest tym samym pierwszym pojazdem w historii, będącym w stanie automatycznie dopasować się do nastroju podróżujących w nim osób.
Rozrywka
Zaawansowany sprzęt AV, złożony z dwóch 19 calowych ekranów, wewnętrznego komputera oraz audiofilskiego sprzętu audio, umożliwia nowe doznania w dziedzinie rozrywki podczas podróży. Oglądanie filmu, telewizji czy słuchanie muzyki na pokładzie Varsovii, swoim doświadczeniem, bardziej niż z podróżą kojarzy się z wizytą w sali kinowej lub koncertowej. Obsługa wszystkich urządzeń pokładowych możliwa jest z poziomu wyjmowanego tabletu, który funkcjonuje również w sposób zdalny, w przypadku np. konieczności jego zaprogramowania i ustawienia przed rozpoczęciem podróży.
Najwyższa jakość materiałów
Podstawową dewizą luksusu jest jakość. To słowo było również kluczem przy projektowaniu i dopasowywaniu materiałów we wnętrzu pojazdu. Całe wnętrze wykonane jest z najwyższej jakości naturalnych materiałów – drewna, skóry, aluminium, srebra czy skał mineralnych. Żaden element w środku pojazdu nie jest wykonany z tworzyw sztucznych, co nie tylko zwiększa komfort pasażerów, ale również zmniejsza uciążliwość pojazdu dla środowiska, zarówno podczas jego budowy, jak i utylizacji.
Niezmiernie ważnym aspektem jest zdrowie pasażerów, dlatego części mające najwięcej styczności z dłońmi pasażerów wykonane są z materiałów antyseptycznych, minimalizując rozwój bakterii i mikroorganizmów. Dodatkowo, materiały najbardziej narażone na zabrudzenie, takie jak wykładzina czy powierzchnie skórzane, posiadają własności hydrofobowe, uniemożliwiające osadzanie się brudu.
Pełne dopasowanie pod klienta
Zgodnie z filozofią twórców luksusowy pojazd musi być, podobnie jak garnitur, dopasowany bezpośrednio pod każdego użytkownika. Jednym z najważniejszych założeń konceptu Varsovia jest możliwość pełnego dopasowania auta pod kupującego – zarówno w kwestii wyposażenia jak i kształtu poszczególnych elementów. Zespół projektantów będzie w stanie spełnić niemal każde życzenie klienta, od zaprojektowania indywidualnego kształtu felg, przez instalację niestandardowego wyposażenia po rodzaj jego wykończenia.
Również takie elementy jak layout systemu multimedialnego zaprojektowane zostaną indywidualnie na potrzeby kupującego tak, aby był on jak najbardziej intuicyjny i wygodny w obsłudze. W razie konieczności auto będzie mogło zostać opancerzone z zastosowaniem najwyższych norm Vipowskich klasy B7. W ten sposób każdy produkcyjny egzemplarz Varsovii będzie dosłownie – jedyny w swoim rodzaju…
Technologia i ekologia
Niezmiernie ważnym celem projektu było opracowanie napędu i technologii, umożliwiającej zachowanie pełni funkcjonalności, w tym wysokiego zasięgu i szybkiej możliwości jego zwiększenia, jak i ekologii. Dotyczy to zarówno zastosowanego napędu, jak i materiałów z jakich wykonane są poszczególne podzespoły pojazdu.
Varsovia wyposażona jest w napęd hybrydowy o konfiguracji szeregowej. Podstawowym jego elementem, podobnie jak w przypadku aut napędzanych energią elektryczną, są silniki elektryczne zainstalowane na tylnej osi, zasilane z pojemnych akumulatorów wbudowanych w podłogę pojazdu. W hybrydzie szeregowej, w odróżnieniu od aut na prąd, dodatkowo zainstalowana jest niewielka jednostka spalinowa, pełniąca rolę agregatora, ładującego akumulatory.
Klasyczny motor, nie mając stałego połączenia z kołami pojazdu, generuje energię napędzającą silniki elektryczne bezpośrednio na pokładzie auta, przy użyciu konwencjonalnego paliwa.
Taki rodzaj napędu umożliwia w pełni ekologiczne poruszanie się samochodem w warunkach codziennych – ładując prąd z zewnętrznej stacji ładowania użycie jednostki spalinowej nie jest konieczne. W przypadku potrzeby odbycia dłuższej podróży przy rozładowanym akumulatorze, pojazd może kontynuować jazdę, produkując energię elektryczną z konwencjonalnego paliwa. Eliminuje to największą wadę aut w pełni elektrycznych – konieczność długotrwałego ładowania akumulatorów, zachowując jednocześnie ich największą zaletę – możliwość w pełni ekologicznej jazdy w warunkach codziennych.
Przeznaczenie silników elektrycznych jako podstawowego źródła napędu, poza pełnią funkcjonalności i minimalizacją wydzielania szkodliwych substancji do atmosfery, zapewnia również pełnię komfortu – ogranicza ilość dźwięków generowanych przez pojazd do minimum. Całkowity zasięg elektryczny pojazdu wyniesie ok. 350 km, a każdorazowe zatankowanie paliwem konwencjonalnym powiększy go o kolejne 500 km. Tym samym łączny zasięg pojazdu przy pełnym akumulatorze i zbiorniku paliwa wyniesie ok. 850 km.
Spełnienie opisywanych założeń technicznych wymaga działań dążących do maksymalnej redukcji wagi samochodu. Całe poszycie karoserii oraz część elementów konstrukcyjnych wykonane zostaną z materiałów kompozytowych, a w celu zapewnienia jak najniższego negatywnego wpływu na środowisko będą to kompozyty oparte na naturalnych, biodegradowalnych włóknach. Przewidywana masa pojazdu wyniesie niewiele powyżej 2000 kg. Osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h spadnie poniżej 5 sekund, a prędkość maksymalna znacznie przekroczy 200 km/h.
Przyszłość
Firma zaprezentuje pełnowymiarowy prototyp pojazdu podczas jednej ze światowych wystaw motoryzacyjnych. W przypadku pozytywnego odbioru przez potencjalnych odbiorców, planowana małoseryjna produkcja rozpocznie się po 2018 roku i wyniesie maksymalnie 50 sztuk rocznie.
Firma Varsovia Motor Company Sp. z o.o. (KRS: 0000487838) jest spółką celową powołaną do realizacji projektu Varsovia przez grupę doświadczonych biznesmenów i projektantów.
Gdyby dziś byłby prima aprilis każdy czytając tą informacje potraktowałby ja jako żart. Tymczasem…
Fot.: varsoviaconcept.com