UŻYWANE ZE SKRZYNIĄ AUTOMATYCZNĄ CZYLI NIE DAJ SIĘ NABRAĆ

skrzynia2

Kierowcy coraz częściej biorą pod uwagę zakup używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Według statystyk AAA Auto, w tym roku w Polsce i krajach Europy Środkowej, firma sprzedała 7 205 aut wyposażonych w automatyczną przekładnię.

Oznacza to wzrost w stosunku do 2015 roku o niemal 20 procent, w którym sprzedano 5789 takich aut.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

– Zauważamy systematyczny wzrost zainteresowania samochodami używanymi z automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe, najczęściej takie auta wybierają kobiety oraz właściciele firm. Wynika to z faktu, że jazda tego typu samochodem jest bardziej komfortowa, zwłaszcza w mieście, ponieważ nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów i używania sprzęgła. Ponadto, automatyczne skrzynie bardziej chronią silnik oraz wpływają na mniejsze zużycie paliwa, zwłaszcza w przypadku samochodów stosunkowo młodych – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA Auto w Polsce.

Automatyczne skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o ich wymianie, dlatego zanim zdecydujemy się na zakup auta z taką przekładnią, zawsze należy ją sprawdzić. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów:

1. Zapach spalenizny – może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.

2. Poślizg kół zębatych – choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występować także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni.

3. Wyciek oleju – olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.

4. Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów – zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów
w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.

5. Świeci się kontrolka silnika – tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.

Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych – tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.