W pierwszej kolejności markę, model i cenę auta biorą pod uwagę polscy kierowcy decydując się na zakup pojazdu używanego. Tylko nieliczni kierują się wynikami testów bezpieczeństwa wybranych przez siebie modeli.
Takie wnioski płyną z analizy danych zgromadzonych przez ekspertów AAA Auto.
Zobacz także:
Niektóre nowe samochody niekoniecznie są bezpieczniejsze w standardowym wyposażeniu niż starsze modele, a wiele używanych samochodów ocenianych jest pod względem bezpieczeństwa naprawdę dobrze. Szukając używanego samochodu, trzeba zwrócić uwagę na auta wyposażone w kluczowe technologie i systemy bezpieczeństwa, takie jak: kurtyny powietrzne, ABS, system kontroli trakcji ASR czy system stabilizacji ESP.
– Kierowcy w większości wybierają auta używane na podstawie ich wyglądu zewnętrznego i ceny, rzadko posiłkując się wynikami testów bezpieczeństwa, które powinny być brane pod uwagę obok marki i modelu. Istnieje wiele modeli używanych aut, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, w niektórych przypadkach nawet większy niż auta nowe, a do tego nie kosztują fortunę – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Eksperci AAA Auto wzięli pod lupę wyniki testów aut sprzed 10 lat przeprowadzonych przez Euro NCAP, niezależną organizację oceniającą bezpieczeństwo pojazdów, a także ranking najczęściej sprzedawanych aut używanych w 2018 roku w polskich oddziałach firmy, których średnia wieku wynosi 11 lat, co odpowiada średniej wieku samochodów poruszających się po polskich drogach.
Okazuje się, że wśród aut, które najlepiej wypadły w testach bezpieczeństwa w 2008 roku znalazły się samochody zajmujące dalsze miejsca wśród preferencji polskich kierowców, m.in. Honda Accord, Opel Insignia czy Renault Megane.
Oto zestawienie pierwszej piątki aut, które zdobyły największą liczbę gwazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP w 2008 roku wobec najczęściej sprzedawanych samochodów używanych w 2018 roku w oddziałach AAA Auto w Polsce w wieku 10-11 lat: