W ciągu ostatnich sześciu miesięcy na polskim rynku pojawiło się jeszcze więcej starszych używanych samochodów niż dotychczas. W ofercie było 66 proc. samochodów starszych niż 10 lat.
W większości są to auta importowane, których historii nie można zweryfikować. Najczęściej były to pojazdy w wieku około 17 lat, o przebiegu ponad 230 tysięcy kilometrów, które często nie spełniają aktualnych norm bezpieczeństwa i są po poważnych wypadkach.
Zobacz także:
Z drugiej strony w ofertach sprzedaży było mniej niż 15 proc. samochodów poniżej piątego roku życia. Samochody w tym wieku można kupić taniej w komisach, a te powyżej dziesiątego roku życia są tańsze u osób prywatnych. Takie wnioski wynikają z analizy AAA Auto, która na bieżąco monitoruje rynek samochodów używanych w Europie Środkowej.
Podział według wieku aut używanych w ofertach sprzedaży na polskim rynku w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, to: 15 proc. aut do 5 lat, 20 proc. aut w wieku od 5 do 10 lat, 31 proc. aut pomiędzy 10 a 14 rokiem życia oraz 34 proc. aut starszych niż 15 lat.
Wśród samochodów niemal nowych było tylko 19 proc. aut importowanych. Były to w większości modele samochodów z wyposażeniem niedostępnym w Polsce.
– Można powiedzieć, że im młodszy samochód kupujemy, tym ponosimy mniejsze ryzyko, że kupimy auto z zagranicy o niepewnej historii. Ponadto okazuje się, że w komisach zapłacimy mniej pieniędzy, niż u sprzedawców prywatnych, szczególnie w przypadku młodszych aut używanych. Duzi dealerzy zwracają uwagę na jakość, gdy samochód jest starszy, dlatego prywatni sprzedawcy oferują takie samochody taniej. Niemal zawsze znajduje to odzwierciedlenie w jakości i stanie samochodu oraz cenie niezbędnych dodatkowych napraw – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Ponad 50 proc. samochodów w wieku powyżej 5 lat jest sprzedawanych osobom fizycznym poza komisami. W przypadku samochodów poniżej 5 roku życia jest to mniej niż 19 proc.
Dlatego Opel Astra dominuje na pierwszym miejscu w wieku poniżej 15 lat, podczas gdy Audi A4 jest liderem w starszych samochodach. Wśród marek Volkswagen prowadzi w trzech kategoriach, które Opel wyprzedził jedynie w kategorii samochodów od 10 do 14 lat.
W przypadku Volkswagena, Opla czy Audi udział w całej ofercie rośnie wraz z wiekiem. Odwrotnie jest w przypadku Forda lub Skody, które, wręcz przeciwnie, procentowo maleją wraz z wiekiem.