UŻYWANE: DOBRZE SPRAWDŹ AUTO ZANIM JE KUPISZ

Pandemia spowodowała, że Polacy w trosce o zdrowie chętniej poruszają się własnym samochodem, w efekcie czego znacznie wzrósł popyt na używane auta.

Jak podaje Instytut Samar w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 391 380 sztuk i jest o 28,7% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Oprócz wzrostu liczby importowanych pojazdów rośnie również ich średni wiek – w tym roku osiągnął już 12 lat. To wystarczająco długi czas, aby były one mocno wyeksploatowane i kryły w sobie wiele usterek.


Zobacz także:

TECHNIKA


 

Każdy, kto zmierzył się z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego samochodu używanego wie, że nie jest to proste zadanie i wymaga zastosowania specjalistycznych urządzeń i narzędzi diagnostycznych. Najważniejszym jednak czynnikiem takiej weryfikacji jest wiedza i doświadczenie ekspertów motoryzacyjnych oraz umiejętność analizy zebranych po przeprowadzonych oględzinach wyników.

Co i jak należy zweryfikować?

Fizyczna ocena stanu technicznego z użyciem specjalistycznych narzędzi i urządzeń powinna zawsze odbywać się na stanowisku serwisowym. Rzeczoznawcy DEKRA w swojej pracy wykorzystują tzw. testery, za pomocą których dokonują odczytu zapisanych w komputerach samochodu błędów oraz weryfikują zapisy dotyczące przebiegu na podstawie sterowników i modułów silnika, skrzyni biegów, czy też poduszek powietrznych. Po wykonaniu takiego badania konieczne jest jego przeanalizowanie. Ta część jest również wskazówką do fizycznego obejrzenia pojazdu i do skupienia uwagi na konkretnych podzespołach.

Bezpieczeństwo to podstawa

W samochodach znajduje się wiele podzespołów, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy i powinny zostać poddawane gruntownej weryfikacji. Sprawdzić należy układy napędowe, hamulcowe i wydechowe, stan zawieszenia zarówno w tracie jazdy, jak i stacjonarnie oraz dokonać kompletnego sprawdzenia elementów konstrukcyjnych. Jeśli podczas badania stanu karoserii i powłoki lakierniczej zostają stwierdzone naprawy, to jest to pierwszy z sygnałów do przyjrzenia się, czy zostały one poprawnie wykonane i czy nie zagrażają naszemu bezpieczeństwu.

Kosztowne naprawy

Sprawdzenie stanu technicznego używanego auta obejmuje także stan techniczny silnika, turbosprężarki, sprzęgła, skrzyni biegów oraz wszystkich elementów współpracujących w tych układach. Przykładem tego jest koło dwumasowe, gdzie często stwierdzanym objawem zużycia są wibracje, nierówna praca silnika na biegu jałowym, „szarpanie” podczas ruszania oraz charakterystyczne stukanie przy przyspieszaniu. Takie objawy dla właściciela pojazdu zawsze zwiastują konieczność naprawy, a trzeba wiedzieć, że koło dwumasowe, to jedna z najdroższych części eksploatacyjnych.

Jest wiele elementów i podzespołów w samochodzie, których usterki i nieprawidłowe działanie bardzo trudno jest stwierdzić samodzielnie. Naprawa czy wymiana niektórych z nich jest bardzo kosztowna, co znacząco wpływa na realną wartość używanego samochodu. Niestety ciągle ulegamy pokusie pozornie niskich przebiegów i zapewnień o krystalicznie czystej historii samochodu. Dopiero podczas profesjonalnej diagnostyki dowiadujemy się, że jest zupełnie inaczej – mówi Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA.

Częstą usterką jest także uszkodzenie turbosprężarki. Gdy ekspert stwierdza wycieki, a podczas jazdy próbnej wyraźny jest spadek mocy lub nierównomierne jej rozwijanie, jest to kolejny sygnał, aby zastanowić się, czy chcemy kupić taki pojazd, a wraz z nim szereg problemów pustoszących nasze portfele.