UWAGA NIEBEZPIECZEŃSTWO – ROZGRZANY ASFALT

renault_upa1

Letnie upały są nie tylko uciążliwe dla kierowców z powodu wysokich temperatur w kabinie, nagrzewających się plastików oraz towarzyszącego uczucia rozdrażnienia i zmęczenia, ale także ze względu na stan nawierzchni, która w wyniku silnego nagrzania może być przyczyną poślizgu.

W czasie letnich wakacji zdarza się więcej wypadków niż w ciągu całej zimy. Jedną z przyczyn może być nieplanowane zachowanie samochodu na rozgrzanej jezdni.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

W takich warunkach szczególnie trzeba uważać na zakrętach, gdzie auto zachowuje się tak, jakbyśmy w środku lata jechali po lodzie.

– W takim wypadku grożą nam dwa podstawowe rodzaje poślizgu – nadsterowność, gdy tylne koła samochodu przyczepność oraz podsterowność, kiedy tracą przyczepność przednie koła – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Co robić podczas poślizgu

W zależności od rodzaju poślizgu możliwe są różne warianty zachowania kierowcy.

renault_upa2

– W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła oraz szybko kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na właściwy tor jazdy. Natomiast przy poślizgu przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Jednak najprostszą i najskuteczniejszą receptą na bezpieczną jazdę po śliskim asfalcie jest po prostu nieprzekraczanie dozwolonej prędkości– radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Gdy wysokie temperatury, tak jak ostatnio, dają o sobie znać, pamiętajmy o kilku prostych zasadach, które pomogą nam uniknąć wielu niedogodności. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, aby:

– używać klimatyzacji;
– w przypadku braku klimatyzacji uchylać okna i wietrzyć kabinę;
– parkować w miarę możliwości w zacienionych miejscach;
– podczas postojów pić dużo wody;
– wozić w aucie okulary przeciwsłoneczne;
– zaplanować przerwy podczas podróży;
– sprawdzać regularnie poziom układu chłodzenia i płynu;
– jechać z dopuszczalną prędkością, aby uniknąć poślizgu na rozgrzanym asfalcie.

Wysokie temperatury potrafią sprawić, że kierowcy są bardziej podenerwowani, szybciej się męczą, tracą koncentrację, a ich czas reakcji wydłuża się nawet o 22 proc.

Wysokie temperatury osłabiają skupienie kierowców i powodują ich rozdrażnienie, przez co często w nieuzasadnionych sytuacjach używają sygnałów dźwiękowych i wymuszają pierwszeństwo. Ponadto spadek koncentracji znacząco wpływa na szybkość reakcji, co w konsekwencji przekłada się na mniejsze bezpieczeństwo na drodze – komentuje Zbigniew Weseli.