URATUJ ŻYCIE NA DRODZE CZYLI SPECJALNA KAMPANIA

ciezar-fund-bez1

Nie każdy wie, że w Polsce 2 325 358 osób posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdu kategorii C, natomiast 1 362 187 ma możliwość kierowania ciężarówką wraz z naczepą (kat. C+E).

Kierowcy zawodowi rocznie pokonują nawet 87 000 km, ponad 67 procent czasu w ciągu roku spędzają w delegacji, z czego dziennie w drodze są średnio 7 godzin.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

BEZPIECZEŃSTWO


 

To właśnie truckerzy najlepiej wiedzą, co dzieje się w trasie i to oni bardzo często są pierwsi na miejscu wypadku. Kampania #HeroTrucker przypomina o kierowcach – bohaterach, edukuje i zwraca uwagę na konieczność podnoszenia bezpieczeństwa na drodze. Do akcji dołączyła Grupa Inelo.

Choć przez ostatnie osiem lat liczba śmiertelnych wypadków zmniejszyła się o 21 proc., to wciąż na świecie w wyniku zdarzeń drogowych ginie więcej osób niż z powodu poważnych chorób przewlekłych czy zakaźnych. Jak wynika z komunikatu CBOS – w Polsce 63 proc. uczestników ruchu drogowego doświadczyło wypadku, z czego 17 proc. stanowiły ofiary śmiertelne.

To samo badanie wskazuje, że 41 proc. osób było świadkami niebezpiecznych sytuacji na drodze. Policyjne statystyki pokazują, że na terenie Polski każdego roku dochodzi do ponad 35 tys. wypadków w ruchu drogowym, w których życie traci ponad dwa tys. osób. W skali całej Europy można mówić rocznie aż o 25 tys. ofiarach śmiertelnych.

ciezar-fund-bez2

Jak pomóc?

Według badań 75 proc. uczestników ruchu drogowego twierdzi, że zna zasady udzielania pierwszej pomocy, jednak zaledwie 19 proc. deklaruje, że potrafiłoby jej udzielić. Dlatego tak ważne jest, żeby edukować i propagować wiedzę z zakresu pomocy przedmedycznej – zwłaszcza wśród tych, którzy realnie mogą jej udzielać. Dlatego powstała idea, by w ramach akcji #HeroTrucker szerzyć wiedzę o ratowaniu zdrowia i życia przez każdego uczestnika ruchu drogowego.

– Chcemy, żeby wypadek nie był tylko przeszkodą w podróży, ale by determinował zachowania, które będą ratować zdrowie i życie ofiar wypadków. Od momentu zatrzymania krążenia na rozpoczęcie akcji reanimacyjnej jest zaledwie 240 sekund, dlatego niezbędne podjęcie działań, które będą prowadzone do czasu pojawienia się na miejscu służb ratunkowych już przez pierwszych świadków zdarzenia. Propagowanie wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy utrwala w świadomości szereg reakcji, które nawet w obliczu dużego stresu, człowiek będzie w stanie sobie przypomnieć i wykonać – mówi Dagmara Trusewicz z Fundacji Truckers Life, inicjatora kampanii #HeroTruckers.

Kto wie najwięcej?

Każdego roku polski kierowca zawodowy pokonuje trasę średnio długości 87 tys. km, co oznacza, że nawet dwukrotnie mógłby okrążyć Ziemię. Kierowca ciężarówki w drodze spędza około siedem godzin dziennie, pokonując ponad 240 km. Bardzo często to właśnie on jako pierwszy pojawia się na miejscu wypadku i od jego zachowania może zależeć ludzkie życie.

– Z kierowcami pracujemy od ponad 17 lat. Z myślą o ich wymagającej pracy doskonalimy nasze usługi i produkty. Chętnie wspieramy wszelkie inicjatywy, mające na celu podnoszenie bezpieczeństwa na polskich i europejskich drogach. Dołączając do kampanii Fundacji Truckers Life, przygotowaliśmy materiały specjalnie dla tych, którzy codziennie przemierzają tysiące kilometrów po drogach całej Europy. Naklejki na szyby ciężarówek mają przypominać, w jaki sposób prawidłowo zachować się w sytuacji, gdy należy ratować komuś zdrowie i życie, a jednocześnie pamiętać o własnym bezpieczeństwie. To niezwykle ważne, dlatego zapraszamy kierowców i przewoźników do przyłączenia się do akcji – mówi Bartosz Najman, wiceprezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców oraz Inelo.