Poduszki bezpieczeństwa już od kilkunastu lat są jednym z kluczowych rozwiązań pomagających wydatnie zmniejszyć skutki wypadków. Ocaliły wiele osób przed śmiercią lub kalectwem.
Dzisiaj system poduszek instalowany jest w wielu miejscach kabiny i napełnia się w różny sposób, tak by jak najlepiej ochronić różne części naszego ciała.
Zobacz także:
Podczas gdy jeszcze parę lat temu standardem była czołowa poduszka bezpieczeństwa kierowcy, której towarzyszyła co najwyżej druga dla pasażera, dziś już nawet najmniejszy model ŠkodyCitigo wyposażony jest w aż cztery airbagi, a wybrane modele czeskiej marki mogą ich mieć nawet dziewięć!
Po historycznie pierwszych dwóch poduszkach znajdujących się naprzeciwko kierowcy i siedzącego z przodu pasażera pojawiły się rozwijane z podsufitki kurtyny gazowe zakrywające cały rejon bocznych szyb samochodu, chroniące osoby w środku przed uderzeniami i odłamkami oraz wypadnięciem przez okno. Kierowcy współczesnych modeli mogą liczyć także na pomoc poduszek bocznych z przodu i z tyłu, chroniących rejon bioder i klatki piersiowej.
Kolejnym z wynalazków jest poduszka kolanowa kierowcy – jej celem jest ochrona kolan kierowcy w trakcie zderzenia czołowego, ale ma ona też pozytywny wpływ na ustalenie odpowiedniej pozycji bioder i całego tułowia w momencie ekstremalnych przeciążeń.
Wnętrza samochodów projektowane są tak, by w momencie zderzenia gwarantowały „miękkie lądowanie” nie tylko wskutek bezwładnego ruchu ciała do przodu, ale i do tyłu: w wybranych modelach stosowane są zagłówki typu WOKS chroniące przed uszkodzeniami szyjnego odcinka kręgosłupa.
By poduszka efektywnie działała i mieściła się w konstrukcji samochodu, złożona jest z trzech elementów: samej poduszki, wykonanej z tkaniny nylonowo- bawełnianej lub poliamidowej, jednostki sterującej działającej jako układ uaktywniający i generatora gazu aktywowanego zapalnikiem. O aktywacji poduszki decyduje jednostka sterująca, która nieustannie zbiera szereg informacji z wielu czujników różnego rodzaju: akcelerometrów, czujników nacisku i ciśnienia, czujników dźwięku, czujników układu hamulcowego.
Poduszka z kolei czeka zwinięta w specjalny sposób, skryta za cienką warstwą plastiku, który w momencie uruchomienia się rozrywa wzdłuż zaprojektowanych linii. Poduszka napełnia się gazem (mieszaniną z udziałem azotu większym, niż powietrzu) w czasie zaledwie 20–30 milisekund.
Sama reakcja jednostki sterującej i jej decyzja o wyzwoleniu poduszki następuje w przeciągu 15–30 milisekund, dzięki czemu układ ten jest w stanie błyskawicznie zareagować na wszelkie sytuacje drogowe i przygotować pasażerów do zdarzeń, które dopiero za ułamek sekundy mają nadejść – cały proces od pierwszego kontaktu do wypełnienia poduszki zajmuje sześć do ośmiu setnych części sekundy.
Gdy kierowca bądź pasażer zanurza się w poduszce, wypełniający ją gaz uchodzi w kontrolowany sposób przez otwory w poszyciu.
Aby przekonać się jak w praktyce wygląda wypadek drogowy, można się udać do pierwszego w naszym kraju Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa Škoda AUTOLAB. Tam na własnej skórze przekonać o skutkach wypadku i znaczeniu rozwiązań stosowanych w samochodach czeskiego producenta.
Zasady bezpiecznej jazdy przy włączonych poduszkach bezpieczeństwa
Przy wszystkich zaletach poduszek bezpieczeństwa trzeba pamiętać, że dla ratowania życia mogą one działać w bezkompromisowy sposób – zdarzają się przypadki, że poduszka bezpieczeństwa złamie nos, uszkodzi słuch albo podbije oczy, by uchronić pasażera przed poważniejszymi konsekwencjami zdrowotnymi. Dlatego trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
– Odpowiednia pozycja za kierownicą: wiele osób jeździ z oparciem zbyt odchylonym do tyłu, co może prowadzić do rozległych obrażeń ciała w trakcie wypadku wskutek dużego przeciążenia, szczególnie dużą krzywdę czyniąc kręgosłupowi. Dodatkowo, siedząc zbyt blisko kierownicy narażamy na większe obrażenia klatkę piersiową.
– Jazda w okularach: niedawne badania wykazały, że osoby jadące w okularach podczas zderzeń z aktywowanymi poduszkami powietrznymi, co prawda mogą być pewne, że rozbijające się szkło nie doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń oczu bądź twarzy, ale nieuchronną konsekwencją są skaleczenia skóry i gałek ocznych. Z drugiej strony, badania dowodzą także, że osoby nienoszące okularów są bardziej narażone na krzywdy wywołane środkami chemicznymi znajdującymi się w poduszce.
– Jazda z dzieckiem w foteliku na przednim siedzeniu: na fotelu pasażera z przodu można przewozić małe dziecko w foteliku umieszczonym tyłem do kierunku jazdy, ale niezbędne jest w takim przypadku wyłączenie poduszki czołowej – w większości modeli jej wyłącznik znajduje się w zamykanym schowku przed pasażerem.
– Jeśli dziecko przewozimy na fotelu pasażera z przodu, przodem do kierunku jazdy, należy odsunąć dziecko do tyłu lecz poduszkę pozostawić aktywną żeby po wybuchu zasłoniła przednią szybę przed wpadnięciem czegokolwiek do środka, chroniąc dziecko.