Anna Cieślak, aktorka i ambasadorka marki Mitsubishi w Polsce, wyruszyła modelem Mitsubishi ASX 2019, by odkrywać ślady japońskiej kultury w Polsce.
Nowy cykl podróży wpisuje się w strategię marki Drive Your Ambition i obrazuje hasło Ambition to Explore.
Zobacz także:
Ma ono zainspirować miłośników marki do poznania ciekawych miejsc oraz ludzi związanych z japońską kulturą w Polsce i odkrycia nieznanych faktów łączących nasze kraje. Filmową serię będzie można śledzić na profilach społecznościowych marki.
Cel nr 1 – Manggha
Pierwszym miejscem, które odwiedziła swoim nowym modelem Mitsubishi ASX 2019 Anna Cieślak było Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Japoński SUV sprawdził się na krakowskich ulicach. Wygodna, wysoka pozycja za kierownicą zapewniła widoczność, a nowe, ważne systemy bezpieczeństwa – BSW monitorujący martwe pole, czy RCTA ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu podczas cofania, pomogły w wykonywanych miejskich manewrów i bezpiecznym dotarciu do celu.
Usytuowane naprzeciwko Wawelu Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, które niedługo będzie obchodziło swoje 25-lecie, powstało by promować kulturę i sztukę japońską w Polsce.
Związani są z nim tacy Polacy, jak: patron muzeum Feliks „Manggha” Jasieński – kolekcjoner sztuki japońskiej, którego bogaty zbiór przeszło 12 tys. eksponatów znajduje się w muzeum, reżyser Andrzej Wajda, który swoją nagrodę od miasta Kioto przeznaczył na budowę tego obiektu, ale także Japończycy m.in. Arata Isozaki – wybitny architekt, który we współpracy m.in. z Krzysztofem Ingardenem, zaprojektował charakterystyczną bryłę budynku, nawiązującą do fal Wisły oraz słynnego drzeworytu Katsushika Hokusaia.
Tatsuno Art Projekt
W muzeum Manggha można obecnie oglądać prace artystów z Polski i Japonii, zgromadzone na wystawie Tatsuno Art Project, której partnerem jest marka Mitsubishi Motors. To pierwsza krakowska edycja japońskiego festiwalu, który łączy różne dziedziny sztuki współczesnej. W galerii Europa- Daleki Wschód swoje prace – filmy wideo, instalacje, obrazy, rysunki – prezentuje dwudziestu autorów z Polski i Japonii. Wystawie towarzyszą także liczne spotkania z publicznością oraz zajęcia.
Po wystawie oprowadził Annę Cieślak artysta i kurator Masakazu Miyanaga.
– Bardzo cieszymy się, że na tegorocznej wystawie udało nam się zgromadzić tak wielu znakomitych przedstawicieli sztuki współczesnej z Polski, Japonii oraz z Francji. W porównaniu z Krakowem Tatsuno jest małym miastem, lecz tak jak Kraków stanowi stary, historyczny ośrodek i dziedzictwo kulturowe. To fantastyczne, że po siedmiu latach organizowania wystawy w Japonii, w 2018 r. Udało nam się zorganizować Tatsuno Art Projekt w Krakowie – powiedział Masakazu Miyanaga.
Górale, Ajnowie i Bronisław Piłsudski
Kolejną znakomitą wystawą w krakowskim muzeum jest ekspozycja pt. Ajnowie, górale i Bronisław Piłsudski, poświęcona dorobkowi Bronisława Piłsudskiego (1866- 1918) – badacza zarówno kultur aborygeńskich na Sachalinie i Hokkaido, jak i górali podtatrzańskich. Wystawa Ajnowie, górale i Bronisław Piłsudski przybliża fenomen tego niezwykłego człowieka, zesłańca, etnografa z przypadku, muzealnika, prezentując znaczącą część jego wizualnego dorobku utrwalającego Ajnów, a także związanego z góralami zbiór etnograficzny z muzeum tatrzańskiego w Zakopanem.
Ekspozycja ukazuje ślady „ginących kultur”, które mimo, iż istnieją w odmiennych warunkach i przestrzeniach, wydają się sobie bliskie. Wystawa, którą można zwiedzać do 20 stycznia 2019 r. Jest tym bardziej godna polecenia, że prace wypożyczono także z kolekcji prywatnych, archiwów narodowych, fundacji i muzeów polskich oraz japońskich.
O tej wyjątkowej ekspozycji opowiedziała Annie Cieślak Katarzyna Nowak, z-ca dyrektora do spraw merytorycznych muzeum.
– Jest to już druga nasza wystawa poświęcona wybitnej postaci etnolingwisty i etnografa Bronisława Piłsudskiego. Zesłany na syberyjski Sachalin jako młody człowiek, zaczął interesować się ludnością tubylczą – Ajnami. Wędrując od wioski do wioski badał ich język, wykonywał zdjęcia, zapisywał ich obyczaje, kolekcjonował przedmioty codziennego użytku z okresu Nibutani- Biratori na Hokkaido. Zebrał ogromnie dużo materiału i dzięki temu dziedzictwu udało się odtworzyć ich kulturę, a w 2020 roku planowane jest utworzenie w Japonii pierwszego Narodowego Muzeum Ajnów – wyjaśniła Katarzyna Nowak.
W krakowskim muzeum oprócz zwiedzania niezwykle interesujących wystaw, można także uczestniczyć w oryginalnych warsztatach ikebany, kaligrafii czy niepowtarzalnej ceremonii herbacianej, w której miała okazję wziąć udział Anna Cieślak.