TRANSPORT A BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE POLSKI

konf_elek1

“Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski” to temat konferencji zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP w Warszawie przez Koalicję Klimatyczną.

Dyskutowano o transporcie niskoemisyjnym (zarówno osobowym jak i ciężarowym), zagrożeniach wynikających z importu paliw, próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy ceny ropy do 20150 roku będą spadać i jakie to ma znaczenie dla gospodarki.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Gości przywitała Justyna Szczepanik z Kolacji Klimatycznej. Ponieważ przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa ostatecznie do przebył z powodów służbowych, o możliwościach rozwoju transportu niskoemisyjnego w Polsce mówił profesor dr. hab. Zbigniew Karaczun z SGGW.

konf_elek2

Jak stwierdził ważne są w tym względzie trzy kierunki rozwoju;
– aut o napędzie alternatywnym, szczególnie elektrycznych (kwestia nie tylko poruszania się, ale także magazynowania i wykorzystywania energii dla potrzeb gospodarstw domowych);
– wdrażanie nowych norm emisyjnych w Europie (chodzi szczególnie o samochody ciężarowe); w tych regulacjach świat (USA, kraje azjatyckie) znacznie wyprzedzają przepisy obowiązujące na naszym kontynencie;
– wprowadzenie biopaliw drugiej generacji (jest szansa na produkcję paliw mnie emisyjnych).

Prof. Karaczun podkreślił, że tworzona jest obecnie mapa transportu niskoemisyjnego na rok 2035, co jest rzeczą pozytywną.

Dr Krzysztof Księżopolski ze szkoły Głownej Handlowej mówił o powiązaniach pomiędzy transportem a bezpieczeństwem energetycznym Polski. Ropę nasz kraj importuje głównie z Rosji, co jest bardzo niepokojące zarówno w sferze gospodarczej, jak i politycznej (uzyskane ze sprzedaży pieniądze Rosja przeznacza na zbrojenia).

konf_elek3

Jest jednak nadzieja na zmiany (budowa gazoportu, nowe umowy międzynarodowe) – intensyfikacja działań po stronie podaży zaczyna być widoczna.

Po stronie popytu istotna jest odpowiedź na pytanie, jak polityka klimatyczna może wpłynąć na zapotrzebowanie na ropę? Problem stanowi fakt, że bazujemy na strategii bezpieczeństwa z 2014 roku, w której wymienionych jest zbyt mało kluczowych elementów w tym względzie. Stąd należy zacząć od działań koncepcyjnych – przygotowania długofalowej strategii bezpieczeństwa energetycznego. W tym kontekście trzeba dokonać wyboru w sferze transportu (cz opierwąc się będziemy np. na samochodach elektrycznych czy napędach wodorowych).

Dr Michał Paszkowski z Departamentu Ropy i Gazu Ministerstwa Energii zreferował zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego wynikające z importu paliw. Jednoczesnie potwierdził, że duży wpływ rynek paliw ma szara strefa oraz sezonowość (np. wakacyjne wyjazdy).

W 2015 roku zużycie paliw w Polsce wyniosło 18 438 tys. ton (najwięcej oleju napędowego). Mimo globalnego zmniejszenia importu, sprowadzono ze wschodu (przede wszystkim z Rosji) więcej paliwa niż w latach wcześniejszych. Ministerstwo pracuje nad rozwiązaniami, na razie wprowadzano comiesięczny monitoring runku paliwa w naszym kraju.

O korzyściach wynikających z rozwoju transportu niskoemisyjnego, ale i problemach w tym względzie mówił prof. dr. hab. Zbigniew Karaczun.

konf_elek4

– 88 proc. paliw płynnych w Unii Europejskiej pochodzi z importu. Większość z krajów mało demokratycznych. Stanowi to zagrożenie polityczne i gospodarcze, bowiem jesteśmy uzależnieni.

– Bezpieczeństwo ekologiczne: Polska jest najhardziej zanieczyszczonym krajem UE. Stąd każdy rodzaj ograniczenia emisji jest sprawą bardzo istotną. Według badań, 45 tysięcy ludzi w naszym kraju umiera w ciągu roku w wyniku zanieczyszczenia środowiska (podczas gdy w wypadkach drogowych ginie poniżej 5 tys.).

– Oddziaływanie polityki na rzecz nikoemisyjnego transportu ma wymiar racjonalny. Wprowadzanie nowych norm, ale także alternatywnego napędu spowoduje zmniejszenie wydobycia i zapotrzebowania na ropę. Spowoduje to z jednej strony zmniejszenie jej ceny, z drugiej poprawi bilans handlowy z innymi państwami. W rezultacie nastąpi wyraźny wzrost zatrudnienia.

Ostatnio Holandia ogłosiła, e po 2025 roku wprowadzi zakaz rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi. W Polsce wciąż brakuje wizji, ale jedno jest pewne – samochody elektryczne muszą być powiązane z systemami energii odnawialnej (muszą oddawać nagromadzony przez siebie prąd, a nie być ładowane tylko z gniazdek). Problemem są tu niewystarczające wciąż współczesne technologie (choćby akumulatory).

konf_elek5

Jak jest przyszłość rynku ropy naftowej? W raporcie zamówionym przez European Climate Foundiation (ECF) już w pierwszym zdaniu wyczytać można, że polityki w zakresie zmiany klimatu prawdopodobnie doprowadzą do obniżek cen ropy. Aby państwa sygnujące porozumienie paryskie mogły zacząć wdrażać jego zapisy, będą musiały znacznie zredukować emisję dwutlenku węgla z transportu. Gwałtowne spadki cen ropy od połowy 2014 roku doprowadziły do niepewności na globalnych rynkach energii.

Rządy sygnalizują jednak, że w perspektywie długofalowej będą podejmowane działania zmierzające do inwestowania w rozwiązania niskoemisyjne. Według niniejszego badania w świecie bez polityk związanych ze zmianą klimatu, globalny popyt na ropę wzrósłby z 94 milionów baryłek dziennie (mbpd) w 2015 roku do 112 milionów w 2030 roku (przyrost o 19 proc.). Do 2050 r. zapotrzebowanie byłoby większe o kolejne 35 proc. (151 mbpd).

Jednak w świecie, w którym ddrażane są polityki klimatyczne oddziałujące na inwestycje w technologie nisoemisyjne, popyt na ropę będzie znacznie niższy niż w przypadku scenariusza business- as- usual: o około 11 mbpd w 2030 r i o 60 mbpd w 2050 r. Łącznie polityki mogłyby zmniejszyć popyt na ropę o 260 miliardów baryłek pomiędzy 2015 a 2015 rokiem.

Podsumowując: gdyby strategie służące ograniczeniu emisji CO2 z transportu były wdrażane globalnie, doprowadziłyby do obniżenia cen ropy na całym świecie. W scenariuszu Technology Potetntial (TECH) doprowadzi to do zmniejszenia o 28- 33 proc. wartości importu Unii Europejskiej do roku 2050 oraz do poprawy w bilansie handlowym – oszczędności na cenach paliwa są przenoszone na konsumentów w postaci obniżki cen produktów końcowych.

Skorzysta na tym cała gospodarka UE, w tym także polska…

bbbkon1