Współczynnik oporu powietrza niższy o 18 proc., spadek zużycia paliwa o niemal 5 proc. – wyrafinowana aerodynamika naczepy Mercedes-Benz otwiera kolejny rozdział w zakresie ekonomiki i wpływu na środowisko nowoczesnych ciężarówek, takich jak nowy Actros. Opływowy tandem po raz pierwszy został zaprezentowany podczas targów Trailer 2011 w Belgii.
Nowy Actros, zależnie od modelu, może się pochwalić o 12-15 proc. niższym współczynnikiem oporu powietrza od poprzednika. W oparciu o te same doświadczenia powstał prototyp aerodynamicznej naczepy „aero trailer”.
Przedni spojler naczepy skraca dystans między nią a ciągnikiem siodłowym i redukuje współczynnik oporu powietrza o 1 proc. Zastosowanie bocznych osłon pozwoliło obniżyć współczynnik oporu powietrza o dalsze 8 proc. Ich kształt kieruje powietrze bezpośrednio do tylnego dyfuzora, połączonego z panelami podwoziowymi, odpowiadającymi za spadek współczynnika oporu powietrza o dodatkowe 1-2 proc.
Kluczowym elementem całego projektu jest zestaw tylnych osłon o długości ponad 400 mm, odpowiadający za obniżenie współczynnika oporu powietrza o kolejne 7 proc. Osłony są składane, dzięki czemu nie utrudniają dostępu do przestrzeni ładunkowej.
Duże oszczędności
Wszystkie wspomniane zabiegi sprawiły, że współczynnik oporu powietrza zespołu ciągnika siodłowego i naczepy zmalał aż o 18 proc., co według doświadczeń Mercedes-Benz oznacza niemal 5-proc. spadek zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km aerodynamiczna naczepa pozwala zaoszczędzić 2000 litrów oleju napędowego i ponad 5 ton dwutlenku węgla rocznie.
Osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęły na wymiary przestrzeni ładunkowej, która nadal mierzy 13,6 m długości, 2,55 m szerokości oraz 4 m wysokości. Jedyne ograniczenie wiąże się z przekroczeniem o niespełna 0,5 m dopuszczalnego limitu długości naczepy, spowodowanego zastosowaniem tylnych osłon.
Dopuszczenie naczepy do ruchu wymaga zatem zmiany przepisów. Jak pokazuje jednak praktyka, podobne wyjątki były już stosowane w przypadku platform załadowczych czy wózków widłowych. Zestaw osłon nie wpływa negatywnie na zwrotność i prowadzenie ciężarówki.
Program “Truck and Trailer 7plus”
Aerodynamiczna naczepa to czołowy element programu “Truck and Trailer 7plus”. Holistyczna koncepcja, opracowana przez specjalistów Mercedes-Benz w celu redukcji apetytu na paliwo i ograniczenia emisji dwutlenku węgla, znalazła już swoje zastosowanie w nowym Actrosie. Zużywa on o 7 proc. oleju napędowego mniej od poprzednika. Potwierdziły to pomiary przeprowadzone podczas tegorocznej edycji zawodów “Record Run”. Na trasie liczącej 10 tys. km nowa ciężarówka z 40-tonowym obciążeniem potrzebowała średnio 25,1-27,1 l ON/100 km, o 7,6 proc. mniej od poprzedniej generacji.
W ramach programu “Truck and Trailer 7plus” Mercedes-Benz chce ściśle współpracować z producentami naczep. Jak pokazały testy w tunelu aerodynamicznym, wciąż możliwy jest znaczny postęp w dziedzinie aerodynamiki i obniżenie zużycia paliwa. Przykład? Boczne panele naczepy odpowiadają za zmniejszenie współczynnika oporu powietrza o 8 proc., co w praktyce przekłada się na ograniczenie apetytu o około 2 proc. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km oznacza to 750 litrów oleju napędowego i 2000 kg dwutlenku węgla oszczędności rocznie.
Jeszcze lepsze efekty – około 1000 litrów oleju napędowego i 2600 kg dwutlenku węgla oszczędności rocznie – przynosi zastosowanie tylnych osłon. Cztery umieszczone pod kątem klapy o długości 400 mm pozwalają na obniżenie współczynnika powietrza o blisko 10 proc., co oznacza 3-procentowy spadek zużycia paliwa.
Przyszłość: naczepa zintegrowana z telematyką
Jeden z punktów holistycznej koncepcji programu “Truck and Trailer 7plus” dotyczy informowania kierowcy o ciśnieniu w oponach naczepy. Wskaźnik taki znajduje się już w kabinie nowego Actrosa. Trwają prace nad metodami zintegrowaniem naczepy z funkcjami telematyki FleetBoard. Dobór odpowiedniej naczepy, optymalne rozłożenie ładunku czy przekazywanie danych kierowcy – te i inne pomysły już wkrótce mogą stać się rzeczywistością.
Tymczasem wdrożona została inna ważna idea – Mercedes-Benz jest jednym z europejskich producentów osi do naczep. Przykładem jest oś DCA Airmaster, której korpus służy jako zbiornik sprężonego powietrza. Efekt? Oszczędność miejsca i mniejsza masa naczepy.
Kolejny przykład integracji ciągnika siodłowego z naczepą to sieć TruckWorks. Dzisiaj usługi serwisowe dla ciągników siodłowych i naczep świadczy 80 placówek Mercedes-Benz.
Actros: w kierunku wydajności
Mocny i oszczędny zespół napędowy oraz optymalna aerodynamika – rezultat 2600 godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym – sprawiają, że nowy Actros to czystszy i oszczędny model. Nigdy wcześniej żadna ciężarówka nie przechodziła tak intensywnych testów.
Holistyczne podejście do projektowania ciężarówki i naczepy ma w Mercedes-Benz tradycję. Już w połowie lat 80. prowadzono badania nad aerodynamiką zespołów pojazdów. Tak narodziły się pomysły zastosowania deflektorów powietrza, bocznych paneli i tylnych osłon. Zdobyta wiedza stanowi podstawę dla rozwoju współczesnych projektów. Dziś ich celem są względy ekonomiczne i ekologiczne – obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.