TOYOTA: YARIS CROSS NAJOSZCZĘDNIEJSZYM SUV-EM MARKI

Od początku czerwca trwa przedsprzedaż Toyoty Yaris Cross – nowego SUV-a segmentu B i kolejnej hybrydy w gamie marki.

Crossover spokrewniony z Yarisem hatchbackiem został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA, która zapewnia mu bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i stabilność na drodze. Auto, które powiększa gamę SUV-ów Toyoty do czterech modeli, jest większe i bardziej przestronne od Yarisa hatchbacka, a pojemność jego bagażnika sięga maksymalnie 397 l. Auto ma także podwyższone zawieszenie, większe koła i jest dostępne z napędem na cztery koła AWD-i.


Zobacz relacje:

PREMIERY


 

Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis w porównaniu z hatchbackiem jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm. Prześwit zwiększono o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm.

Yaris Cross Hybrid zużywa od 4,4 l/100 km

Gama napędów Yarisa Cross obejmuje cztery konfiguracje. W podstawowej wersji napędowej miejski SUV kryje pod maską opracowany w technologii TNGA silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM, współpracujący z 6-biegową skrzynią manualną. Zużywa 5,9 l/100 km benzyny i emituje 133 g/km CO2 (wg WLTP) Yaris Cross z tym samym silnikiem i skrzynią automatyczną CVT spala 5,9–6,0 l/100 km i emituje 134–135 g/km dwutlenku węgla.

Yaris Cross Hybrid z napędem na przód ma moc 116 KM generowaną przez układ 3-cylindrowego silnika TNGA o pojemności 1.5 l oraz silnika elektrycznego. Auto w tej odsłonie zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Wyjątkową pozycję na rynku subkomapktowych SUV-ów Yaris Cross Hybrid zyskuje dzięki napędowi AWD-i – w tej konfiguracji auto zużywa od 4,7 l/100 km i generuje od 106 g/km CO2.

AWD-i to inteligentny elektryczny napęd na cztery koła, w którym układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny napędzający tylną oś. Rozwiązanie to zapewnia bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i ułatwia poruszanie się po nierównych drogach.

Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Wersja AWD-i otrzymuje systemy wspierające jazdę poza asfaltem – selektor trybów jazdy w terenie, Trail Mode oraz system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Pięć wersji wyposażenia

Yaris Cross jest oferowany w Polsce w pięciu wersjach wyposażenia. Należą do nich podstawowa wersja Active, wersja Comfort i Executive, uterenowiona Adventure i limitowana Premiere Edition, dostępna tylko w 2021 roku.

Już w podstawowej wersji Active znajdziemy system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, Apple CarPlay i Android Auto oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, która pojawiła się po raz pierwszy w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku.

Odmiana Adventure podkreśla charakter Yarisa Cross jako prawdziwego SUV-a, który powstał z myślą zarówno o jeździe po mieście, jak i z dala od asfaltu. Yaris Cross Adventure jest dostępny wyłącznie z układem hybrydowym – napędzającym przednią oś lub z napędem AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.

Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross, którą wyróżniają elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzana tapicerka z perforacją. Auto w tej wersji ma wszystkie udogodnienia odmiany Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL.

Produkcja Yarisa Cross rozpoczęła się w lipcu tego roku. Samochód powstaje w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji, zaś silnik benzynowy i napęd hybrydowy są wytwarzane w polskich fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Nowy model pojawi się w polskich salonach Toyoty na początku października.