21 kwietnia o godzinie 7:10 z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy samochód hybrydowy wyprodukowany w fabryce Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes.
Był to Yaris Cross Hybrid z napędem na cztery koła AWD-i, który w nadchodzących tygodniach trafi do nowego właściciela we Francji.
Zobacz także:
Dziesięć lat temu, 10 kwietnia 2012 roku Toyota wprowadziła pełny napęd hybrydowy do miejskiego Yarisa. Zakład TMMF w Valenciennes stał się pierwszą fabryką w Europie produkującą hybrydowy model z segmentu B. W pierwszym roku powstało 29 856 egzemplarzy, zaś w kolejnych latach technologia hybrydowa Toyoty szybko zyskiwała coraz większą popularność na europejskim rynku. W 2012 roku auta hybrydowe stanowiły 15% produkcji w TMMF, w 2018 roku przekroczyły 50%, a w 2021 roku odpowiadały już za 83% wszystkich wyprodukowanych w ciągu roku samochodów.
W najbliższej przyszłości nasza fabryka w całości przestawi się na produkcję hybryd. Toyota jest pionierem technologii hybrydowej, dzięki której od 10 lat TMMF intensywnie się rozwija. To dla nas prawdziwy atut. Jest to integralna część naszej strategii elektryfikacji i pozostanie w centrum naszej działalności przez kilka następnych lat – powiedział Jim Crosbie, prezes Toyota Motor Manufacturing France.
Yaris czwartej generacji i Yaris Cross są wyposażone w najnowszą generację napędu hybrydowego. Oba auta otrzymały 116-konny układ napędowy oparty na trzycylindrowym silniku 1,5 l pracującym w cyklu Atkinsona. Elastyczny, dynamiczny napęd, który rozpędza auto od 0 do 100 km w 9,7 s, zapewnia dużą przyjemność z jazdy, rozwijając wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach. W porównaniu z Yarisem Hybrid poprzedniej generacji, nowy napęd hybrydowy jest mocniejszy o 16 KM, a jego zużycie paliwa i emisja CO2 zostały ograniczone o 20%.
Ekologiczna produkcja niskoemisyjnych samochodów to główny cel fabryki Toyoty w Valenciennes. Zakład funkcjonuje według maksymy „green, clean and lean”, czyli ekologicznie, niskoemisyjnie i zgodnie z zasadami lean management i Systemu Produkcyjnego Toyoty. W koncepcję tę wpisuje się modułowa konstrukcja linii produkcyjnych w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Od 2007 roku zakład poddaje recyclingowi 100% odpadów; jest też samowystarczalny pod względem zapotrzebowania na wodę do produkcji samochodów i korzysta w stu procentach z energii odnawialnej. TMMF zamierza do 2030 roku osiągnąć neutralność węglową, a do 2040 roku całkowicie wyeliminować emisję CO2.
Toyota Motor Manufacturing France zatrudnia prawie 5 000 osób i pracuje na trzy zmiany. Zakład produkuje obecnie prawie 1 250 samochodów dziennie, które trafiają na europejski rynek.