Toyota zamontowała generator na ogniwa paliwowe w fabryce tej firmy Tokuyama. To efekt współpracy z japońskim koncernem chemicznym.
Generator został zbudowany na bazie ogniw z modelu Mirai. Jego zadaniem jest produkcja prądu do zasilania fabryki, w której wodór stanowi odpad przy produkcji wodorotlenku sodu.
Zobacz także:
Nowy prototyp bezemisyjnego generatora pądu zasilanego wodorem został zamontowany w zakładzie chemicznym Tokuyama Corporation w japońskim mieście Shunan w ramach programu testowego, realizowanego do marca 2022 roku. Sercem generatora są ogniwa paliwowe opracowane do Miraia, a jego paliwem – wodór generowany jako produkt uboczny produkcji zakładu.
Wykorzystanie elementów napędu Miraia, takich jak zestaw ogniw paliwowych, jednostka sterująca PCU, kompresor powietrza i dodatkowa bateria, pozwala budować wysoko wydajne, bezemisyjne generatory w rozsądnych cenach. Urządzenie zamontowane w fabryce Tokuyamy zostało opracowane przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions.
Generator został oparty na prototypie o mocy 100 kW, testowanym od września 2019 roku w fabryce Toyota Honsha w Japonii. Nowe urządzenie ma moc 50 kW i w stosunku do pierwowzoru rozstało poddane różnym udoskonaleniom, obejmującym m.in. bardziej ergonomiczne ułożenie komponentów, aby uprościć aby obsługę.
Urządzenie o napięciu 210 V, podłączone do sieci przewodem trójfazowym, waży 3,5 tony i ma wymiary: 2,9 m długości, 1,5 m szerokości i 2,7 m wysokości. Jako paliwo wykorzystuje wodór o czystości 99,97 proc. Docelowo jego wydajność ma wynosić przynajmniej 50 proc. Ogniwa paliwowe z Toyoty zawierają stały elektrolit polimerowy. Czas od uruchomienia do osiągnięcia pełnej mocy wynosi 40 sekund.
Innowacyjność programu pilotażowego polega na tym, żeby wodór generowany jako produkt uboczny w zakładzie Tokuyama służył do produkcji energii zasilającej tę fabrykę. Zadaniem Toyoty w projekcie jest kontrola i weryfikacja działania generatora – jego wydajności, stabilności wytwarzania energii, niezawodności, łatwości obsługi oraz odporności na morskie powietrze o dużej wilgotności i zasoleniu.
Testy pozwolą także zmierzyć ilość energii wygenerowanej z wodoru stanowiącego produkt uboczny produkcji chemikaliów przemysłowych oraz opłacalność tego procesu w porównaniu z ceną energii na rynku.
W kolejnych etapach Tokuyama opracuje model biznesowy generowania energii z wodoru, z uwzględnieniem własnych możliwości produkcji czystego wodoru jako paliwa dla generatorów na ogniwa paliwowe oraz wpływu na lokalną społeczność.
Toyota zamierza wprowadzić wodorowe generatory do szerokiego użycia w przemyśle, dlatego współpraca z jednym z największych japońskich koncernów chemicznych posłuży jej do dalszych prac badawczo- rozwojowych nad poprawą wydajności i trwałości generatorów oraz ograniczeniem ich wymiarów i kosztów produkcji. Docelowo Toyota zamierza opracować atrakcyjną ofertę szerokiej gamy generatorów na ogniwa paliwowe, korzystną dla różnych gałęzi przemysłu.