TOYOTA: VERSO 2014 – NOWY WYGLĄD I SILNIK 1.6 D-4D

VERSO_1

W 2013 roku Toyota zaprezentowała gruntownie zmodernizowanego minivana Verso, opracowanego przez markę wyłącznie na rynek europejski. Od tego momentu za rozwój projektu w całości odpowiada Toyota Motor Europe.

Verso jest zarazem pierwszym modelem japońskiego producenta, dla którego proces planowania produktu, stylistyka nadwozia i wnętrza, prace badawczo- rozwojowe, oraz sama produkcja, odbywają się wyłącznie na naszym kontynencie.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Nowy kształt nadwozia powstał w europejskim centrum projektowym Toyota ED2, zlokalizowanym na południu Francji. Przy okazji face- liftingu z 2013 roku zmienionych zostało 470 części (60 proc. widocznych gołym okiem, 40 proc. ukrytych). Obecnie Verso uchodzi za wyjątkowo funkcjonalny i praktyczny model rodzinny, oferujący obszerne wnętrze dla siedmiu osób, przy kompaktowych rozmiarach zewnętrznych i atrakcyjnych cenach.

Od momentu debiutu w 2002 roku, Verso znalazło w Europie 700 tys. klientów. W 2013 roku miało 4,6-procentowy udział w europejskim segmencie minivanów.

VERSO_2

Nowy silnik 1.6 D-4D

Od 2014 roku pod maską Verso debiutuje nowa jednostka wysokoprężna 1.6 D-4D. Ma za zadanie jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertę modelu w Europie, gdzie w segmencie minivanów dominują silniki Diesla, szczególnie o pojemności 1.6 l (50 proc. sprzedaży w segmencie).

Silnik pochodzi z gamy BMW i został połączony 6-stopniową skrzynią biegów Toyoty. Będąc o 20 kg lżejszym niż jednostka 2.0 D-4D Toyoty, rozwija moc 112 KM przy 4000 obr./min., oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750 – 2250 obr./min. Dzięki tym parametrom Verso 1.6 D-4D osiąga 100 km/h w 12,7 sekundy, oraz prędkość maksymalną 185 km/h.

Względem dotychczasowego silnika 2.0 D-4D o 8% obniżone zostało zużycie paliwa, które wynosi teraz średnio 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Pomaga w tym system Stop & Start, stosowany w Verso po raz pierwszy.

VERSO_3

Zastosowanie nowego silnika wymusiło szereg zmian konstrukcyjnych. Inżynierowie Toyoty opracowali nowe systemy elektronicznego sterowania jednostką, oraz nowe koło dwumasowe, dzięki któremu obniżony został poziom hałasu i drgań. Silnik został zestrojony w taki sposób, by dostarczał odpowiedniej mocy już od najniższego poziomu obrotów. Dzięki temu nowe Verso ochoczo reaguje na dodanie gazu, mając płaski przebieg momentu obrotowego i dobrą dynamikę nawet po przekroczeniu 3000 obr./min.

Obecnie w Polsce Verso jest oferowane z czterema silnikami do wyboru: wysokoprężnymi 1.6 D-4D (112 KM), 2.0 D-4D (124 KM), oraz benzynowymi 1.6 Valvematic (132 KM) i 1.8 Valvematic (147 KM).

Nowy wygląd

Dwubryłowe nadwozie Verso powstało z połączenia koncepcji Under Priority i Keen Look, czyli dwóch aktualnych tendencji stylistycznych Toyoty. Wraz z face- liftingiem z 2013 roku nabrało większej dynamiki i wyrazu.

W 2014 roku Verso będzie dostępne z 10 kolorami nadwozia, w tym zupełnie nowym brązowym. Pojawia się także nowy wzór felg aluminiowych w rozmiarze 16- i 17-cali.

VERSO_4

We wnętrzu dostępne są nowe wzory i kolory tapicerek materiałowych, zmieniony drążek zmiany biegów, oraz system kontroli ciśnienia kół. Nowością jest także system multimedialny Toyota Touch 2, który zastąpił dotychczasową wersję Toyota Touch. Podobnie jak do tej pory, integruje system audio, obsługę telefonu za pomocą Bluetooth, kamerę cofania, czy nawigację satelitarną. Od tej pory dostępny jest obraz 3D nawigacji, oraz wyższa rozdzielczość wyświetlacza. Podobnie jak w ubiegłym roku, nawigacja będzie oferowana w pakiecie promocyjnym z trzecim rzędem siedzeń w cenie 990 zł (Pakiet Family).

Sprzedaż Toyoty Verso w Polsce

Toyota Verso jest od lat jednym z najbardziej popularnych minivanów w Polsce. Rok 2013 zakończyła ze sprzedażą 1008 egzemplarzy, co dało jej trzecie miejsce w segmencie. W styczniu 2014 roku jest już liderem rynku, z niemal dwukrotnie wyższą sprzedażą niż drugi Citroen C4 Picasso. Po pierwszym miesiącu sprzedaży w 2014 roku Verso ma ponad 22-procentowy udział w swoim segmencie.

Toyota na koniec 2014 roku planuje utrzymać pozycję lidera polskiego rynku minivanów.

VERSO_6