TOYOTA: TRÓJKOŁOWE i-ROAD W PROGRAMIE W GRENOBLE

ToGre_0

W październiku we francuskim Grenoble zostanie uruchomiony nowatorski program transportu miejskiego, wykorzystujący najbardziej futurystyczne pojazdy spośród wszystkich miejskich systemów car-sharingu dostępnych do tej pory na świecie.

Toyota dostarczy w ramach programu łącznie 70 pojazdów elektrycznych, w tym unikatowe, trójkołowe prototypy i-ROAD. W Grenoble na potrzeby programu powstała sieć 30 stacji do ładowania pojazdów, zlokalizowanych w pobliżu przystanków tradycyjnej komunikacji miejskiej.


Zobacz także:
ECO


Wiele mówi się dziś o nowych koncepcjach organizacji transportu miejskiego, inteligentnych miastach, oraz innowacjach mających zrewolucjonizować komunikację w dużych aglomeracjach. Konkretne przykłady takich zmian nie wchodzą jak do tej pory w życie. Pierwszym przykładem prawdziwej rewolucji w systemie transportu miejskiego będzie program w Grenoble i okolicach, kiedy na ulice wyjadą futurystyczne Toyoty i-ROAD udostępnione mieszkańcom w ramach zasad car-sharingu. Program będzie testowany przez 3 lata.

O wyjątkowości programu świadczy integracja systemu car-sharingu z dotychczasową siecią komunikacji miejskiej. Główną ideą było opracowanie kompleksowego systemu, w ramach którego pojazdy elektryczne będą pełniły równorzędną rolę do pociągu, autobusu, czy tramwaju, a każdy z tych środków transportu będzie się wzajemnie uzupełniał. Dzięki tej koncepcji powstanie system, który pozwoli mieszkańcom Grenoble i okolic skrócić czas dojazdu do pracy o ok. 30 proc.

 

Nowy system spowoduje, że podróż ta będzie wyglądała następująco: podczas jazdy tramwajem użytkownik za pomocą aplikacji na smartfonie rezerwuje i opłaca wynajem miejskiej Toyoty i-ROAD, czekającej na niego w stacji ładowania pojazdów, zlokalizowanej przy przystanku docelowym. Tu, również za pomocą smartfona, pobiera i-ROAD-a, aby w 6 minut przejechać nim do kolejnej stacji, zlokalizowanej 2 minuty od biura.

Kluczem do sukcesu nowego programu z Grenoble jest partnerstwo wielu instytucji i władz miasta.

Toyota i-ROAD to niewielki, dwuosobowy pojazd elektryczny, przypominający w pełni zabudowany motocykl. Łączy te zalety samochodów i motocykli, które mają największy wpływ na efektywne poruszanie się w mieście. Jest wąski i zwrotny jak jednoślad, ale zapewnia stabilność, bezpieczeństwo i izolację od deszczu, spalin i hałasu, pozwalając cieszyć się spokojną rozmową lub muzyką. Nowatorskie trzykołowe podwozie dostarcza wyjątkowych wrażeń z jazdy oraz doskonale amortyzuje nierówności nawierzchni. Co szczególnie istotne, na jednym miejscu parkingowym mieszczą się cztery i-ROAD-y.

Pojazd ważący 300 kg napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 2kW, które dzięki energii zgromadzonej w akumulatorach litowo- jonowych zapewniają zasięg 50 km. i-ROAD osiąga maksymalną prędkość 45 km/h. Dodatkowo, nowatorski system Active Lean pozwala kierowcy w łatwy sposób kontrolować wychylenie pojazdu i gwarantuje stabilną jazdę.