Chcąc przyspieszyć popularyzację zelektryfikowanych samochodów, Toyota Motor Corporation udostępni do publicznego użytku bez opłat licencyjnych prawie 24 000 patentów, wypracowanych przez japoński koncern.
To efekt działań marki w ciągu ponad 20 lat doświadczeń w tworzeniu nisko- emisyjnych samochodów. Co więcej, producent udzieli bezpłatnie wsparcia technicznego producentom, którzy zaczną opracowywać i sprzedawać zelektryfikowane samochody, oparte tych na tych technologiach.
Zobacz także:
Toyota dostrzega potrzebę przestawienia motoryzacji na nisko- emisyjne samochody, dlatego rozumiejąc, jak dużo czasu, nakładów i zasobów wymaga opracowanie technologii zelektryfikowanych napędów, postanowiła przyspieszyć rozwój zrównoważonego transportu. Producenci samochodów będą mogli korzystać z silników, baterii, jednostek sterujących, przekładni i innych elementów samochodów hybrydowych i wodorowych marki.
W ten sposób koncern chce pomóc branży motoryzacyjnej, a także rządom, przedsiębiorstwom i społecznościom, osiągnąć cele klimatyczne, które pozwolą uniknąć najgorszych skutków zmian klimatu.
– Spotykamy się z dużym zainteresowaniem naszymi technologiami elektryfikacji samochodów ze strony innych firm, które widzą potrzebę popularyzacji hybryd i pozostałym nisko- emisyjnych technologii. Dlatego uważamy, że to najlepszy moment na podjęcie współpracy. Jeśli w ciągu najbliższych 10 lat sprzedaż zelektryfikowanych samochodów znacząco wzrośnie, staną się one obowiązującym standardem. Chcemy, aby Toyota odegrała znaczącą rolę w tym procesie – powiedział Shigeki Terashi, wiceprezydent Toyota Motor Corporation.
Udostępnione przez producenta patenty to zaawansowane technologie wykorzystywane w zelektryfikowanych samochodach, w szczególności w hybrydach, które pomogły Toyocie poprawić osiągi, ograniczyć rozmiar i masę komponentów oraz koszty produkcji.
Dotyczą one m.in. silników elektrycznych, jednostek sterujących czy systemów kontroli – kluczowych technologii, stosowanych w hybrydach (HEV), hybrydach plug- in (PHEV) czy samochodach elektrycznych na ogniwa paliwowe (FCEV).
Marka umożliwiła darmowe korzystanie z 23 740 patentów do 2030 roku. Dotyczy to również najnowszych innowacji, które wciąż czekają na zatwierdzenie w urzędach patentowych.
Nie jest to pierwsza decyzja Toyoty tego rodzaju. W styczniu 2015 roku Toyota umożliwiła darmowe korzystanie z 5 680 patentów związanych z samochodami elektrycznymi na ogniwa paliwowe (FCEV), zasilanymi wodorem. Miało to miejsce tuż po rynkowej premierze sedana Mirai.
Obecnie do publicznie dostępnych technologii wodorowych Toyota dołącza 2 590 patentów związanych z silnikami elektrycznymi, 2 020 patentów dotyczących jednostek sterujących PCU, 7 550 patentów obejmujących innowacje systemów kontroli, 1 320 patentów związanych z przekładniami do napędów hybrydowych oraz 2 200 patentów obejmujących systemy ładowania baterii.
Co więcej, liczba ogólnodostępnych patentów Toyoty związanych z ogniwami paliwowymi wzrośnie o 2 380 do liczby 8 060 patentów.
W ramach wsparcia technicznego Toyota udostępni opisy zelektryfikowanych napędów, instrukcje do kontroli oraz szczegółowe instruktaże dotyczące dopracowywania tego rodzaju samochodów. Toyota pomoże innym producentom w osiągnięciu wysokiej jakości produktów, w tym niskiego zużycia energii, dużej mocy i osiągów czy cichej pracy napędów. Wsparcie to będzie oferowane na podstawie zawieranych indywidualnie umów.
Zdaniem Toyoty wprowadzenie nisko- emisyjnych, zelektryfikowanych samochodów na wszystkie rynki na świecie to najważniejsze zadanie stojące przed motoryzacją. To sposób na redukcję emisji CO2 i walkę ze zmianami klimatu. W 2015 roku Toyota opublikowała długofalową strategię Environmental Challenge 2050, obejmującą 6 podstawowych celów firmy na lata 2015- 50, do których należy eliminacja emisji CO2 z całego cyklu życia nowych samochodów, a także z jej zakładów produkcyjnych.
W 2017 roku Toyota ogłosiła także plan dotyczący elektryfikacji swoich modeli do 2030 roku.