Toyota wprowadzi na rynek nowe silniki, przekładnie i udoskonalone napędy hybrydowe, opracowane w technologii Toyota New Global Architecture, które zapewnią większą moc, wyraźnie lepsze osiągi i dynamikę jednostek napędowych, przy dalszym ograniczaniu zużycia paliwa.
Nowe technologie zostaną wprowadzone zarówno w konwencjonalnych jednostkach spalinowych, jak i napędach hybrydowych.
Zobacz także:
Proces wprowadzania na rynek nowych napędów i przekładni rozpocznie się w 2017 roku. Toyota zakłada, że do 2021 roku w nowe napędy zostanie wyposażone co najmniej 60 proc. samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Europie, Japonii, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Marka opracowała 17 nowych wersji 9 silników, w tym nowy 2.5-litrowy silnik benzynowy, 4 nowe przekładnie w 10 wersjach i 6 nowych napędów hybrydowych w 10 wersjach.
Toyota rozpoczęła wprowadzanie nowej technologii New Global Architecture do procesu projektowania i produkcji nowych modeli od platform podłogowych. Pierwszym modelem zbudowanym na platformie TNGA jest Prius 4. generacji. W 2017 roku na rynku zadebiutuje także crossover C-HR oraz Prius Plug-in Hybrid.
Nowe platformy będą stopniowo wprowadzane do wszystkich modeli japońskiego producenta. Zmieniają one strukturę samochodu – auto ma niżej położony środek ciężkości oraz maskę, zyskuje większą stabilność, lepszą dynamikę i komfort prowadzenia.
Nowy silnik benzynowy 2.5 R4
Nowa linia silników spalinowych o nazwie Dynamic Force Engines wyróżnia się większą dynamiką, lepszą elastycznością i niskim zużyciem paliwa. Jednostki te zostały zaprojektowane od podstaw, w myśl architektury TNGA. Silniki będą wykorzystywały technologię szybkiego spalania i inteligentny system zmiennych faz rozrządu.
Jednym z nowo opracowanych silników jest 2.5-litrowa jednostka benzynowa o najlepszej na świecie wydajności cieplnej, która sięga 40 procent w konwencjonalnych samochodach spalinowych i 41 procent, gdy silnik stanowi element napędu hybrydowego. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki ograniczeniom strat energii w systemach chłodzenia i układzie wydechowym.
Nowe automatyczne skrzynie biegów
Nowe 8- i 10-biegowe automatyczne skrzynie biegów (Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT) zostały tak zaprojektowane, żeby zwiększyć ich wydajność do jednego z najwyższych poziomów na świecie i zminimalizować straty energii. Nowe przekładnie są bardziej kompaktowe i lżejsze od dotychczas używanych, zmniejszają przy tym zapotrzebowanie samochodu na paliwo. Niższy środek ciężkości przyczynia się do większej stabilności prowadzenia. Przekładnie reagują na przyspieszanie szybko i płynnie, zwiększając komfort jazdy.
W przypadku Direct Shift-10AT zostało zracjonalizowane wykorzystanie każdego biegu, w szczególności w zakresie niewielkich i średnich prędkości. Wynikiem tego jest szybka i płynna zmiana biegów. Przekładnie Direct Shift charakteryzują się jednym z najlepszych wyników na świecie pod względem szybkości zmiany przełożeń.
Multistage Toyota Hybrid System II (THS-II)
W napędzie hybrydowym 1.8 zastosowanym w Priusie 4. generacji zastosowano technologie ograniczające wielkość i masę komponentów oraz straty energii. W następnym kroku Toyota udoskonaliła napęd hybrydowy oparty na 2.5-litrowym silniku benzynowym i stworzyła nowy układ Multistage THS II dla samochodów z tylnym napędem. Korzysta on z tych samych rozwiązań, które pozwoliły ograniczyć wielkość układu i straty energii w nowym Priusie, zapewniając jeszcze lepsze osiągi (przyspieszenie), niższe zużycie paliwa przy dużych prędkościach i wyższą wydajność cieplną.
Napęd hybrydowy 2.5 l w architekturze TNGA
Udoskonalony został także układ hybrydowy plug-in. System dwóch trybów jazdy pozwala wykorzystać drugi silnik elektryczny, który pełnił dotąd jedynie funkcję generatora, jako dodatkowe źródło mocy, zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. W nowym układzie zastosowano akumulator litowo-j onowy o większej pojemności, która zwiększy zasięg samochodu w trybie elektrycznym do co najmniej 60 km.
Toyota New Global Architecture (TNGA) to podejście Toyoty do tworzenia, projektowania i produkcji samochodów, upraszczające procesy przez standaryzację wymiarów i położenia zasadniczych podzespołów w obrębie ujednoliconych platform nowych pojazdów. TNGA wprowadza ściśle zdefiniowane zasady rozmieszczenia podzespołów jak również podejście do projektowania komory silnika.
Większa standaryzacja i modułowa konstrukcja silników oraz napędów skracają czas projektowania i umożliwiają szybsze tworzenie wysokiej klasy komponentów. Nowa architektura Toyoty pozwala tworzyć lepsze samochody w konkurencyjnych cenach.