Brytyjski oddział Toyoty przygotował sześć wersji sportowego coupe GT86, stylizowanych na słynne wyczynowe samochody Toyoty z przeszłości.
Kolekcja zadebiutowała na GoodWood Festival of Speed w 2015 roku. Potem była wielokrotnie prezentowana na pokazach i spotkaniach fanklubu GT86. Teraz można przekonać się, jak nowoczesne GT86 w klasycznych oklejeniach prezentują się w ruchu.
Zobacz także:
Toyota zorganizowała wycieczkę na malownicze wybrzeże w Norfolk, podczas której samochody zaprezentowały się w pełnej krasie.
Kolekcja GT86 stylizowanych na rajdowe i wyścigowe klasyki oddaje hołd bogatej historii Toyoty w motorsporcie. Podkreśla także, że aktualny sportowy model marki, startujący w rajdach i wyścigach w wielu miejscach na świecie, sporo zawdzięcza swoim poprzednikom, takim jak Corolla AE86, Celica, Supra czy 2000GT. Stylizowane GT86 otrzymały winylowe okleiny, stylizowane aluminiowe obręcze Rota, sprężyny V-Maxx obniżające samochód o 40 mm oraz układ wydechowy Miltek Sport ze stali nierdzewnej.
Toyota GT86 „The Endurance” nawiązuje do Yatabe Speed Trial Toyota 2000GT. W 1966 roku należąca do Toyoty japońska firma tuningowa Tosco, obecnie Toyota Racing Development, przygotowała żółto- zieloną wyczynową wersję lekkiego coupe 2000GT, które zajęło 3. miejsce w Japanese Grand Prix, 1. i 2. miejsce w wyścigu długodystansowym Suzuka.
GT86 „American Muscle” oddaje hołd Shelby Toyota 2000GT. Coupe 2000GT to samochód, który wprowadził Toyotę do światowego motorsportu. Stało się to min. za sprawą legendarnego kierowcy i projektanta samochodów Carrolla Shelby, którzy przygotował dwie Toyoty do startów w klasie aut produkcyjnych serii SCCA (Sport Car Association of America). Toyoty wygrały w sezonie 1968 wiele wyścigów, skutecznie konkurując z Porsche 911 pomimo mniejszej mocy. Ostatecznie niemiecki samochód wygrał mistrzostwa, jednak dwa Shelby 2000GT zajęły drugie i trzecie miejsce.
Twórcy GT86 „The Track Machine” inspirowali się IMSA GTU class Toyota Celica. Dwie Celiki GTU zbudował w 1981 roku nowo utworzony amerykański oddział Toyota Racing Development. Samochody wystartowały w International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship. W sezonie 1983 TRD USA zwarła szyki z All-American Racing Dana Gurneya. IMSA GTU Celica zmodyfikowana wspólnie przez oba zespoły zdobyła 7 pole positions, 3 najszybsze okrążenia i 2 zwycięstwa. W sezonie 1984 Celica wywalczyła 4 wygrane, a w 1985 roku zajęła 2. miejsce mistrzostw.
GT86 „Rally Reborn” nawiązuje do Toyoty Celiki 1600GT Ove Anderssona. Ta skromna czerwono- czarna Celica była pierwszym samochodem wystawionym przez Toyotę w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1972 roku. Samochód zadebiutował w Daily Mirror RAC Rally i od razu wygrał w swojej klasie, zajmując w klasyfikacji generalnej 9. miejsce. Ten sukces zaowocował zacieśnieniem współpracy z kierowcą Ove Anderssonem i powstaniem Toyota Team Europe, obecnie Toyota Motorsport GmbH.
Toyota GT86 „Easy Tiger” powstała jako hołd dla Toyoty Supry Esso Ultron Tiger. Największa sportowa Toyota startowała z sukcesami w All-Japan Grand Touring Car Championship (JGTC) przez 11 lat. Supra zadebiutowała w JGTC w 1996 roku, a już następnym zdobyła tytuł mistrza. Powtórzyła ten sukces w latach 2001, 2002 i 2005. Rok później zakończyła karierę, 4 lata po wycofaniu z produkcji seryjnego modelu. Jej sława przeniosła się do świata wirtualnego – Supra była jednym z najpopularniejszych samochodów w grach Gran Turismo i Forza Motorsport. W latach 1999 i 2000 sponsorem Team Le Mans Toyoty zostało Esso. Logo z biegnącym tygrysem firmy stało się inspiracją dla jednego z najbardziej wyróżniających się oklejeń w historii JGTC.
GT86 o nazwie „Nobody Mention the Turbo…” wygląda jak Castrol Toyota Celica GT-Four, bardzo zaawansowany technicznie samochód, w którym zadebiutowało oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika (ECU), które zoptymalizowano w sposób przeciwdziałający opóźnieniom reakcji turbosprężarki i tym samym poprawiający wydajność doładowania. Samochód wystartował po raz pierwszy w 1994 roku w Rally Australia. Prowadził go młody kierowca Juha Kankkunen, który dotarł na metę zaledwie 9 sekund za zwycięzcą i zajął drugie miejsce. W 1995 roku Celica GT-Four ukończyła 7 rajdów, 7 razy zajęła miejsce na podium, a Didier Auriol wygrał Tour de Corse.