Toyota Motor Corporation otrzymała zgodę Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii (METI) na produkcję i wewnętrznie prowadzoną inspekcję zbiorników sprężonego wodoru, które będą wykorzystywane w samochodach na ogniwa paliwowe.
Tym samym marka została pierwszym producentem zarejestrowanym przez METI, uprawnionym do wytwarzania zbiorników magazynujących wodór sprężony do 70 MPa (700 bar).
Zobacz także:
Dzięki temu firma może teraz przyspieszyć proces wytwarzania zbiorników, spełniających najbardziej wyśrubowane normy bezpieczeństwa, które reguluje japońska ustawa o bezpieczeństwie magazynowania gazów sprężonych.
Jak zapisano w ustawie, wszystkie zbiorniki i akcesoria przeznaczone do przechowywania gazu o ciśnieniu 1 MPa (10 bar) i powyżej muszą otrzymać certyfikat METI oraz przejść inspekcję dedykowanego instytutu (KHK) już w trakcie procesu produkcyjnego.
Zbiorniki przeznaczone do magazynowania wodoru objęte są dodatkowymi regulacjami. Japońskie prawo nie dopuszcza montażu zbiorników w pojeździe do czasu ich certyfikacji. Dlatego też do tej pory inspektorzy KHK musieli uczestniczyć w produkcji wszystkich zbiorników wodoru, wykorzystywanych przez Toyotę w pojazdach testowych, takich jak np. FCHV, co miało istotne znaczenie w kontekście planowania produkcji seryjnej modelu FCV. Obecnie, po uzyskaniu certyfikatu, Toyota jest uprawniona do przeprowadzania inspekcji samodzielnie, przez przeszkolonych inspektorów firmy.
Toyota planuje wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie seryjnego modelu na ogniwa paliwowe (FCV) w kwietniu 2015 roku, dlatego też uzyskanie niezbędnych pozwoleń i certyfikatów było niezbędnym elementem uruchomienia produkcji. W procesie certyfikacji firma była zobowiązana do spełnienia 194 kryteriów KHKS0102 oraz udowodnienia urzędnikom najwyższej jakości wykonania i bezpieczeństwa produkcji. W tym celu Toyota stworzyła nowe procedury kontroli oraz uruchomiła w pełni transparentny proces zarządzania jakością, dedykowany wyłącznie do produkcji zbiorników wodoru.