Toyota poinformowała, że ruszyła produkcja crossovera C-HR w fabryce Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) w miejscowości Sakarya w Turcji.
Jest to ósmy model marki, a jednocześnie trzeci samochód hybrydowy, wytwarzany w Europie (Yaris Hybrid – we Francji, Auris oraz Auris Touring Sports – w Europies Touring Sports w Wielkiej Brytanii).
Zobacz także:
Toyota C-HR będzie wytwarzana na tej samej linii produkcyjnej, na której powstają modele Corolla i Verso. To pierwszy pojazd z napędem hybrydowym produkowany w Turcji.
– Nowy C-HR jest naszą odpowiedzią na szybko rosnące zapotrzebowanie na crossovery. To przełomowy model, który naszym zdaniem znajdzie się w czołówce tego segmentu – powiedział Johan Van Zyl, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe (TME).
– Hybrydy określają tożsamość Toyoty. Od wprowadzenia pierwszego Priusa w roku 1997 już ponad 9,5 miliona klientów na wszystkich kontynentach przekonało się, że hybrydy są najbardziej ekonomicznymi i przyjaznymi środowisku pojazdami na rynku – dodał Moritaka Yoshida, prezes oddziału odpowiadającego za pojazdy średniej wielkości w Toyota Motor Corporation.
Nowe auto jest pierwszym samochodem Toyoty opartym na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), który będzie produkowany poza Japonią.
– TNGA to nasza nowa filozofia tworzenia pojazdów, która znacząco przyczyni się do tworzenia coraz lepszych samochodów. Toyota stopniowo wprowadzi TNGA do wszystkich modeli – mówi Moritaka Yoshida.
Wraz z rozpoczęciem wytwarzania Toyoty C-HR, całkowity poziom produkcji TMMT wzrośnie ze 150 do 280 tysięcy pojazdów rocznie. W miesiącach poprzedzających uruchomienie produkcji nowego modelu, TMMT zatrudniła 2000 nowych pracowników. Całkowita liczba zatrudnionych to obecnie powyżej 5000 osób. Produkcję zorganizowano w systemie trzyzmianowym.
Dodatkowe inwestycje w fabrykę TMMT to około 350 milionów euro, co zwiększa ogólną kwotę inwestycji od otwarcia fabryki w roku 1994 do 1,7 miliarda euro.
Nowe kierunki eksportu
TMMT eksportuje około 80 proc. produkcji do krajów europejskich. Fabryka będzie stopniowo rozszerzać kierunki eksportu poza Europę, do takich krajów jak USA, Kanada, Tajwan, Mauritius i Republika Południowej Afryki.
Toyota C-HR jest owocem współpracy kliku europejskich zakładów produkcyjnych Toyoty i innych dostawców z różnych krajów kontynentu. Najnowszy hybrydowy zespół napędowy z silnikiem 1.8 jest wytwarzany w fabryce silników Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) w Deeside w Północnej Walii.
Trzecią europejską fabryką Toyoty, zaangażowaną w produkcję Toyoty C-HR, jest zakład Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu, który będzie dostarczał manualne skrzynie biegów dla wersji z silnikami 1.2 Turbo. Oprócz tego w roku 2018 TMMP rozpocznie produkcję zintegrowanych przekładni napędowych dla jednostek hybrydowych, które obecnie powstają w Japonii.
Większość części do Toyoty C-HR jest produkowana przez europejskie zakłady. Ze 135 dostawców części do crossovera, 134 znajduje się w Europie, w tym 71 w Turcji. Wraz z rozpoczęciem produkcji Toyoty C-HR, udział wytwarzanych lokalnie samochodów w całkowitej rocznej sprzedaży aut marki w Europie przekroczy 75 proc.