TOYOTA: ROCZNICA 70 LAT PRODUKCJI MODELU LAND CRUISER

W sierpniu mija 70 lat, odkąd Toyota po raz pierwszy zaprezentowała model BJ, znany do dziś pod nazwą Land Cruiser. To najdłużej produkowany samochód Toyoty.

Terenówka na ramie z napędem 4×4 początkowo powstała z myślą o służbach mundurowych, ale szybko zyskała także wśród cywilnych kierowców zasłużoną opinię auta, które poradzi sobie w każdych warunkach, wszędzie dojedzie i zawsze bezpiecznie wróci do domu. Do dziś gama modelowa Land Cruisera imponująco się rozrosła, obejmując zarówno modele do ciężkiej pracy, jak i luksusowe terenówki w różnych rozmiarach i wariantach.


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


&nbsp

Można powiedzieć, że w 1951 roku rozpoczęła się współczesna historia Toyoty. To wtedy marka zaprezentowała swój pierwszy samochód, który jest produkowany do dziś – model Land Cruiser, początkowo znany jako Toyota Jeep BJ.

Pierwszy prototyp tego auta został ukończony w styczniu 1951 roku, ale to drugi egzemplarz zasłynął wyczynem, jakiego nie dokonał wcześniej żaden samochód. Terenowa Toyota wjechała w lipcu 1951 roku na szóstą stację szlaku na górę Fuji, udowadniając swoje nadzwyczajne możliwości. Po tym osiągnięciu japońska policja kupiła 289 egzemplarzy BJ, a zaraz potem po nową Toyotę zgłosiły się kolejne służby. Przez pierwsze dwa lata auto było montowane na zamówienie, zaś stała produkcja ruszyła w 1953 roku w fabryce Toyota Honsya.

W 1954 roku terenówka Toyoty otrzymała nową, znaną do dziś nazwę Land Cruiser. Pomogła jej ona w międzynarodowej ekspansji, która rozpoczęła się wraz z nową generacją, modelem J20, a rozkręciła się na dobre za sprawą Land Cruisera J40.

W ciągu 70 lat Toyota wyprodukowała ponad 10 milionów egzemplarzy swojej legendarnej terenówki. Zdecydowana większość powstała w Japonii, ale Land Cruiser był w swojej długiej historii montowany także w Ameryce Południowej, Europie, Rosji czy Chinach. Obecnie jest oferowany w około 190 krajach i regionach, a jego roczna globalna sprzedaż sięga 400 000 samochodów.

Do tej pory powstało kilkanaście różnych modeli Land Cruisera oraz mnóstwo wariantów, różniących się rodzajem nadwozia, silnikiem, standardem wyposażenia i przeznaczeniem. Wśród rodzajów nadwozia znajdziemy 3- i 5-drzwiowe SUV-y, kombi, troop carriery, pick-upy oraz auta z miękkim dachem i cabrio.

Najbardziej rozpoznawalne modele to obecny na rynku od 1960 do 1984 roku J40, który rozsławił markę Land Cruisera na świecie, produkowany od 1984 aż do dziś model J70, a także znany z silników V8 i wielokrotnych zwycięstw w Rajdzie Dakar w klasie aut produkcyjnych model 200 oraz łączący świetne właściwości terenowe z wykończeniem i wyposażeniem klasy premium model 150, na niektórych rynkach występujący pod nazwą Prado.

Obok samochodów cywilnych wielokrotnie opracowywano także wersje militarne i dla innych służb. Land Cruisery znajdziemy dziś pod każdą szerokością geograficzną i na każdym kontynencie, łącznie z Antarktydą. Nie mogą się bez niego obyć rolnicy, pracownicy stacji badawczych, organizacje humanitarne i służby ratownicze, a wielu podróżników i fanów off-roadu nie wyobraża sobie realizacji swojej pasji za kierownicą innego samochodu. Land Cruiser miał swój ogromny udział w ugruntowaniu reputacji Toyoty jako marki szczycącej się wyjątkową jakością i niezawodnością, na której Toyota zbudowała swoją pozycję światowego lidera.

Europejska Toyota Land Cruiser

Współczesny Land Cruiser 150 oferowany w Europie jest dostępny jako 5- lub 7-osobowa komfortowa terenówka. Auto o długości 4840 mm można kupić z silnikiem Diesla 2.8 D-4D o mocy 204 KM, sparowanym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Motor ten zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 lub 500 Nm przy niskich obrotach, co ułatwia ruszanie pod górę lub w trudnym terenie. Land Cruiser rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s i zużywa od 9,1 l/100 km paliwa.

Land Cruiser jest znany nie tylko z bardzo dobrych właściwości terenowych, ale także z bogactwa elektronicznych systemów wspierających jazdę w off-roadzie, komfortowego wnętrza i długiej listy wyposażenia na poziomie wysokiej klasy auta osobowego. System multimedialny łączy się ze smartfonami przy pomocy aplikacji Apple CarPlay i Android Auto, oferując także nawigację z aktualizacją online oraz systemy łączności. Druga generacja systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense ma szeroki zakres działania i wiele nowoczesnych funkcji zapobiegania kolizjom.