Ryan Millen i jego pilotka Rhianon Gelsomino zajęli pierwsze miejsce w klasie 2WD rajdowych mistrzostw ARA 2017 (American Rally Association) po tym, jak wygrali wszystkie rundy sezonu w swojej klasie.
Zespół startował za kierownicą Toyoty Rally RAV4, przygotowanej przez amerykański oddział Toyota Racing Development (TRD).
Zobacz także:
Ostatnio Millen i Gelsomino wygrali Ojibwe Forests Rally w stanie Minnesota, szóstą i ostatnią rundę amerykańskich rajdowych mistrzostw ARA 2017. Załoga Rally RAV4 pokonała najbliższego rywala w swojej klasie aż o 7 minut, a w klasyfikacji generalnej rajdu zajęła 4. miejsce. Sukces ten był zwieńczeniem bardzo udanego sezonu, w którym zespół Toyoty wygrał wszystkie 6 eliminacji sezonu w klasie 2WD.
Rajd Ojibwe Forests istnieje od 1980 roku. Jest rozgrywany na zamkniętych drogach publicznych w regionie Detroit Lakes. Jak podkreślił Millen, trudne, śliskie trasy w tej imprezie dobrze służą Toyocie Rally RAV4.
– Nasz samochód ma bardzo duży prześwit i dobre zawieszenie. Śliska nawierzchnia działa na korzyść RAV4 także ze względu na automatyczną skrzynię biegów. Nigdy nie mieliśmy problemów z poślizgiem czy blokowaniem kół przy hamowaniu – skomentował Millen.
Mistrzostwo w sezonie 2017 to efekt trzyletnich przygotowań. Zdaniem Millena RAV4 z automatyczną skrzynią biegów to najlepszy samochód dla tych, którzy chcą zacząć startować w rajdach.
– Samochód doskonale się spisywał przez cały rok. Zwykle największy splendor spada na kierowcę, ale nasze zwycięstwo to efekt pracy całego zespołu oraz perfekcyjnego samochodu. Wybraliśmy najbardziej niezawodny samochód. Poleciłbym go każdemu, kto chciałby rozpocząć starty w rajdach – powiedział Millen po rajdzie Ojibwe Forests.
– Kiedy ludzie patrzą na RAV4, nie spodziewają się, że ten samochód tak wiele potrafi. Wygranie wszystkich 6 rajdów to duże osiągnięcie. W rajdzie Ojibwe Forests mieliśmy naprawdę ogromną przewagę nad pozostałymi samochodami w klasie – podsumowała Gelsomino.
Auto zostało zbudowane na bazie najnowszego RAV4 czwartej generacji po face liftingu, który zadebiutował w Ameryce w 2015 roku. Przeszło tylko niewielkie modyfikacje, które objęły pełną osłonę podwozia, 15-calowe rajdowe obręcze kół i wzmocnione hamulce, amortyzatory TEIN i hydrauliczny hamulec ręczny. Z wnętrza usunięto tapicerkę z drzwi, boczków, słupków i sufitu, a także siedzenia, które zastąpiono fotelami Sparco z 5-punktowymi pasami.
Auto otrzymało klatkę bezpieczeństwa, a w okna kierowcy i pilota wstawiono szyby z poliwęglanu. Samochód został wyposażony także w system przeciwpożarowy oraz intercom. Poza tymi zmianami samochód korzysta z oryginalnych części, w tym 2,5-litrowego silnika 178 KM i 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów przenoszącej napęd na przednią oś.
Ryan Millen to kierowca rajdowy z ponad 20-letnim doświadczeniem. Z Toyotą związał się w wieku 23 lat i od tego czasu wielokrotnie wygrywał w rajdach off- roadowych za kierownicą różnych modeli tej marki. Do jego największych osiągnięć należy aktualny tytuł mistrza klasy 2WD w NASA Rally Sport National, 2. miejsce w National 2WD Championship 2WD oraz tytuł Rally America’s Rookie of the Year.
Ojciec Ryana, Rod Millen, to legenda wyścigu górskiego Pikes Peak Hill Climb i wszechstronny kierowca – wielokrotny zwycięzca prestiżowych rajdów samochodowych, rajdów terenowych i wyścigów, a także założyciel firmy tuningowej MillenWorks. Utytułowanym i równie wszechstronnym jak ojciec kierowcą jest także starszy brat Ryana, Rhys Millen, znany przede wszystkim jako jeden z najlepszych kierowców driftowych w Ameryce.
Rhianon Gelsomino rozpoczęła karierę pilota 11 lat temu w Australii. Współpracowała z wieloma renomowanymi zespołami i kierowcami, m.in. w WRC, zwyciężając w wielu rajdach w Australii, Nowej Zelandii, Nowej Kaledonii, Szkocji i USA.