Toyota Safety Sense – przedpremierowy pokaz możliwości innowacyjnego pakietu bezpieczeństwa czynnego Toyoty odbył się w sobotę, 9 maja podczas Pikniku Naukowego w Warszawie.
Pakiet łączy w sobie funkcjonalności aż pięciu różnych systemów. Dodatkowo, marka jako pierwsza marka w Polsce, wprowadza go do wszystkich modeli aut osobowych.
Zobacz także:
Pakiet Toyota Safety Sense zadebiutuje w nowej generacji modelu Avensis (połowa czerwca). Jednak już wczoraj został pokazany na stoisku podczas 19. Pikniku Naukowego.
Piknik jest największą w Polsce imprezą o charakterze popularno- naukowym i rokrocznie gromadzi na błoniach Stadionu Narodowego ponad 150 tys. zwiedzających. Toyota prezentowała działanie systemów, wykorzystujących m.in. najnowszą technologię Oculus Rift. Na stoisku można było również sprawdzić swój refleks oraz umiejętności za kierownicą w obliczu nagłych zagrożeń drogowych w specjalnym symulatorze jazdy zbudowanym na modelu Auris Hybrid.
Pakiet Toyota Safety Sense oficjalnie zadebiutuje w połowie czerwca podczas premiery najnowszej generacji modelu Avensis. W następnych miesiącach pakiet ten będzie wprowadzany do kolejnych modeli, tak by do końca 2016 roku znalazł się w każdej osobowej Toyocie, począwszy od najmniejszego AYGO, a skończywszy na RAV4 (zależnie od modelu i wersji w standardzie lub za niewielką dopłatą). W 2017 roku „Toyota Safety Sense” pojawi się także w terenowych modelach Land Cruiser 150 oraz Hilux.
– Jako jedyni na rynku będziemy proponować pakiet systemów bezpieczeństwa do każdego nowego samochodu, i to w bardzo przystępnej cenie – zbliżonej do dopłaty za lakier metalizowany. Chcemy, aby ponad 70 proc. naszych samochodów było wyposażonych w Toyota Safety Sense – gwarancję najwyższego poziomu bezpieczeństwa – informuje Jacek Pawlak, Prezydent Toyota Motor Poland.
W skład pakietu „Toyota Safety Sense” wchodzą następujące systemy:
– układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia;
– układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu;
– układ rozpoznawania znaków drogowych;
– automatyczne światła drogowe;
– aktywny tempomat.
Działanie układów jest oparte na współpracy kamery z laserem lub z radarem. Współpraca ta zapewnia im wysoką precyzję oraz duży zasięg. Kamera służy do rozpoznawania samochodów, pionowych i poziomych znaków drogowych oraz przednich lub tylnych świateł w zasięgu do 100 m. Laser mierzy odległość od poprzedzającego samochodu i ustala względną prędkość w zasięgu 10-15 m, zaś radar – w zasięgu 100-200 m.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System) ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia zderzeniem z innym pojazdem. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym.
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert) wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym.
Układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) rozpoznaje wybrane znaki drogowe i wyświetla je na kolorowym ekranie na desce rozdzielczej. Znaki rozpoznawane przez Road Sign Assist to m.in. znak ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości oraz zakazu wyprzedzania.
Automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam) mają za zadanie zapewnić maksymalną możliwą widoczność w trakcie jazdy w nocy. Wykorzystując kamerę, system wykrywa światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i tylne reflektory samochodów poprzedzających. Jeśli przed samochodem są inne pojazdy, system przełącza światła drogowe na mijania. Gdy pojazdy znikną z pola widzenia kamery, system przełącza światła z powrotem na drogowe.
Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control) dostosowuje prędkość samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu, jeśli jest ona mniejsza niż prędkość ustawiona przez kierowcę. Gdy poprzedzający pojazd przyspieszy bądź zmieni pas, samochód wróci do ustalonej prędkości.