Wraz z modelem C-HR Toyota zadebiutowała w segmencie kompaktowych SUV-ów, jednocześnie wprowadzając do niego pierwszy samochód z pełnym napędem hybrydowym.
Toyota C-HR powstała po to, aby wyróżniać się na drodze. Zupełnie nowe podejście do stylistyki dało pozytywny efekt, który spodobał się kierowcom i komentatorom na całym świecie. Potwierdził to finał konkursu World Car Design of the Year 2017, w który crossover Toyoty stanął na podium.
Zobacz także:
DACIA: POLACY POLUBILI SPRINGA
Model do dziś jest jednym z najbardziej oryginalnych crossoverów na rynku. Stylistyka, podkreślana wciąż nowymi wersjami, przyczynia się do jego popularności, zapewniając mu pozycję lidera kompaktowych SUV-ów na polskim rynku.
Od 2017 roku do końca września 2022 roku salony opuściło 48 680 egzemplarzy auta. W tym roku polscy klienci kupili 7 257 crossoverów Toyoty, a każdy z nich miał pod maską napęd hybrydowy.
Pierwszy model zamawiany online
Toyota C-HR zadebiutowała w Japonii pod koniec grudnia 2016 roku, a w polskich salonach pojawiła się na początku roku 2017. Rynkowy debiut poprzedziła czteromiesięczna przedsprzedaż, prowadzona zarówno tradycyjnie w salonach, jak i przez internet. Pomysł na składanie zamówień online spodobał się polskim klientom i w ciągu pierwszych dwóch tygodni skorzystało z tej możliwości 85 osób.
Ewolucja gamy napędowej
Układ hybrydowy należał do gamy napędowej Toyoty C-HR od samego początku i od razu stał się najpopularniejszą opcją. Toyota C-HR weszła na rynek ze 122-konnym hybrydowym napędem 4. generacji z silnikiem 1,8 l. Napęd 2.0 o mocy 184 KM dołączył do oferty wraz z faceliftingiem w listopadzie 2019 roku.
Auto można było zamówić także z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo o mocy 116 KM, w konfiguracji z 6-stopniową, manualną skrzynią lub przekładnią automatyczną Multidrive S oraz z opcjonalnym napędem 4×4. W 2019 roku silnik ten został wycofany ze sprzedaży i teraz Toyota C-HR jest dostępna wyłącznie jako zelektryfikowane auto, z dwoma układami hybrydowymi do wyboru.
Samochód, który ciągle się zmienia
Facelifting, który Toyota C-HR przeszła trzy lata temu, obejmował nowy wygląd przedniego i tylnego pasa oraz nowe światła LED. System multimedialny z ekranem dotykowym 8 cali i kamerą cofania był teraz oferowany w standardzie i otrzymał interfejsy Android Auto oraz Apple CarPlay. Najważniejszą nowością był napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, który rozpędza crossovera od 0 do 100 km/h w 8,2 s.
Na początku tego roku do sprzedaży weszła zaktualizowana Toyota C-HR z roku modelowego 2022 z nowymi elementami wyposażenia. Zupełną nowością jest zaawansowany system multimedialny Toyota Smart Connect podłączony do internetu przez kartę SIM samochodu. System jest obsługiwany na 8-calowym ekranie dotykowym HD i oferuje dostęp do różnych funkcji i aplikacji internetowych oraz nawigację Connected z mapami i usługami online. Rocznik 2022 otrzymał także na nowo skonfigurowaną wersję Style i lakier Deep Amethyst. Zaś w czwartym kwartale tego roku paleta kolorów nadwozia powiększyła się o zupełnie nowy lakier Dark Teal.
W pięcioletniej historii Toyoty C-HR pojawiło się wiele wersji wyposażenia, które w szczególny sposób podkreślały jego atuty. Współcześnie funkcję tę pełni sportowa wersja GR SPORT, która figuruje w cenniku od stycznia 2021 roku. Wcześniej była to wersja Selection oraz limitowane edycje Prime, Neon Lime, Premiere Edition i Black Edition.
Premiera Toyoty C-HR i specjalna edycja Prime
Kiedy we wrześniu 2016 roku Toyota C-HR po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki w ramach przedsprzedaży, w jej cenniku figurowała specjalna premierowa wersja Prime w odmianach Dynamic i Prestige. Kierowcy od dawna czekający na ten model bardzo szybko zamówili wszystkie egzemplarze limitowanej edycji.
Jej wyróżnikiem było dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem, spojlerem, słupkami i lusterkami oraz system Premium Audio JBL z 8-kanałowym wzmacniaczem, ośmioma głośnikami i subwooferem. Toyota C-HR była pierwszym modelem, w którym nagłośnienie powstało w ramach ścisłej współpracy między projektantami wnętrza i akustykami marki JBL. Auto otrzymało również kompletne światła Pure LED, sekwencyjne kierunkowskazy, chromowaną listwę z boku pojazdu, a wewnątrz tapicerkę z perforowanej skóry naturalnej i syntetycznej z wstawkami w kolorze Vision Violet.
Prime Dynamic został wyposażony w nową generację systemu automatycznego parkowania SIPA, czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Odmianę Prime Prestige zaopatrzono w nawigację Toyota Touch2 & Go z aplikacjami oraz bezpłatnym trzyletnim abonamentem aktualizacji.
Stylowa wersja Selection według polskiego projektu
W 2018 roku Toyota C-HR otrzymała nową najwyższą wersję Selection, rozpoznawalną po dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem oraz plakietce Selection. Crossover wpisał się w całą linię modeli Selection, którą Toyota Motor Poland zaprojektowała specjalnie na polski rynek.
W oryginalnej konfiguracji Toyota C-HR Selection miała unikalne skórzane fotele w kolorze Dark Rose lub Light Beige, sekwencyjne światła kierunkowskazów, diody LED w przednich i tylnych reflektorach oraz światłach przeciwmgielnych, a także 18-calowe felgi aluminiowe i długą listę systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort prowadzenia.
W 2019 roku w ramach faceliftingu auto w tej wersji otrzymało oświetlenie przestrzeni wokół pojazdu z logo „Toyota C-HR”, zamontowane na lusterkach bocznych, a jej wyposażenie zostało rozbudowane o system doświetlania zakrętów i elektryczną regulację fotela kierowcy. Wybór tapicerek obejmował opcje Black Alcantara oraz Beige Leather.
Neonowy crossover – kolekcjonerska edycja z 2019 roku
Jedną z najbardziej ekstrawaganckich odmian seryjnej Toyoty C-HR była limitowana edycja Neon Lime z jaskrawym zielonym lakierem Neon Lime/strong> i czarnym dachem<. Wersja została zaprojektowana wspólnie z JBL, by podkreślić szczególny charakter współpracy obu marek oraz związek między Toyotą C-HR a muzyką. Obok fabrycznie montowanego, opracowanego specjalnie do tego modelu systemu JBL, Toyota C-HR Neon Lime otrzymała 360⁰ JBL Music Experience Pack. Znajdował się w nim zestaw głośników i słuchawek JBL oraz 6-miesięczna subskrypcja serwisu Deezer, oferującego streaming muzyki w jakości hi-fi. Toyota C-HR Neon Lime została wyprodukowana tylko w 2 000 egzemplarzy i można ją było kupić od kwietnia 2019 roku.
Odświeżona Toyota C-HR 2019 w wersji Premiere Edition
Na bazie wersji Selection skonfigurowanej na nowo w 2019 roku powstała limitowana Premiere Edition z pomarańczowym lakierem Hot Orange i czarnym dachem. Wersja ta otrzymała topowe wyposażenie, w tym nawigację satelitarną po polsku z 3-letnią darmową aktualizacją map, nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami i subwooferem, dwustrefową klimatyzację automatyczną z technologią oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe oraz czarne matowe felgi aluminiowe 18 cali.
Black Edition 2020 – konsekwentna czerń
W grudniu 2020 roku w cenniku Toyoty C-HR zagościła limitowana wersja Black Edition. Nadwozie zostało pomalowane lakierem Eclipse Black o głębokim odcieniu, który podkreślał ostre linie. Czarne były także zderzaki, przedni grill i tylny spojler, a 18-calowe aluminiowe felgi otrzymały matowe czarne wykończenie. Jedyny kontrast stanowiły srebrne nakładki na zderzaki. Wnętrze również utrzymano w konsekwentnej czarnej tonacji, którą przełamywała jedynie srebrna listwa na desce rozdzielczej. Toyota C-HR Black Edition tworzyła duet z RAV4 Black Edition, dostępnym w tym samym czasie.
Wersja GR SPORT najpopularniejsza w 2022 roku
GR SPORT to aktualna najwyższa wersja wyposażenia Toyoty C-HR, dostępna od stycznia 2021 roku. Linia GR SPORT jest inspirowana sportowymi samochodami GR opracowanymi przez team TOYOTA GAZOO Racing i obejmuje większość kluczowych modeli marki.
Toyoty C-HR w sportowej stylizacji GR SPORT otrzymuje przedni spojler, specjalnie zaprojektowany przedni pas z przyciemnionym wnętrzem kloszy lamp, grill w kolorze ciemnego chromu, dwukolorowe nadwozie i unikalne 19-calowe felgi aluminiowe GR SPORT z lekkimi oponami Continental Premium Contact 6 o większej przyczepności. Auto ma także przeprojektowane zawieszenie i układ kierowniczy, które jeszcze lepiej wykorzystują potencjał sztywnej konstrukcji na platformie TNGA-C. Wersja GR SPORT jest zdecydowanie najpopularniejsza – odpowiada za 35% sprzedaży Toyoty C-HR w tym roku.