Toyota Land Cruiser serii J7 znana jest jako praktyczna i niezniszczalna terenówka, wykorzystywana do najcięższych prac – od kopalni, przez wojsko, po służby ratunkowe i miejskie.
Dobrym przykładem jest ciekawy i niezwykle rzadki egzemplarz holownika, oferowany na jednym z polskich portali ogłoszeniowych. Do transportu uszkodzonych samochodów została przystosowana legendarna siedemdziesiątka heavy duty.
Zobacz także:
Opisywana Toyota Land Cruiser PZJ75 pochodzi z 1991 roku, posiada prostą konstrukcję opartą na solidnej ramie, zawieszenie na resorach piórowych i dwa sztywne mosty oraz dołączany mechanicznie napęd 4×4. Kabina pasażerska jest prosta, by nie powiedzieć – ascetyczna. Nie znajdziemy w niej nowoczesnych bajerów, tylko zwykłe fotele, kierownicę i miejsce na radio. Kiedyś tak robiło się większość samochodów.
Seria J7 produkowana jest nieprzerwanie od 1984 roku do dziś, ale współcześnie dostępna jest jedynie na wybranych rynkach, takich jak Bliski Wschód, Australia czy Afryka. Służy do ciężkiej pracy i tak jest też traktowana. Często po latach eksploatacji przez firmy samochody trafiają do fanów turystyki off- roadowej i są przygotowywane do dalekich wypraw, zyskując niejako drugie życie. Przez 30 lat produkcji powstało wiele wersji różniących się długością ramy, rodzajem nadwozia oraz silnikiem i wyposażeniem.
Za modyfikację opisywanego samochodu odpowiada francuska firma JIGE International, która od 1969 roku zajmuje się transportem samochodów oraz budową lawet i holowników. Oryginalne nadwozie Toyoty zostało zmodyfikowane, a w tylnej części samochodu została zamontowana zabudowa umożliwiająca holowanie pojazdu.
Na liście wyposażenia znajduje się między innymi napęd 4×4 z reduktorem, pneumatyczne zawieszenie tylne oraz gniazda do przewodów rozruchowych, oświetlenie LED i wciągarka. Samochód jest dodatkowo uzbrojony w płytę balastową, będącą równocześnie przednim zderzakiem. Auto zostało wystawione do sprzedaży przez firmę WAN zajmującą się importem samochodów.
– Trzeba przyznać, że Toyota Land Cruiser J7 Heavy Duty to sprawdzona i niezawodna konstrukcja. Powstała w latach 80., a odbiorcom zaproponowano wtedy dwie wersje. Heavy Duty było nastawione na wytrzymałość i oferowało najwyższe właściwości terenowe, natomiast Light Duty było bardziej komfortową wersją, stworzoną z myślą o wymagających Europejczykach. Wersja HD jest prawdziwym niezniszczalnym wołem roboczym, który bez większych problemów jest w stanie wozić ludzi i towary w najtrudniejszych warunkach, a przebiegi tych samochodów nierzadko osiągają wielkości na poziomie miliona kilometrów – wyjaśnia Michał Horodeński z Land Cruiser Adventure Club.
Opisywany model holownika został wyceniony na 69 999 zł. W przypadku seryjnych Land Cruiserów J7 ceny na rynku aut używanych tylko potwierdzają niezawodność tego modelu. Oferty oscylują wokół 20 – 50 tys. zł, ale bez większych problemów można znaleźć egzemplarze wycenione o wiele wyżej.
Nowe pojazdy, dostępne w Europie wyłącznie w prywatnym imporcie, kosztują ok. 200 000 zł.