TOYOTA: PRAKTYCZNA AUTOLAWETA NA BAZIE LAND CRUISERA

toy_lacr-ho1

Toyota Land Cruiser serii J7 znana jest jako praktyczna i niezniszczalna terenówka, wykorzystywana do najcięższych prac – od kopalni, przez wojsko, po służby ratunkowe i miejskie.

Dobrym przykładem jest ciekawy i niezwykle rzadki egzemplarz holownika, oferowany na jednym z polskich portali ogłoszeniowych. Do transportu uszkodzonych samochodów została przystosowana legendarna siedemdziesiątka heavy duty.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Opisywana Toyota Land Cruiser PZJ75 pochodzi z 1991 roku, posiada prostą konstrukcję opartą na solidnej ramie, zawieszenie na resorach piórowych i dwa sztywne mosty oraz dołączany mechanicznie napęd 4×4. Kabina pasażerska jest prosta, by nie powiedzieć – ascetyczna. Nie znajdziemy w niej nowoczesnych bajerów, tylko zwykłe fotele, kierownicę i miejsce na radio. Kiedyś tak robiło się większość samochodów.

toy_lacr-ho2

Seria J7 produkowana jest nieprzerwanie od 1984 roku do dziś, ale współcześnie dostępna jest jedynie na wybranych rynkach, takich jak Bliski Wschód, Australia czy Afryka. Służy do ciężkiej pracy i tak jest też traktowana. Często po latach eksploatacji przez firmy samochody trafiają do fanów turystyki off- roadowej i są przygotowywane do dalekich wypraw, zyskując niejako drugie życie. Przez 30 lat produkcji powstało wiele wersji różniących się długością ramy, rodzajem nadwozia oraz silnikiem i wyposażeniem.

Za modyfikację opisywanego samochodu odpowiada francuska firma JIGE International, która od 1969 roku zajmuje się transportem samochodów oraz budową lawet i holowników. Oryginalne nadwozie Toyoty zostało zmodyfikowane, a w tylnej części samochodu została zamontowana zabudowa umożliwiająca holowanie pojazdu.

Na liście wyposażenia znajduje się między innymi napęd 4×4 z reduktorem, pneumatyczne zawieszenie tylne oraz gniazda do przewodów rozruchowych, oświetlenie LED i wciągarka. Samochód jest dodatkowo uzbrojony w płytę balastową, będącą równocześnie przednim zderzakiem. Auto zostało wystawione do sprzedaży przez firmę WAN zajmującą się importem samochodów.

toy_lacr-ho4

– Trzeba przyznać, że Toyota Land Cruiser J7 Heavy Duty to sprawdzona i niezawodna konstrukcja. Powstała w latach 80., a odbiorcom zaproponowano wtedy dwie wersje. Heavy Duty było nastawione na wytrzymałość i oferowało najwyższe właściwości terenowe, natomiast Light Duty było bardziej komfortową wersją, stworzoną z myślą o wymagających Europejczykach. Wersja HD jest prawdziwym niezniszczalnym wołem roboczym, który bez większych problemów jest w stanie wozić ludzi i towary w najtrudniejszych warunkach, a przebiegi tych samochodów nierzadko osiągają wielkości na poziomie miliona kilometrów – wyjaśnia Michał Horodeński z Land Cruiser Adventure Club.

Opisywany model holownika został wyceniony na 69 999 zł. W przypadku seryjnych Land Cruiserów J7 ceny na rynku aut używanych tylko potwierdzają niezawodność tego modelu. Oferty oscylują wokół 20 – 50 tys. zł, ale bez większych problemów można znaleźć egzemplarze wycenione o wiele wyżej.

Nowe pojazdy, dostępne w Europie wyłącznie w prywatnym imporcie, kosztują ok. 200 000 zł.