TOYOTA: POZIOM INWESTYCJI I ZATRUDNIENIE W POLSCE WZROŚNIE

troyota-yaris-hy1

Dla polskiej gospodarki to dobra wiadomość: Toyota Motor Europe ogłosiła zwiększenie mocy produkcyjnych w polskiej fabryce koncernu o drugą linię produkcyjną silnika TNGA.

Wzrośnie też liczba wytwarzanych elektrycznych przekładni hybrydowych tworzących razem hybrydowy zespół napędowy 1,5 litra.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Niskoemisyjna technologia hybrydowa stanowi wyróżnik Toyoty na rynku europejskim oraz jednocześnie trzon strategii koncernu przechodzenia na napędy w pełni elektryczne. Wysokie zainteresowanie tą technologią w Europie, potwierdzone szybko rosnącą sprzedażą, która obecnie wynosi już ponad 50 proc. całości wolumenu zamówień na modele Toyoty, zaowocowały decyzją o ulokowaniu dwóch kolejnych inwestycji w polskiej fabryce koncernu.

toyota-hy2

Ogłoszone dwa nowe projekty związane są z budową kolejnej linii produkcyjnej elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT 1,5 l oraz współpracujących z nimi silników benzynowych TNGA 1,5 l. Hybrydowe zespoły napędowe 1,5 l z Polski będą montowane m.in. w czwartej generacji Toyoty Yaris, która zadebiutuje na europejskim rynku w 2020 roku.

Utworzenie dodatkowych linii planowane jest w wałbrzyskim zakładzie marki, w którym będzie rozbudowywana hala obróbki i montażu silników oraz hala odlewni, a części do produkcji będą pochodzić między innymi z zakładu w Jelczu- Laskowicach. Całość inwestycji ma zostać zakończona do 2022 roku.

– To znamienne, że Toyota, która od 20 lat funkcjonuje w wałbrzyskiej strefie, wciąż decyduje się na inwestycje rozwojowe w naszym regionie. Stanowi to dowód, że wciąż jesteśmy jednym z najatrakcyjniejszych miejsc na rozwój przemysłu motoryzacyjnego i sektora elektromobilnego. Cieszy nas fakt, że kolejne inwestycje koncernu związane z napędami hybrydowymi przełożą się na zwiększenie ilości miejsc pracy, w tym zatrudnienie dla polskich inżynierów – podkreśla Piotr Sosiński, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”.

toyota-hy3

– Toyota jest jednym z najważniejszych założycieli Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Od kilkunastu lat wyznacza kurs rozwoju gospodarki przemysłowej opartej na wiedzy zarówno w Wałbrzychu, jak i całym regionie wałbrzyskim. Nowe inwestycje Toyoty wyznaczają kierunki nie tylko jeżeli chodzi o produkcję przemysłową najwyższej jakości, ale również wpływają na coraz wyższy poziom edukacji w naszym regionie. Przygotowujemy kadry do pracy w najnowocześniejszej fabryce motoryzacyjnej firmy Toyota w Europie – podsumowuje decyzję Roman Szełemej, Prezydent Wałbrzycha.

W 2020 rozpocznie się rekrutacja co najmniej kilkudziesięciu nowych pracowników do fabryki w Wałbrzychu. Dzięki wszystkim projektom związanym z technologią hybrydową wartym łącznie 2 miliardy złotych poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland wzrośnie do ponad 5,5 miliardów złotych, a zatrudnienie do blisko 3000 osób.

– W inwestycjach chodzi nie tylko o zasoby finansowe, ale też o transfer innowacyjnych i nowatorskich technologii po to by dać ludziom szansę na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Toyota sukcesywnie rozbudowuje swoją działalność w oparciu o napędy hybrydowe, a polska fabryka stanowi ważne ogniwo na drodze do upowszechniania niskoemisyjnej technologii hybrydowej w Europie – podkreśla Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

toyota-yaris-hy5

Niskoemisyjna technologia hybrydowa

Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł energii – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności.

Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem. W Polsce Toyota ulokowała drugi poza Japonią ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Ma on dostarczać elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych, nowych aut hybrydowych koncernu produkowanych w Europie.

Projekty TMMP

Do tej pory w polskich fabrykach Toyoty wystartowały dwa z czterech zapowiedzianych wcześniej projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty. W październiku ubiegłego roku w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8, natomiast we wrześniu tego roku w Jelczu- Laskowicach wystartowała produkcja silnika konwencjonalnego 2,0 l TNGA współpracującego z napędami hybrydowymi.

troyota-yaris-hy3

W kwietniu przyszłego roku w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja pierwszej z dwóch planowanych linii silnika TNGA o pojemności 1,5 l. Rok później w fabryce w Wałbrzychu uruchomiona zostanie pierwsza z dwóch planowanych linii współpracującej z tym silnikiem elektrycznej przekładni hybrydowej e-CVT, w tym produkcja silników elektrycznych MG1, stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.

W ten sposób polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy.

tabela-toyo1

Fot.: Toyota i Jacek Zych (Dziennik Wałbrzych)