Toyota zbuduje w Kalifornii elektrownię z ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem, która obok energii elektrycznej będzie produkowała wodór i czystą wodę.
2,35-megawatowa instalacja o nazwie Tri-Gen będzie zaopatrywać w energię Toyota Logistics Services na terenie Portu Long Beach.
Zobacz także:
Jej działanie będzie powiązane z nową stacją tankowania wodoru, z której będzie korzystała m.in. prototypowa ciężarówka Project Portal. Toyota Logistics Services stanie się pierwszym obiektem Toyoty w Ameryce Północnej, wykorzystującym w 100 procentach energię odnawialną.
Tri-Gen będzie zasilany bioodpadami rolnymi z kalifornijskich farm, które będą służyły do produkcji czystej wody, elektryczności i wodoru. Instalacja zostanie otwarta około 2020 roku. W chwili uruchomienia będzie generowała dziennie 2,35 megawatów energii i 1,2 tony wodoru. To wystarczy do zasilenia 2 350 domów jednorodzinnych i pokrycia dziennego zapotrzebowania na paliwo 1 500 samochodów na ogniwa paliwowe.
Tri-Gen będzie jedynym źródłem zasilania zakładu Toyota Logistics Services w Porcie Long Beach. Dzięki temu będzie to pierwszy obiekt Toyoty w Ameryce Północnej, oparty w 100 procentach na energetyce odnawialnej.
– Od ponad 20 lat Toyota robi największe na świecie postępy w rozwoju wodorowych ogniw paliwowych. Nasza firma dostrzega ogromny potencjał tej technologii w dziedzinie redukcji emisji spalin i gazów cieplarnianych. Tri-Gen to ogromny krok naprzód w budowie zrównoważonego transportu i jedno z kluczowych osiągnięć Toyota Environmental Challenge 2050 – długofalowej strategii Toyoty, dążącej do zerowego bilansu emisji CO2 w całej działalności firmy na świecie – powiedział Doug Murtha, wiceprezydent ds. strategii i planowania Toyota Motor Sales.
Tri-Gen to także krok w stronę gospodarki opartej na wodorze, która pozwoli społeczeństwom funkcjonować przy minimalnej emisji spalin i gazów cieplarnianych. Instalacja w Porcie Long Beach posłuży jako studium opłacalności produkcji wodoru na miejscu, na potrzeby stacji tankowania pojazdów na ogniwa paliwowe, z wykorzystaniem w 100 procentach odnawialnych źródeł energii.
Ze stacji w Porcie Long Beach będą korzystali kierowcy Mirai, modelu dostępnego w USA od 2015 roku, oraz prototypowej ciężarówki Project Portal, z której korzysta Toyota Logistics Services do transportu towarów na terenie portu. Toyota zbuduje stację tankowania wodoru we współpracy z Air Liquide – będzie to jeden z największych tego typu obiektów na świecie.
Za budowę Tri-Gen odpowiada firma FuelCell Energy, która otrzymała wsparcie Departamentu Energii USA oraz stanowych agencji takich jak California Air Resources Board, South Coast Air Quality Management District oraz Orange County Sanitation District. W opracowaniu najważniejszych technologii pomógł zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.
Instalacja będzie się odznaczać znacznie lepszymi parametrami ochrony środowiska niż wymagają tego restrykcyjne regulacje stanu Kalifornia oraz najważniejsze stanowe instytucje powołane do redukcji emisji i zapobiegania zanieczyszczaniu powietrza, takie jak California Air Resources Board czy California Energy Commission. Obecnie w Kalifornii działa 31 stacji tankowania wodoru. Toyota we współpracy z firmą Shell oraz wieloma innymi przedsiębiorstwami pracuje nad rozbudową tej sieci.
Japoński koncern współpracuje z firmami i instytucjami publicznymi w Azji, Europie i Ameryce Północnej w kwestiach rozbudowy infrastruktury wodorowej, rozwoju technologii i popularyzacji samochodów na wodór. Toyota jest m.in. członkiem założycielem Rady Wodoru, zawiązanej w tym roku podczas Forum Ekonomicznego w Davos.