TOYOTA: NOWY YARIS Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM DYNAMIC FORCE

toyota-yaris-hyb9

Nowy Yaris został zaprojektowany w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Konstrukcja opiera się na nowej platformie GA-B.

Źródłem napędu jest zastosowany po raz pierwszy układ hybrydowy czwartej generacji z 3-cylindrowym silnikiem.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Wyróżnikiem Yarisa są także udoskonalone systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, które wraz ze sztywną, odporną konstrukcją sprawiają, że miejski samochód jest bezpieczny.

toyota-yaris-hyb2

toyota-yaris-hyb3

toyota-yaris-hyb4

toyota-yaris-hyb5

Mocny i zwarty design nadwozia podkreśla zwinność i dynamikę nowego auta. Toyota skróciła nadwozie o 5 mm, zarazem zwiększając rozstaw osi o 50 mm. To sprawia, że auto jest równie zwinne i łatwe w manewrowaniu jak dotąd, zaś wnętrze zyskało imponującą przestronność oraz większy komfort.

Platforma GA-B pozwoliła na obniżenie wysokości samochodu o 40 mm, a niżej położona deska rozdzielcza przyczynia się do poprawy widoczności do przodu. Poszerzenie auta o 50 mm przekłada się na większą przestronność na przednich fotelach i tylnej kanapie, zaś zwiększony rozstaw kół na obu osiach komponuje się z niższą i szerszą sylwetką.

Z przodu najbardziej widoczny jest duży grill i umiejscowione centralnie logo Toyoty. Nowe lampy przednie zbudowano w technologii LED, zaś kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej zostały zintegrowane w jeden moduł diodowy.
We wnętrzu pojawiły się nowe, wysokiej jakości materiały, takie jak innowacyjna odmiana filcu na panelach drzwi i miękkie tworzywo na desce rozdzielczej.

toyota-yaris-hyb6

Interfejs użytkownika obejmuje trzy wzajemnie wspierające się wyświetlacze: ekran dotykowy Toyota Touch na konsoli centralnej, wyświetlacz Multi- Information Display między zegarami oraz 10-calowy, kolorowy wyświetlacz projekcyjnym na przedniej szybie Head- up Display. Pojazd może być wyposażony także w inne systemy i funkcje hi-tech, jak bezprzewodowa ładowarka indukcyjna, podgrzewana kierownica czy specjalne oświetlenie typu „ambient” wokół kierowcy.

Przyjemnie się prowadzi

Dzięki architekturze TNGA i nowej platformie GA-B auto jest stabilne i szybko oraz precyzyjnie reaguje na działania kierowcy. Fotel kierowcy znajduje się niżej i dalej od kierownicy (o 60 mm do tyłu w porównaniu z obecnym Yarisem), przyczyniając się do obniżenia środka ciężkości, lepszej ergonomii i szerszego zakresu regulacji.

Środek ciężkości umieszczono o 15 mm niżej niż w aktualnym modelu, co poprawia charakterystykę bezwładności samochodu. Auto zostało również lepiej wyważone – zarówno między przodem i tyłem, jak i prawą i lewą stroną. Nowo zaprojektowane elementy zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna – otrzymały usprawnienia strukturalne, jak przednie amortyzatory o zmniejszonym tarciu wewnętrznym oraz sprężyny o miękkiej charakterystyce przy znacząco zwiększonej sztywności skrętnej tylnego zawieszenia.

toyota-yaris-hyb7

Nowy napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force

Yaris Hybrid, pierwszy samochód z pełnym napędem hybrydowym w segmencie B, miał premierę w 2012 roku. Od tego czasu znalazł 500 000 nabywców w samej Europie.

Napęd hybrydowy 4. generacji był testowany w różnych miastach, w tym w Rzymie, Paryżu czy Darmstadt. Wyniki tych testów poskazują, że w środowisku miejskim pracuje on w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez niemal 80 proc. czasu jazdy. Układ Hybrid Dynamic Force z silnikiem 1.5 to kolejna konstrukcja z serii obejmującej systemy hybrydowe 2.0 i 2.5, które weszły na rynek w modelach Corolla, RAV4 i Camry.

Nowy silnik 1.5 Dynamic Force to 3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu, pracująca w cyklu Atkinsona. Jednocześnie moc układu wzrosła o 15 proc. Hybrydowa przekładnia została całkowicie przekonstruowana, przyjmując strukturę dwuosiową, dzięki której ma bardziej zwartą budowę – jej objętość jest mniejsza o 9 proc. w porównaniu z przekładnią zastosowaną w poprzedniej generacji Yarisa.

toyota-yaris-hyb8

W skład napędu hybrydowego wchodzą również nowe, litowo- jonowe baterie trakcyjne o wyższej mocy, o 27 proc. lżejsze od dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo- wodorkowych.

Na wybranych rynkach nowy Yaris będzie dostępny także z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,5 i 1,0 l.

Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego

Nowe auto zapewnia liczne rozwiązania zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego obejmuje m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny (Intelligent Adaptive Cruiser Control, IACC) działający w pełnym zakresie prędkości oraz asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Trace Assist, LTA), znane z modeli, które niedawno weszły na rynek, takich jak Corolla. Wszystkie te systemy są montowane w standardzie w każdym nowym Yarisie.

toyota-yaris-hyb11

Yaris czwartej generacji zapewnia także najwyższe standardy ochrony pasażerów, spełniając dopiero zapowiedziane, ostrzejsze wymogi na rok 2020. Na przykład, aby lepiej chronić pasażerów w razie zderzenia bocznego, Yaris jako pierwszy miejski samochód oferuje centralne poduszki powietrzne.

Yaris będzie produkowany w Europie, w fabryce Toyota Motor Manufacturing France. Wdrożenie technologii produkcji TNGA i opracowanie linii produkcyjnych aut opartych na platformie GA-B wiązało się z inwestycjami we francuskie zakłady na poziomie ponad 300 mln euro.