Hybrydowy Yaris Cross to nowy model w gamie Toyoty. Jego konstrukcja oraz stylistyka powstały w Europie z myślą o rynkach Starego Kontynentu.
Samochód będzie produkowany w fabryce Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), razem z nową generacją Yarisa.
Zobacz relacje:
Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w 2021 roku. Model z napędem hybrydowym 4. generacji jest autem o świetnych osiągach i niskim zużyciu paliwa. SUV został oparty na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki nowej płycie podłogowej ma zwartą konstrukcję oraz przestronne wnętrze.
Platforma GA-B zapewnia sztywność nadwozia. Auto jest wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz zaawansowane funkcje wspierania kierowcy.
Nowy Yaris i Yaris Cross korzystają z najnowszej technologii hybrydowej Toyoty. Ich napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 to mniejsza wersja układów opartych na silnikach 2.0 i 2.5, które znalazły zastosowanie w nowych modelach Corolli, RAV4, Camry i C-HR. 3-cylindrowy silnik benzynowy pracuje w cyklu Atkinsona.
Silnik uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych oraz niskie zużycie paliwa. Wydajność cieplna jednostki wynosi 40 proc. – więcej niż porównywalnych silników wysokoprężnych. To przekłada się wysoką wydajność napędu oraz niewielką emisję CO2.
Nowe auto ma moc 116 KM. W wersji na przednią oś emituje poniżej 90 g/km CO2, zaś model wyposażony w inteligentny system napędu 4×4 (AWD-i) generuje poniżej 100 g/km CO2 (WLTP). Inżynierowie poświęcili szczególną uwagę dystrybucji mocy, sprawiając, że napęd jest bardzo elastyczny.
Samochód na podwyższone zawieszenie, większe koła i opony oraz masywną, charakterystyczną dla SUV-ów stylistykę. Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm w porównaniu z hatchbackiem. Prześwit zwiększono o 30 mm, a wysokość auta wzrosła o 90 mm.
Przestronny i praktyczny
Elektrycznie otwierana tylna klapa ułatwia włożenie bagaży z tyłu auta, kiedy ręce są zajęte. Ruchoma podwójna podłoga w bagażniku albo tworzy bezpieczny schowek na dnie, albo pozwala zapakować do auta spore przedmioty. Pokrywa podłogi bagażnika składa się z dwóch części. Do wyposażenia bagażnika należą także elastyczne linki do mocowania przedmiotów. Oparcia kanapy składają się w proporcjach 40:20:40, dając duże możliwości konfiguracji bagażnika.
Inteligentny napęd AWD-i
Napędu na cztery koła realizowany jest przez układ AWD-i. Rozbudowuje on napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Ich współpraca zapewnia przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4, dzięki czemu zużycir paliwa i emisja są mniejsze.
Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu.
Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8 proc. rynku subkompaktowych SUV-ów.