Toyota Prius jest bezpieczniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Nową hybrydę plug-in wyposażono w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, które zostały m.in. połączone z oświetleniem deski rozdzielczej.
Zobacz relacje:
VOLVO TRUCKS: NOWE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA W POJAZDACH MARKI
Nowa Toyota Prius została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Auto z hybrydą plug-in o mocy 223 KM i zasięgu do 86 km w trybie elektrycznym powstało na platformie TNGA, która gwarantuje wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości, a także dobre właściwości jezdne. Osoby przebywające w kabinie w razie zderzenia chroni komplet poduszek i kurtyn powietrznych. Kokpit kierowcy zaprojektowano tak, by nic nie rozpraszało uwagi podczas prowadzenia, a wszystkie najważniejsze przyciski i przełączniki znajdowały się pod ręką.
Kluczowe znaczenie z ergonomicznego punktu widzenia ma umieszczenie cyfrowych zegarów na wysokości wzroku kierowcy tuż pod przednią szybą – uzyskanie najważniejszych informacji niemal nie wymaga oderwania wzroku od drogi.
Oświetlenie deski rozdzielczej zintegrowane z T-MATE
Nowy Prius otrzymał najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, w tym najnowszą, trzecią generację Toyota Safety Sense (TSS), która daje możliwość aktualizacji metodą over-the-air przez stałe podłączenie samochodu do Internetu. Zdalne aktualizacje pozwalają nie tylko na ulepszenie systemu, ale także dodawanie z czasem nowych funkcji.
Żeby zwiększyć bezpieczeństwo oraz poprawić komunikację systemów z kierowcą działanie wybranych funkcji T-MATE zintegrowano z LED-ową listwą świetlną deski rozdzielczej. Dzięki temu informacje o tym, że samochód znajdujący się przed nami w korku rusza lub przed autem pojawi się pieszy zostaną dodatkowo zakomunikowane poprzez pulsowanie oświetlenia na desce rozdzielczej.
Bezpieczeństwo w standardzie
Prius w ramach pakietu T-MATE zyskał rozbudowane funkcje, których w tym modelu do tej pory nie było. Liczba potencjalnych zagrożeń oraz wykrywanych obiektów i pojazdów jest większa dzięki współpracy nowej kamery o dwukrotnie większym zasięgu i szerszym kącie widzenia z czujnikami radarowymi z przodu auta. Tym samym układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) skuteczniej zapobiega kolizji z poprzedzającym samochodem, pieszymi i rowerzystami, a także wykrywa ryzyko potrącenia motocyklisty i zderzenia czołowego z samochodem. Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach monitoruje ruch pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz z prawej i lewej strony, a podczas skrętu chroni pieszych przechodzących przez jezdnię.
Nowy Prius wyposażony jest także w proaktywnego asystenta kierowcy (PDA, Proactive Driving Assist), który wspiera kierowcę w unikaniu potencjalnych zagrożeń dzięki nowemu systemowi przewidywania przeszkód (OAA, Obstacle Anticipation Assist), który już na odległość wykrywa przeszkodę i uruchamia aktywne wspomaganie kierowania i hamowania.
Jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty, asystent zwalniania (DA, Deceleration Assist) inteligentnie dostosowuje prędkość pojazdu do sytuacji na drodze, w zależności od natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu. Asystent kierowania (SA, Steering Assist) podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi, aby zapewnić płynniejsze pokonywanie zakrętów.
Standardowym wyposażeniem w Toyocie Prius jest kamera monitorująca kierowcę (DMC) asystent bezpiecznego wysiadania z samochodu (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z tyłu, systemy ostrzegające o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA) oraz tyłu pojazdu (RCTAB), system monitorujący martwe pole w lusterkach czy automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi pojazdu nadjeżdżającego z tyłu (ARFHL).
Dopłaty nie wymaga też inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), asystent zmiany pasa ruchu (LCA) oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA). Prius ma też przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi oraz układ detekcji przeszkód (ICS).