TOYOTA: NOWY PRIUS JESZCZE WYDAJNIEJSZY I DYNAMICZNIEJSZY

PRIUS_pre1

Prius czwartej generacji z napędem hybrydowym zużywa jeszcze mniej paliwa dzięki obniżeniu masy samochodu oraz poprawieniu aerodynamiki karoserii.

Zbudowana od podstaw nowa Toyota emituje także mniej o 21 procent spalin, osiągając spektakularny wynik 70 g/km, znacznie poniżej europejskiej normy 95 g/km, zaplanowanej na 2021 rok.


Zobacz także:

PREMIERY

KIA: MODERNIZACJA GAMY CEE’D – WYGLĄD, SILNIKI, SYSTEMY


 

W największym stopniu do tego sukcesu przyczynił się nowy, doskonalszy napęd. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej.

PRIUS_pre2

Pozostałe elementy układu hybrydowego także zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silników elektrycznych jest o 12 proc. mniejszy i o 5 proc. lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20 proc. O taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz aż o 33 proc. mniejsza i o 11 proc. lżejsza.

Baterie niklowo- wodorkowe ograniczyły objętość o 10 proc., co pozwoliło umieścić je pod tylną kanapą i powiększyć pojemność bagażnika. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20 proc. i wydajniejszy o 24 proc. od poprzednika.

Na bardziej wydajne gospodarowanie energią wpływa także nowoczesna technologia podnosząca komfort jazdy. Inteligentna klimatyzacja kieruje strumień powietrza przede wszystkim na zajęte fotele, co istotnie wpływa na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.

PRIUS_pre3

Do poprawy wydajności samochodu przyczyniła się optymalizacja aerodynamiki karoserii. Prius jest teraz niższy, ma znacząco niżej położoną maskę silnika i bardziej opływową sylwetkę. Ikoniczny kształt klina, który tak doskonale sprawdził się w drugiej i trzeciej generacji modelu, w nowym Priusie został ponownie wykorzystany, zyskując jednocześnie ostrzejsze krawędzie i bardziej ekscytujący charakter. Współczynnik oporu powietrza udało się obniżyć do 0,24 Cx. Do wyniku przyczyniło także dopracowanie podwozia.

Oszczędność i dynamika

Nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sek., osiągając o 0,7 sek. lepszy wynik w porównaniu z poprzednim modelem. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 8,3 sek. zapewnia sprawne wyprzedzanie na autostradzie. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Nowy napęd hybrydowy osiąga łączną moc 122 KM, którą dostarcza w bardziej przyjazny, zoptymalizowany sposób. Silnik elektryczny może pobierać więcej energii, dzięki czemu przyspieszenie jest płynniejsze i bardziej naturalne.

Większa uniwersalność

Koncentracja na zwiększeniu wydajności Priusa szła w parze z poprawą dynamiki. Do osiągnięcia tego celu w ogromnej mierze przyczyniła się nowa platforma TNGA – nazwana GA-C, dzięki której auto ma o 2,5 cm niżej położony środek ciężkości, kluczowy dla zapewnienia pewniejszego prowadzenia. Nowa platforma pozwoliła zwiększyć sztywność nadwozia o 60 proc. w stosunku do poprzedniego modelu, dzięki wprowadzeniu do jego ramy struktur pierścieniowych oraz sześciokrotnie większemu wykorzystaniu tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali.

PRIUS_pre4

Nowe dwuwahaczowe zawieszenie tylne oraz udoskonalony układ kierowniczy i hamulcowy zapewniają pewniejsze prowadzenie. Mniejsze przechyły nadwozia i większa stabilność umożliwiają dynamiczniejszą jazdę, także na krętych drogach i podczas wietrznej pogody. Przepustnica szybciej odpowiada na polecenia kierowcy, dając jeszcze więcej radości z jazdy.

Nowy Prius stał się także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik o pojemności 502 l tworzą nowe możliwości. Samochód zyskał też zdolność ciągnięcia przyczepy do masy 725 kg.

PRIUS_pre5

DANE TECHNICZNE

* Silnik benzynowy
– 4-cylindrowy, rzędowy, DOHC;
– pojemność skokowa: 1 797 cm3;
– maksymalna moc: 98 KM (72 kW) przy 5200 obr./min.;
– maksymalny moment obr.: 142 Nm przy 3600 obr./min.

* Silnik elektryczny
– maksymalna moc: 72 KM (53 kW);
– bateria hybrydowa: Niklowo- wodorkowa;
– napęd: hybrydowy;
– łączna moc maksymalna: 122 KM (90 kW).

* Osiągi
– przyspieszenie 0 -100 km/h: 10,6 sek.;
– przyspieszenie 80 – 120 km/h: 8,3 sek.;
– maksymalna prędkość: 180 km/h;
– zużycie paliwa i emisja CO2 (w cyklu mieszanym): od 3,0 l/ 100km i od 70 g/ km.

*Wymiary
– długość: 4 540 mm;
– szerokość: 1 760 mm;
– wysokość: 1 470 mm;
– rozstaw osi: 2 700 mm;
– długość wnętrza: 2 110 mm;
– szerokość wnętrza: 1 490 mm;
– wysokość wnętrza: 1 195 mm;
– maksymalna masa przyczepy: 725 kg.