Prius czwartej generacji z napędem hybrydowym zużywa jeszcze mniej paliwa dzięki obniżeniu masy samochodu oraz poprawieniu aerodynamiki karoserii.
Zbudowana od podstaw nowa Toyota emituje także mniej o 21 procent spalin, osiągając spektakularny wynik 70 g/km, znacznie poniżej europejskiej normy 95 g/km, zaplanowanej na 2021 rok.
Zobacz także:
KIA: MODERNIZACJA GAMY CEE’D – WYGLĄD, SILNIKI, SYSTEMY
W największym stopniu do tego sukcesu przyczynił się nowy, doskonalszy napęd. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej.
Pozostałe elementy układu hybrydowego także zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silników elektrycznych jest o 12 proc. mniejszy i o 5 proc. lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20 proc. O taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz aż o 33 proc. mniejsza i o 11 proc. lżejsza.
Baterie niklowo- wodorkowe ograniczyły objętość o 10 proc., co pozwoliło umieścić je pod tylną kanapą i powiększyć pojemność bagażnika. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20 proc. i wydajniejszy o 24 proc. od poprzednika.
Na bardziej wydajne gospodarowanie energią wpływa także nowoczesna technologia podnosząca komfort jazdy. Inteligentna klimatyzacja kieruje strumień powietrza przede wszystkim na zajęte fotele, co istotnie wpływa na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Do poprawy wydajności samochodu przyczyniła się optymalizacja aerodynamiki karoserii. Prius jest teraz niższy, ma znacząco niżej położoną maskę silnika i bardziej opływową sylwetkę. Ikoniczny kształt klina, który tak doskonale sprawdził się w drugiej i trzeciej generacji modelu, w nowym Priusie został ponownie wykorzystany, zyskując jednocześnie ostrzejsze krawędzie i bardziej ekscytujący charakter. Współczynnik oporu powietrza udało się obniżyć do 0,24 Cx. Do wyniku przyczyniło także dopracowanie podwozia.
Oszczędność i dynamika
Nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 sek., osiągając o 0,7 sek. lepszy wynik w porównaniu z poprzednim modelem. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 8,3 sek. zapewnia sprawne wyprzedzanie na autostradzie. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Nowy napęd hybrydowy osiąga łączną moc 122 KM, którą dostarcza w bardziej przyjazny, zoptymalizowany sposób. Silnik elektryczny może pobierać więcej energii, dzięki czemu przyspieszenie jest płynniejsze i bardziej naturalne.
Większa uniwersalność
Koncentracja na zwiększeniu wydajności Priusa szła w parze z poprawą dynamiki. Do osiągnięcia tego celu w ogromnej mierze przyczyniła się nowa platforma TNGA – nazwana GA-C, dzięki której auto ma o 2,5 cm niżej położony środek ciężkości, kluczowy dla zapewnienia pewniejszego prowadzenia. Nowa platforma pozwoliła zwiększyć sztywność nadwozia o 60 proc. w stosunku do poprzedniego modelu, dzięki wprowadzeniu do jego ramy struktur pierścieniowych oraz sześciokrotnie większemu wykorzystaniu tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali.
Nowe dwuwahaczowe zawieszenie tylne oraz udoskonalony układ kierowniczy i hamulcowy zapewniają pewniejsze prowadzenie. Mniejsze przechyły nadwozia i większa stabilność umożliwiają dynamiczniejszą jazdę, także na krętych drogach i podczas wietrznej pogody. Przepustnica szybciej odpowiada na polecenia kierowcy, dając jeszcze więcej radości z jazdy.
Nowy Prius stał się także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik o pojemności 502 l tworzą nowe możliwości. Samochód zyskał też zdolność ciągnięcia przyczepy do masy 725 kg.
DANE TECHNICZNE
* Silnik benzynowy
– 4-cylindrowy, rzędowy, DOHC;
– pojemność skokowa: 1 797 cm3;
– maksymalna moc: 98 KM (72 kW) przy 5200 obr./min.;
– maksymalny moment obr.: 142 Nm przy 3600 obr./min.
* Silnik elektryczny
– maksymalna moc: 72 KM (53 kW);
– bateria hybrydowa: Niklowo- wodorkowa;
– napęd: hybrydowy;
– łączna moc maksymalna: 122 KM (90 kW).
* Osiągi
– przyspieszenie 0 -100 km/h: 10,6 sek.;
– przyspieszenie 80 – 120 km/h: 8,3 sek.;
– maksymalna prędkość: 180 km/h;
– zużycie paliwa i emisja CO2 (w cyklu mieszanym): od 3,0 l/ 100km i od 70 g/ km.
*Wymiary
– długość: 4 540 mm;
– szerokość: 1 760 mm;
– wysokość: 1 470 mm;
– rozstaw osi: 2 700 mm;
– długość wnętrza: 2 110 mm;
– szerokość wnętrza: 1 490 mm;
– wysokość wnętrza: 1 195 mm;
– maksymalna masa przyczepy: 725 kg.