TOYOTA: NOWY MODEL HILUX EVO NA RAJD DAKAR 2017 JUŻ GOTOWY

toyota-hilvo-1

Na pół roku przed Rajdem Dakar 2017 Toyota przedstawiła skonstruowaną przez Toyota South Africa Motors i Toyota Gazoo Racing South Africa specjalnie do udziału w tej imprezie nową, rajdową wersję swego bestsellerowego samochodu terenowego.

W modelu Hilux Evo zastosowano – wzorem Peugeota 2008 DKR – napęd tylko kół tylnych, co w stosunku do napędu obu osi dało konstruktorom auta dużo większą swobodę ze względu na bardziej liberalne przepisy dla tego rodzaju pojazdów.


SPORT


 

– Z obraną koncepcją samochodu wiążemy bardzo duże nadzieje. W istocie nowy pojazd to wciąż najprawdziwsza Toyota Hilux, jednak uważamy, że da nam zupełnie nowe możliwości w Rajdzie Dakar 2017 i następnych imprezach – mówi Glenn Crompton z Toyota SA Motors.

Nowy pojazd spełnia wszystkie wymagania ustalone przez FIA i przyjęte przez Amaury Sports Organisation (ASO), organizatora Rajdu Dakar. Oznacza to w szczególności mniejszą masę całkowitą, równą 1300 kg – o 615 kg mniej od Hiluxa 4×4, ważącego 1915 kg. Samochód ma także większe koła i opony o średnicy 940 mm (805 mm w 4×4) oraz zawieszenie o znacznie większym skoku i jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach podczas jazdy.

toyota-hilvo-2

– Toyota Hilux Evo jest efektem pięciu lat doświadczeń ze startów Hiluxów 4×4 w rajdach oraz ich normalnej eksploatacji, które zastosowaliśmy w lżejszym i szybszym samochodzie. Staraliśmy się zachować najlepsze cechy poprzedniej konstrukcji, na przykład sprawdzony, doskonały silnik – mówi szef zespołu Toyota Gazoo Racing SA, Glyn Hall.

Nowe auto napędza pięciolitrowy, wolnossący silnik V8, stosowany w wyczynowym Lexusie RC F. Tym razem jednak, ponieważ średnia wysokość trasy Rajdu Dakar 2017 przekracza 2000 m, zgodnie z przepisami konstruktorzy mogli zwiększyć średnicę zwężki w układzie dolotowym do 38 mm, co poprawia osiągi silnika. Dzięki temu po raz pierwszy auta Toyoty, MINI i Peugeota będą miały zwężkę o tej samej średnicy – poprzednio konkurenci korzystali z 1 lub 2 mm handicapu.

– To dobra wiadomość. Nowe auto z mocniejszym silnikiem daje naszym kierowcom większe możliwości podczas przyszłorocznego rajdu – podsumowuje Crompton.

toyota-hilvo-3

Oprócz nowego pojazdu, zespół Toyota Gazoo Racing SA wzmocniło dołączenie wielokrotnego zwycięzcy Dakaru i niedawnego zdobywcy tytułu mistrzowskiego FIA Cross Country World Cup, Nassera Al-Attiyah i jego nawigatora Matthieu Baumela.

– Nasser był rewelacyjny za kierownicą Toyoty Hilux, wygrywając kolejne rundy FIA World Cup. Cieszymy się, że wniesie swój wkład w rozwój nowego auta i wystartuje w naszych barwach w Rajdzie Dakar 2017 – mówi Glyn Hall.

Al-Attiyah i Baumel dołączą do jeżdżących Toyotami Hilux załóg Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz oraz Leeroy Poulter i Rob Howie.

Nowy samochód przejdzie teraz serię rygorystycznych prób i proces dostrajania, po czym zostanie przetransportowany do Ameryki Południowej, by wziąć udział w najtrudniejszej imprezie motoryzacyjnej świata – Rajdzie Dakar.