TOYOTA: NOWY MIRAI W DRODZE DO POLSKI – BĘDZIE TAŃSZY

Toyota Mirai to samochód zasilany wodorem. Marka wprowadza na rynek już drugą, bardziej nowoczesną generację pojazdu, którego zasięg wzrósł na jednym tankowaniu do 650 km.

Ponieważ tankowanie trwa tylko około 5 minut, nowe auto jest bardzo użyteczne.


Zobacz także:

ECO

PREMIERY


 

Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych, inteligentne rozłożenie elementów na nowej platformie GA-L oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza składają się na to, że nowy Mirai zużywa o 10 proc. mniej paliwa od poprzednika.

Większa sprzedaż Mirai będzie wynikiem lepszych osiągów i większej atrakcyjności modelu, a także o około 20 proc. niższej ceny w porównaniu do poprzedniej generacji.

W zależności od wersji wyposażenia, samochód ma dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi. W obu przypadkach wnętrze reflektorów wykończono czarnym lakierem. Światła do jazdy dziennej mają kształt litery L i ciągną się wzdłuż maski.

W wersjach Prestige i Executive ma on 19-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami pomalowane na srebrny lub jasnosrebrny kolor. W wersji Executive VIP zamontowano czarne, 20-calowe felgi o ramionach przypominających turbinę. Wśród dostępnych kolorów nadwozia oferowany jest nowy wielowarstwowy lakier Force Blue.

Kabina Mirai to nowa koncepcja, w której wykorzystano połączenie miękkiej skóry i przyjemnych w dotyku materiałów oraz metalicznych faktur. Uwagę zwraca połączenie centralnego 12,3-calowego ekranu multimedialnego z wyświetlaczem na tablicy wskaźników. Można posiadać kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości można podzielić na osobne sekcje w celu jednoczesnego wyświetlania mapy nawigacyjnej i informacji o samochodzie po lewej lub prawej stronie. Można go obsługiwać przy pomocy znanych ze smartfonów gestów wykonywanych palcami.

W wersji Prestige siedzenia są obite czarną tkaniną, a w modelu Executive zastosowano czarną syntetyczną skórę (oba mają dopasowane czarne wykończenie deski rozdzielczej). Tapicerka w wersji Executive VIP jest wykonana ze skóry półanilinowej w kolorze czarnym lub białym.

Podwozie i napęd na ogniwa paliwowe

Modułowa platforma GA-L oparta na konstrukcji podłogi Lexusa LS umożliwiła zmianę Mirai z czteroosobowego auta z napędem na przód na komfortową pięcioosobową limuzynę z tylnym napędem. Nowy model jest dłuższy o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm.

Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru. Architektura TNGA umożliwiła przesunięcie zestawu ogniw paliwowych z dotychczasowego miejsca pod podłogą kabiny do przedniej części samochodu pod maską. Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny umieszczono nad tylną osią.

W ogniwach paliwowych użyto mniej ogniw (330 zamiast 370), a ich masa została zmniejszona z 56 do 52 kg. Maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM (114 kW) do 174 KM (128 kW). Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy o pojemności 4,0 Ah. Pozwoliło to przenieść go za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku.

Nowe auto ma przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sek.. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19-calowe koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru.

System Active Sound Control emituje dźwięki imitujące brzmienie silnika spalinowego ze specjalnych głośników w kabinie. Bezpieczeństwo prowadzenia zwiększa aktywny asystent pokonywania zakrętów oraz układ kontroli hamowania. Nowa platforma otrzymała zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami, a z tyłu zastosowano wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem.

Systemy bezpieczeństwa

Samochód jest standardowo wyposażony w najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense. W systemie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pojawiły się nowe funkcje – układ wykrywania aut nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu) oraz układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach podczas skrętu w prawo i w lewo, w tym potrąceniu pieszego na przejściu podczas skręcania.

Kolejną nowością jest wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA).

Inne systemy to: nowy awaryjnego hamowania w nagłych sytuacjach (DESA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) z funkcją dostosowania prędkości do zakrętu, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) i utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz automatycznych świateł drogowych (AHB) w wersji Prestige i adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) w wyższych wersjach.

Ponadto zastosowano system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, układ detekcji przeszkód ICS, cyfrowe lusterko wsteczne oraz kamerę panoramiczną 360 stopni.