Toyota Mirai to samochód zasilany wodorem. Marka wprowadza na rynek już drugą, bardziej nowoczesną generację pojazdu, którego zasięg wzrósł na jednym tankowaniu do 650 km.
Ponieważ tankowanie trwa tylko około 5 minut, nowe auto jest bardzo użyteczne.
Zobacz także:
Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych, inteligentne rozłożenie elementów na nowej platformie GA-L oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza składają się na to, że nowy Mirai zużywa o 10 proc. mniej paliwa od poprzednika.
Większa sprzedaż Mirai będzie wynikiem lepszych osiągów i większej atrakcyjności modelu, a także o około 20 proc. niższej ceny w porównaniu do poprzedniej generacji.
W zależności od wersji wyposażenia, samochód ma dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi. W obu przypadkach wnętrze reflektorów wykończono czarnym lakierem. Światła do jazdy dziennej mają kształt litery L i ciągną się wzdłuż maski.
W wersjach Prestige i Executive ma on 19-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami pomalowane na srebrny lub jasnosrebrny kolor. W wersji Executive VIP zamontowano czarne, 20-calowe felgi o ramionach przypominających turbinę. Wśród dostępnych kolorów nadwozia oferowany jest nowy wielowarstwowy lakier Force Blue.
Kabina Mirai to nowa koncepcja, w której wykorzystano połączenie miękkiej skóry i przyjemnych w dotyku materiałów oraz metalicznych faktur. Uwagę zwraca połączenie centralnego 12,3-calowego ekranu multimedialnego z wyświetlaczem na tablicy wskaźników. Można posiadać kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie.
Ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości można podzielić na osobne sekcje w celu jednoczesnego wyświetlania mapy nawigacyjnej i informacji o samochodzie po lewej lub prawej stronie. Można go obsługiwać przy pomocy znanych ze smartfonów gestów wykonywanych palcami.
W wersji Prestige siedzenia są obite czarną tkaniną, a w modelu Executive zastosowano czarną syntetyczną skórę (oba mają dopasowane czarne wykończenie deski rozdzielczej). Tapicerka w wersji Executive VIP jest wykonana ze skóry półanilinowej w kolorze czarnym lub białym.
Podwozie i napęd na ogniwa paliwowe
Modułowa platforma GA-L oparta na konstrukcji podłogi Lexusa LS umożliwiła zmianę Mirai z czteroosobowego auta z napędem na przód na komfortową pięcioosobową limuzynę z tylnym napędem. Nowy model jest dłuższy o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm.
Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru. Architektura TNGA umożliwiła przesunięcie zestawu ogniw paliwowych z dotychczasowego miejsca pod podłogą kabiny do przedniej części samochodu pod maską. Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny umieszczono nad tylną osią.
W ogniwach paliwowych użyto mniej ogniw (330 zamiast 370), a ich masa została zmniejszona z 56 do 52 kg. Maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM (114 kW) do 174 KM (128 kW). Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy o pojemności 4,0 Ah. Pozwoliło to przenieść go za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku.
Nowe auto ma przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sek.. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19-calowe koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru.
System Active Sound Control emituje dźwięki imitujące brzmienie silnika spalinowego ze specjalnych głośników w kabinie. Bezpieczeństwo prowadzenia zwiększa aktywny asystent pokonywania zakrętów oraz układ kontroli hamowania. Nowa platforma otrzymała zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami, a z tyłu zastosowano wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem.
Systemy bezpieczeństwa
Samochód jest standardowo wyposażony w najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense. W systemie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pojawiły się nowe funkcje – układ wykrywania aut nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu) oraz układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach podczas skrętu w prawo i w lewo, w tym potrąceniu pieszego na przejściu podczas skręcania.
Kolejną nowością jest wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA).
Inne systemy to: nowy awaryjnego hamowania w nagłych sytuacjach (DESA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) z funkcją dostosowania prędkości do zakrętu, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) i utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz automatycznych świateł drogowych (AHB) w wersji Prestige i adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) w wyższych wersjach.
Ponadto zastosowano system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, układ detekcji przeszkód ICS, cyfrowe lusterko wsteczne oraz kamerę panoramiczną 360 stopni.