Toyota AYGO debiutuje w nowej odsłonie. Trzecia generacja wyróżnia się jeszcze większym temperamentem, interpretując młodzieżowy charakter modelu.
Samochód jest przy tym jeszcze bardziej ekonomiczny, ma lepsze osiągi, a właściwości jezdne zostały poprawione. Można nim podróżować nie tylko po ulicach miast.
Zobacz także:
Wprowadzona na rynek w 2005 roku pierwsza generacja modelu została zaprojektowana tak, by zainteresować młodych klientów i mieszkańców miast. Dzięki wprowadzanym co roku nowym kompozycjom kolorystycznym, regularnie proponowanym edycjom specjalnym na lokalnych rynkach oraz liftingom w latach 2008 oraz 2012, AYGO zyskało użytkowników – czego dowodzi łączna sprzedaż przeszło 760 000 sztuk.
Od chwili wejścia na rynek w roku 2014, obecna, druga generacja AYGO jest sukcesem Toyoty w europejskim segmencie A. W Polsce 28-procentowy wzrost sprzedaży zapewnił w 2017 toku autu pierwsze miejsce w segmencie A z wynikiem 3 254 rejestracji.
Odświeżony wygląd nadwozia i wnętrza
Nowe AYGO zachowuje swój charakterystyczny przód ze stylizowanym znakiem „X”. We wszystkich wariantach lampy główne to reflektory projekcyjne, czyli halogenowe konstrukcje PES. Nowy pojazd jest standardowo wyposażony także w zintegrowane światła do jazdy dziennej LED oraz światła tylne LED.
Projektanci opracowali indywidualne, dedykowane dla każdego poziomu specyfikacji wzory 15-calowych obręczy i kołpaków. Nową stylistykę karoserii dopełnia wybór 7 kolorów nadwozia, w tym nowy lakier Magenta Charm (dostępny wyłącznie w wersji x-cite).
We wnętrzu zastosowano lepsze materiały oraz więcej opcji indywidualizacji, wprowadzono też nowy zestaw multimedialny integrujący funkcje Apple CarPlay i Android Auto dla bezprzewodowej łączności ze smartfonami.
Zmodernizowany silnik 1.0 i przekładnia x-shift
Silnik o pojemności 998 cm3 – 3-cylindrowa, 12-zaworowa jednostka DOHC z obustronnymi zmiennymi fazami rozrządu (Dual VVT-i) spełnia obecnie wymagania normy Euro 6.2. W wyniku szeroko zakrojonej optymalizacji silnik rozwija obecnie maksymalną moc 72 KM (53 kW) przy 6000 obr./min. oraz moment obrotowy 93 Nm przy 4400 obr./min. Nowy model rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,8 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.
Szeroko zakrojony program zmian przyczynił się do większej wydajności silnika i poprawy czystości spalin. Średnie zużycie paliwa standardowej wersji AYGO to zaledwie 3,9 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 90 g/km.
Jako opcja dostępna jest przekładnia x-shift. To zautomatyzowana manualna skrzynia biegów, w której zmiana przełożeń jest w pełni automatyczna, a pedału sprzęgła nie ma w ogóle. Skrzynia x-shift jest wyposażona w funkcję kick-down znaną z przekładni automatycznych. Wybranie trybu M (Manual) pozwala kierowcy na ręczny, dowolny wybór biegów albo za pomocą samego wybieraka, albo łopatek pod kierownicą. Wyposażone w przekładnię x-shift AYGO ma średnie zużycie paliwa na poziomie 4,2 l/100 km (emisja CO2 95 g/km).
Optymalizacja zawieszenia
Dopełnieniem optymalizacji zespołu napędowego w dziedzinie osiągów i oszczędności są zmiany wprowadzone w układzie jezdnym. Zmieniono nastawy zawieszenia oraz oprogramowanie układu kierowniczego. Poszczególne elementy kolumn McPhersona w przednim zawieszeniu oraz belki skrętnej z tyłu zmieniono lub zestrojono od nowa. Siły tłumienia przednich i tylnych amortyzatorów zostały zoptymalizowane, a w przednim zawieszeniu dołożono separator dolnej części sprężyny śrubowej.
Dodatkowe wygłuszenie i materiały tłumiące w kokpicie, na słupkach przednich, w drzwiach i tylnej części podłogi zaowocowały wyraźną redukcją hałasu, wibracji i uciążliwości (NVH) w kabinie w pełnym zakresie obrotów silnika.
Zmiany w wersjach wyposażenia
Gama wersji wyposażenia obejmuje podstawową wersję x oraz wyższą x-play. Każdy poziom wyposażenia odznacza się własnymi elementami stylistycznymi: przedniego zderzaka, dedykowanym kołom i wykończeniu kabiny.
Wersja x-play wyróżnia się wysoką wartością w stosunku do ceny. Jest wyposażona w takie udogodnienia jak klimatyzacja, skórzana kierownica wielofunkcyjna, automatyczny ogranicznik prędkości czy regulacja wysokości fotela kierowcy. Pakiet Style wzbogaca o system multimedialny Toyota x-touch z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, kamerę cofania, 15-calowe obręcze aluminiowe, światła przeciwmgielne oraz przyciemniane tylne szyby.
Gama Toyoty AYGO będzie systematycznie odświeżana za pomocą edycji specjalnych Selection x-cite oraz Selection x-treme.
Nowa edycja Selection x-cite to najbardziej wyrazisty wariant w gamie AYGO, charakteryzujący się unikalnym kolorem nadwozia Magenta Charm z czarnym dachem, dedykowanymi 15-calowymi kołami lakierowanymi na czarno i tapicerką Manhattan z przeszyciami Magenta, lakierowanymi w kolorze nadwozia detalami we wnętrzu.
Odmiana Selection x-treme to dynamiczna stylizacja. Czarne wykończenie karoserii jest dopełnione przez czarne zdobienia lamp głównych oraz lusterka boczne i sportowe oklejenia w kolorze Cyan. Auto ma także 10-szprychowe, 15-calowe koła, częściowo skórzaną tapicerkę i elementy wnętrza lakierowane na kolor Cyan.
Systemy
Nowy system multimedialny Toyota x-touch firmy Pioneer jest dostępny opcjonalnie. Oparty jest on na standardowym systemie audio, który może zostać wzbogacony o sterowanie głosowe oraz wsparcie w pakiecie Connect. Nawigacja x-nav może być powiązana z systemem multimedialnym poprzez dedykowaną kieszeń w schowku przed pasażerem.
Połączenia telefoniczne, wiadomości oraz aplikacje muzyczne są odwzorowywane na 7-calowym ekranie. DAB jest dostępny opcjonalnie w obu wersjach systemu multimedialnego.
Rear View Monitoring System
System Rear View Monitoring może wspierać kierowcę podczas manewrowania w ciasnych miejscach. Uruchamia się po włączeniu wstecznego biegu i wyświetla obraz z kamery cofania na 7-calowym ekranie na konsoli centralnej.
System Smart Entry oferuje użytkownikowi komfort odblokowywania i zamykania drzwi oraz rozruchu silnika przyciskiem w desce rozdzielczej bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni czy torebki.