Toyota Yaris Cross zadebiutowała na rynku w 2021 roku i dzięki swojej wszechstronności szybko zdobyła mocną pozycję na rynku.
Model jest liderem bardzo konkurencyjnego segmentu B-SUV w Europie, a także zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, w tym prestiżowy tytuł World Urban Car. Wraz z Aygo X, Yarisem hatchback oraz hot hatchem GR Yaris, który powstał na bazie doświadczeń rajdowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing, tworzy kompletną gamę miejskich aut.
Zobacz także:
SKODA: NOWY SUPERB W EKSKLUZYWNEJ WERSJI LAURIN & KLEMENT
Teraz Toyota rozszerza gamę Yarisa Cross o nową hybrydę o większej mocy i lepszej dynamice. Auto zyska też uaktualnione systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. W modelu debiutują też nowe cyfrowe zegary, najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect, a samochód może być obsługiwany przy pomocy cyfrowego kluczyka.
MOCNA HYBRYDA W YARISIE CROSS
Yaris Cross, podobnie jak Yaris hatchback, otrzyma nowy napęd hybrydowy piątej generacji o nazwie Hybrid 130. Układ z 1,5-litrowym silnikiem ma nową przekładnię oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny MG1. Wraz z ulepszeniem jednostki sterującej mocą (PCU) pozwoliło to zwiększyć moc o 14% ze 116 KM/85 kW do 132 KM/97 kW. Jednocześnie zwiększono moment obrotowy silnika elektrycznego MG2 w całym zakresie obrotów, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 30% ze 141 do 185 Nm.
Te zmiany przekładają się nie tylko na lepsze przyspieszanie od 0 do 100 km/h, ale też na większą elastyczność auta, co jest ważne w trakcie wyprzedzania. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h o pół sekundy szybciej (10,7 s), krótszy o 0,4 sekundy jest czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (8,9 s). Zmiany te nie wpłynęły znacząco na emisje CO2. Yaris Cross wciąż jest liderem segmentu z wynikiem 103-122 g/km.
Zwiększenie mocy poprawiło też wrażenia z jazdy. Auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, lepiej się rozpędza i prowadzi się dynamicznie, co będzie miało znaczenie zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas podróży po drogach szybkiego ruchu. Yaris Cross prowadzi się przyjemnie także dzięki platformie GA-B, która charakteryzuje się nisko położonym środkiem ciężkości oraz wysoką sztywnością nadwozia. Nowy napęd będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, w tym GR SPORT oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM będzie oferowany w Yarisie Cross równolegle.
LEPSZE WYCISZENIE
Nowy Yaris Cross zyskał lepsze wygłuszenia, żeby ograniczyć hałas i wibracje układu napędowego. W kwestii dźwięku silnika ulepszono wyciszenie w czterech aspektach. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Wygłuszenie deski rozdzielczej zmieniono z jednowarstwowego na trójwarstwowe, a dodatkową warstwę filcu dodano w jej górnej części. Żeby lepiej radzić sobie z hałasem drogowym oraz opływającym powietrzem zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne.
YARIS CROSS JESZCZE BARDZIEJ MULTIMEDIALNY
Nowy Yaris Cross otrzymał ulepszone i rozbudowane multimedia, które ułatwiają korzystanie z samochodu, umożliwiają jego personalizację, a także oferują jeszcze większą liczbę funkcji. Yaris Cross jest liderem segmentu jeśli chodzi o rozmiar wyświetlaczy. W zależności od wersji przed kierowcą umieszczono 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników lub 12,3-calowy wirtualny kokpit, a ekran systemu multimedialnego ma przekątną 9– lub 10,5 cala.
12,3-calowe cyfrowe zegary wyraźnie prezentują najważniejsze informacje w każdych warunkach oświetleniowych. Kierowca może dopasować ich układ korzystając z czterech opcji: Smart, Casual, Sporty i Tough. W wersjach Active, Comfort i Style jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, a w wersjach Executive, GR SPORT oraz Premiere Edition standardem jest 12,3-calowy wirtualny kokpit.
Standardem w nowym Yarisie Cross jest system multimedialny Toyota Smart Connect, który jest intuicyjny, pracuje szybko i ma zwiększoną moc obliczeniową. Nawigacja oparta jest na chmurze, a informacje o ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco. Inteligentny asystent głosowy wywoływany komendą „Hej Toyota” został zaprogramowany tak, by rozumieć naturalną mowę, w tym takie komunikaty jak np. „Hej Toyota, jest mi zimno” i reaguje na nie poprzez podniesienie temperatury wnętrza. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
CYFROWY KLUCZYK W YARISIE CROSS
Yaris Cross tak jak Yaris hatchback będzie dostępny z cyfrowym kluczykiem. Połączony z aplikacją MyToyota umożliwia korzystanie z auta przy pomocy smartfona nawet pięciu użytkownikom. Cyfrowy kluczyk otwiera i zamyka samochód, a także go uruchamia bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.
Cyfrowy kluczyk jest kompatybilny ze smartfonami z systemami operacyjnymi Apple i Android. W wersji GR SPORT i Premiere Edition będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.
Aplikacja MyToyota oferuje też inne przydatne funkcje jak m.in. zdalne otwieranie i zamykanie auta, nagrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą czy aktywowanie świateł awaryjnych, by odnaleźć swojego Yarisa Cross na zatłoczonym parkingu.
YARIS CROSS JESZCZE BEZPIECZNIEJSZY
Obecna generacja Yarisa hatchback wyznacza standardy pod kątem bezpieczeństwa w kategorii miejskich samochodów ze względu na systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego oferowane w standardzie. W Yarisie Cross zastosowano ten sam zestaw systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Dzięki modułowi DCM multimedia, a także systemy Toyota Safety Sense auta można aktualizować metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.
Yaris Cross zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które mają lepsze parametry i dzięki temu wykrywają większą liczbę niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy od teraz też motocykliści. Yaris Cross ma teraz też funkcję ograniczenia przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem.
Układ Proactive Driving Assist (PDA) pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewnia łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżając się do zakrętu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania, które rozpoznaje zakręty i pomaga wykonać płynny manewr.
Nowy układ Emergency Driving Stop System (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie, o ile aktywowany jest układ LTA. Jeśli system wykryje, że przez określony czas kierowca nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto bezpiecznie się zatrzyma, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.
Yarisa Cross może być wyposażony w układ Safe Exit Assist (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą. Z kolei układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypomni o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.
W nowym Yarsie Cross zastosowano ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC), który wyposażono także w funkcję uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony, a układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.
System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) teraz jest w stanie wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i włącza ostrzeżenie. Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków (RSA) potrafi dostosować prędkość auta do tej na znakach.
YARIS CROSS PREMIERE EDITION
Pełnię możliwości nowego Yarisa Cross prezentuje wersja Premiere Edition, która wyróżnia się nowym, dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierem Urban Khaki dostępnym tylko w tym wariancie. Paleta dwukolorowych nadwozi obejmuje też opcje bi-tone z lakierami Platinum White Pearl oraz Silver Metalic. Dla wersji Premiere Edition zarezerwowane są pięcioramienne, 18-calowe felgi aluminiowe pomalowane na ciemnoszary kolor. We wnętrzu tej odmiany do nowego, zielonego lakieru nawiązują przeszycia oraz elementy ozdobne deski rozdzielczej i drzwi.
Auto zyskało też nowe wzory tapicerek, a dolna część deski rozdzielczej ma miękkie obicie w każdej wersji. Do palety lakierów dołączył Juniper Blue.