Nowa Toyota PROACE MAX łączy dużą ładowność z największą w klasie przestrzenią, wydajnymi napędami oraz mocnym designem.
To pierwszy model marki w segmencie największych vanów (HDV). Samochód dołącza do aut z gamy Toyota Professional, czyli odświeżonych vanów PROACE i PROACE CITY oraz pick-upa Hilux.
Zobacz relacje:
FIAT: DUKATO W SPECJALNEJ OFERCIE DLA FIRM KURIERSKICH I BUDOWLANYCH
Tak jak pozostałe modele z rodziny PROACE, PROACE MAX oferowany jest z również z bateryjnym napędem elektrycznym, który gwarantuje dobre osiągi, komfortowe prowadzenie oraz dużą ładowność w różnorodnych konfiguracjach bez kompromisów pod względem praktyczności i niezawodności.
Elektryfikacja samochodów użytkowych to element wielotorowej strategii dekarbonizacji Toyoty. Koncern chce, by klienci mieli wybór aut przystosowanych do różnych zastosowań w biznesie w przystępnej cenie, co przyspieszy redukcję emisji CO2 już dziś i przyczyni się do transformacji w kierunku bezemisyjnej mobilności przyszłości.
Z zewnątrz PROACE MAX swoją stylistyką nawiązuje do pozostałych modeli z rodziny PROACE. Uwagę zwraca przednia listwa w kolorze nadwozia oraz czarny grill, a także opcjonalne światła Full LED oraz światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Auto może być wyposażone w 16-calowe felgi.
PROACE MAX oferuje szeroką gamę nadwozi oraz zabudów, które skonstruowane są przez autoryzowanych partnerów Toyoty. Do auta dostępna jest też duża liczba akcesoriów, które pozwalają dostosować samochód do potrzeb prowadzonej działalności.
Samochód jest efektem współpracy Toyoty Motor Europe ze Stellantisem. Od 2012 roku oba koncerny mają szansę zoptymalizować prace rozwojowe oraz koszty produkcji. PROACE MAX Electric z nadwoziem furgon powstaje w fabryce Stellantisa w Gliwicach. Auta z silnikami Diesla oraz inne elektryczne warianty produkowane są w Atessie (Włochy).
Pierwsze egzemplarze Toyoty PROACE MAX trafią do klientów już we wrześniu.
Wszechstronność oraz wyjątkowa przestrzeń ładunkowa
Toyota PROACE MAX z nadwoziem furgon dostępna jest w sześciu różnych konfiguracjach, które bazują na dwóch wariantach rozstawu osi (3450 mm i 4035 mm), trzech długościach (5413 mm, 5988 mm i 6363 mm) oraz trzech wysokościach (2254 mm, 2525 mm i 2764 mm). Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 10 do 17 m³, co pozwala na przewiezienie nawet do pięciu europalet. PROACE MAX w odmianie L4 H3 ma prawie trzy razy większą pojemność od średniego vana PROACE w największym wariancie.
Nadwozie furgon to tylko jeden z fabrycznych wariantów nowego modelu. PROACE MAX w wersji furgon brygadowy ma drugi rząd siedzeń z czterema miejscami, co pozwala przewieźć łącznie nawet do siedmiu osób. Auto występuje też jako podwozie do dalszej zabudowy z możliwością dobrania fabrycznej otwartej skrzyni załadunkowej z wywrotem lub bez w wariantach z pojedynczą lub podwójną kabiną.
Dopuszczalna masa całkowita modelu PROACE MAX w zależności od konfiguracji wynosi od 3300 do 3500 kg w autach z silnikami wysokoprężnymi oraz od 3500 do 4250 kg z napędem elektrycznym. PROACE MAX Electric ma najlepszą w klasie ładowność (1500 kg) oraz uciąg (2400 kg). W autach z silnikami Diesla ładowność wynosi do 1500 kg, a uciąg do 3000 kg w zależności od wybranego wariantu nadwozia.
Mocny i wydajny bateryjny napęd elektryczny
PROACE MAX w wersji elektrycznej ma 200 kW (270 KM) mocy oraz 410 Nm momentu obrotowego. Auto jest komfortowe oraz zapewnia niskie koszty utrzymania. Zasięg do 420 km (zgodnie z normą WLTP) pozwala na realizację codziennych zadań.
Przy pomocy przycisku przy selektorze kierunku jazdy kierowca może wybrać jeden z trzech trybów, by dopasować auto do potrzeb. W trybie ECO moc ograniczona jest do 120 kW (163 KM), a najważniejszy jest jak największy zasięg. W trybie NORMAL auto zapewnia najlepszy balans między osiągami a zasięgiem. Moc auta wynosi 160 kW (218 KM). Tryb POWER umożliwia skorzystanie z pełnej mocy 200 kW (270 KM).
System odzyskiwania energii podczas hamowania pozwala doładować baterię podczas hamowania lub toczenia się. Przy pomocy łopatek za kierownicą można dostosować jeden z czterech poziomów działania rekuperacji. Im wyższy poziom, tym auto szybciej zwalnia i odzyskuje więcej energii.
Litowo-jonową baterię o pojemności 110 kW można naładować do 80% w 55 minut korzystając z szybkiej ładowarki o mocy 150 kW. Pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW umożliwia uzupełnienie energii przez noc lub gdy auto jest zaparkowane przez dłuższy czas. W pierwszym kwartale 2025 roku wprowadzona zostanie ładowarka o mocy 22 kW.
PROACE MAX z silnikami 2.2 D-4D
Toyota PROACE MAX jest dostępna również z silnikami wysokoprężnymi D-4D. W podstawowej wersji motor o pojemności 2,2 l ma 120 KM (88 kW) oraz 320 Nm i jest sparowany z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Silnik 2.2 D-4D o mocy 140 KM (103 kW) ma 350 Nm momentu obrotowego ze skrzynią manualną lub 380 Nm, gdy auto wyposażone jest w ośmiobiegowy automat. Najmocniejsza odmiana silnika D-4D ma 180 KM (132 kW) mocy i występuje zarówno ze skrzynią automatyczną, jak i manualną.
PROACE MAX emituje od 198 g CO2 na km, co jest wynikiem takim samym jak najlepsze auta w klasie. Wszystkie egzemplarze największego auta dostawczego Toyoty mają napęd na przód.
Konwersje i zabudowy
Dzięki zabudowom Toyota umożliwia dostosowanie każdego egzemplarza modelu PROACE MAX do potrzeb prowadzonego biznesu, a cały proces konwersji przeprowadzony zostanie przez autoryzowanego partnera na danym rynku. Partnerzy muszą spełnić wysokie wymagania zgodne ze standardami Toyoty.
Akcesoria
Szeroka gama akcesoriów zwiększa praktyczność nowej Toyoty PROACE MAX. W przypadku nadwozia furgon można zamontować dodatkowy bagażnik dachowy, platformę bagażową oraz drabinę na tylne drzwi, a wnętrze przestrzeni ładunkowej można doposażyć w półki, drążki czy zaczepy. W przypadku auta z wyższym nadwoziem, przestrzeń można przerobić w mobilny warsztat.
Podłogę można pokryć sklejką lub polipropylenem (do 50% lżejsze niż drewno), a także zamontować szyny mocujące i pasy ładunkowe, by przewożony towar był bezpieczny. Dostęp do przestrzeni ładunkowej można zabezpieczyć dodatkowym zamkiem, a auto można doposażyć w hak.
W przypadku aut z napędem elektrycznym dostępna jest szeroka gama kabli wraz z pokrowcami, a także ładowarki Toyota HomeCharge.
Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy
Toyota PROACE MAX wyposażona jest w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które chronią kierowcę oraz pasażerów. Auto ma też zupełnie nowe elementy, które sprawiają, że prowadzenie jest jeszcze mniej stresujące. W autach z napędem elektrycznym o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg systemy MIOS oraz BSI informują o obiektach w martwym polu od strony pasażera. Specjalne czujniki i kamery monitorują przestrzeń, a gdy zostanie wykryty np. pieszy lub rowerzysta, na tablicy wskaźników zapalą się lampki świateł awaryjnych, a na lusterkach wyświetlone zostaną trójkąty ostrzegawcze.
Jazdę po drogach szybkiego ruchu wspomaga system stabilizacji podczas bocznego wiatru (Crosswind Assist), który stabilizuje nadwozie w sytuacji mocnych podmuchów wiatru. System działa delikatnie, dohamowując auto, by nie zjechało ze swojego pasa. W razie wypadku, wszystkie dane dotyczące auta tuż przed, w trakcie i po kolizji zbiera Event Data Recorder.
Wkrótce do wyposażenia Toyoty PROACE MAX trafi system wspomagania jazdy w korku (Traffic Jam Assist) jako rozszerzenie tempomatu adaptacyjnego, by poruszanie się w bardzo gęstym ruchu ulicznym było jak najłatwiejsze. System wykrywa pojazd poprzedzający oraz utrzymuje auto na środku pasa. Gdy zachodzi taka konieczność, system zatrzyma auto, a następnie ruszy, gdy będzie to już możliwe.
Parkowanie i manewrowanie ułatwiają tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. W zależności od wersji czujników jest od 14 do 16. Auto dostępne jest także z cyfrowym lusterkiem wstecznym.
Multimedia
10-calowy dotykowy ekran systemu multimediów jest standardem w odmianie elektrycznej oraz jako opcja w autach z silnikami 2.2 D-4D. Wbudowana karta SIM umożliwia korzystanie z nawigacji online z trójwymiarowymi mapami oraz informacjami o ruchu drogowym. Auto wyposażone jest także w asystenta głosowego, Bluetooth oraz radio DAB. Tablica wskaźników przed kierowcą ma 7-calowy, kolorowy wyświetlacz.
W autach z silnikami wysokoprężnymi standardem jest 5-calowy ekran kolorowy oraz klasyczne analogowe zegary. PROACE MAX łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.