Berlin należy do najbardziej ekologicznych miast w Europie. Już od wielu lat obowiązują tam strefy wjazdu w zależności od rodzaju napędu auta.
Dostosowała się do tego policja, która właśnie zakupiła dwa nowe bezemisyjne radiowozy.
Zobacz także:
Są to sedany Toyota Mirai z silnikiem elektrycznym, zasilanym ogniwami paliwowymi na wodór. Pojazd świetnie nadaje się do intensywnego użytku w policji, bo choć nie emituje spalin i nie generuje smogu, jego tankowanie trwa kilka minut, zasięg przekracza 500 km.
Silnik elektryczny sprawia, że auto z jednej strony jest dynamiczne i zrywne, a z drugiej może z łatwością poruszać się z prędkością patrolową bez obciążania silnika pracą w nieoptymalnym zakresie obrotów, jak to ma miejsce w przypadku silników spalinowych.
Samochód zużywa średnio 0,76 kg wodoru na 100 km. Podczas jazdy nie korzysta z energii ładowanej z zewnątrz i nie emituje CO2 ani żadnych szkodliwych substancji czy pyłów, a jedynie parę wodną. Energia do zasilania silnika elektrycznego o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm dostępnym w pełnym zakresie prędkości, pochodzi z ogniw paliwowych oraz z niewielkiej baterii, w której gromadzona jest energia odzyskiwana przy hamowaniu.
Bateria ta oraz układ hamowania rekuperacyjnego i jednostka sterująca PCU zostały zaadaptowane z układu hybrydowego Toyoty, w którym silnik spalinowy zastąpiono ogniwami paliwowymi. Ogniwa produkują prąd w reakcji wodoru i tlenu w obecności katalizatora. Dzięki temu reakcja ta jest nieporównanie wydajniejsza energetycznie niż spalanie.
Obie Toyoty Mirai będą na co dzień patrolować ulice Berlina. Zostały już odpowiednio obklejone barwami policji i otrzymały odpowiednie wyposażenie, w tym policyjne koguty na dachu, syrenę i system komunikacji radiowej. Z samochodów będą od czasu do czasu korzystać także dowódcy.
W Berlinie i okolicach jest teraz 5 stacji tankowania wodoru, dlatego jest to bardzo przyjazne miejsce dla użytkowników samochodów na ogniwa paliwowe. Z tego też powodu inwestycja policji otrzymała wsparcie Berlińskiego Programu Zrównoważonego Rozwoju (BENE).
Celem tego programu, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, jest wspieranie działań redukujących emisję CO2 w sektorze publicznym i prywatnym, aby połączyć rozwój gospodarczy z ochroną zasobów. Rozwój przyjaznej dla środowiska infrastruktury ma na celu strukturalną zmianę w kwestii ochrony środowiska, poprawę jakości życia i stanu środowiska naturalnego w Berlinie i okolicach.
Marka wyznaczyła sobie zbliżone cele w ramach strategii Toyota Environmental Challenge 2050. Rozwój motoryzacji opartej na wodorze to ważna część realizacji tego planu.