TOYOTA: MIRAI OFICJALNIE POKAZANY – PRODUKCJA OD GRUDNIA

Toyota_Fuel_C1

15 grudnia 2014 roku Toyota Motor Corporation rozpoczyna w Japonii sprzedaż zupełnie nowego modelu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi o nazwie Mirai.

Na wybranych rynkach europejskich rewolucyjny pojazd pojawi się we wrześniu 2015 roku. Model zwiastuje nową erę w motoryzacji i kolejny po samochodach hybrydowych wielki przełom technologiczny, firmowany przez Toyotę.


Zobacz także:

ECO


 

Pojazd, wykorzystując wodór – paliwo przyszłości – jako źródło energii elektrycznej, wyznacza w dzisiejszej motoryzacji nowe standardy w dziedzinie parametrów środowiskowych, a przy tym oferuje osiągi, komfort jazdy i funkcjonalność, znane z tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi.

Toyota_Fuel_C2

2016 Toyota Fuel Cell Vehicle

System Ogniw Paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS) wykorzystuje zarówno technologię ogniw, jak i technologię hybrydową. Toyota wynalazła i opatentowała w trakcie badań nad nowym, autorskim napędem system ogniw paliwowych, oraz zbiorniki sprężonego wodoru, co daje firmie olbrzymią przewagę nad pozostałymi producentami. Napęd TFCS jest bardziej efektywny energetycznie od każdego znanego do tej pory silnika spalinowego, jednocześnie nie emitując dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.

Użytkownicy Toyoty Mirai będą mieli do dyspozycji ten sam poziom komfortu, osiągów i funkcjonalności, jakim cechują się współczesne pojazdy segmentu D. Oznacza to m.in. duży zasięg pojazdu, oraz pełne tankowanie wodoru w zaledwie trzy minuty. Po sprężeniu, wodór ma wyraźnie większą od współczesnych akumulatorów gęstość energetyczną, do tego można go relatywnie łatwo przechowywać i transportować.

Toyota_Fuel_C3

Toyota Mirai w Europie

– debiut rynkowy: wrzesień 2015 roku;
– dostępność: Wielka Brytania, Dania, Niemcy; pozostałe rynki w 2017 roku;
– plan sprzedaży: 50-100 samochodów rocznie (2015 i 2016 rok);
– szacowana cena: 66 tys. Euro + VAT (Niemcy);
– produkcja: fabryka Motomachi, Toyota Motor Corporation.

Toyo_wod_s1a

Nowy zespół ogniw paliwowych Toyoty osiąga maksymalną moc wyjściową 114 kW (155 KM). Sprawność wytwarzania energii elektrycznej została zwiększona przez zastosowanie drobnootworowych kanałów przepływowych 3D, zapewniających równomierne wytwarzanie energii elektrycznej na powierzchni ogniw, kompaktową konstrukcję, wysoką wydajność i doskonałą gęstość mocy na poziomie 3,1 kW/L (2,2 razy wyższą w porównaniu do poprzednich prototypowych konstrukcji Toyoty FCHV).

Ilość wody na membranach paliwowych ogniw elektrolitycznych ma istotny wpływ na wydajność wytwarzania energii elektrycznej.

W systemie został zastosowany nowy, kompaktowy i niezwykle wydajny wzmacniacz napięcia, dzięki któremu z ogniw paliwowych do silnika elektrycznego trafia napięcie 650 wolt. Większe napięcie w systemie pozwoliło na zmniejszenie rozmiarów silnika elektrycznego oraz liczby ogniw, przez co napęd pojazdu jest mniejszy, lżejszy i bardziej uzasadniony ekonomicznie w procesie produkcji.

Toyota_Fuel_C4

Zbiorniki mają trójwarstwową strukturę złożoną m.in. z włókna węglowego i wzmocnionego tworzywa, dzięki czemu są zdolne magazynować wodór sprężony do aż 70 MPa (70 megapaskali, czyli w przybliżeniu 700 barów). W porównaniu do poprzednich, prototypowych pojazdów wodorowych Toyoty (FCHV), pojemność zbiorników wzrosła o ok. 20 proc., podczas gdy spadły zarówno ich rozmiary jak i masa. Obecnie zbiorniki wodoru wykorzystywane przez Toyotę w modelu Mirai mają najwyższe na świecie procentowe stężenie wagowe (5,7 wt%, stan na listopad 2014 r.).

Normy bezpieczeństwa

Powstawaniu Toyoty Mirai towarzyszył priorytet najwyższego bezpieczeństwa – od momentu planowania, przez produkcję i doskonalenie technologii, po bezprecedensowe właściwości gotowego pojazdu. Inżynierowie na każdym etapie kierowali się bezwzględną zasadą braku możliwości wycieku wodoru.

Toyota_Fuel_C5

Zastosowanie struktury nadwozia o niespotykanych możliwościach absorbowania i rozpraszania energii uderzenia pozwoliło na całkowite zabezpieczenie zarówno ogniw paliwowych, jak i zbiorników wodoru, przed konsekwencjami zderzenia czołowego, bocznego i tylnego. Dodatkowo, struktura, w której umieszczone zostały ogniwa paliwowe systemu, została wykonana z nowoopracowanego, termoplastycznego włókna węglowego o niskiej masie, wysokiej wytrzymałości i łatwości masowej produkcji.

Toyota Mirai będzie standardowo wyposażona w szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa:
– system zapobiegający zderzeniu (Pre-collision System), wykorzystujący radar;
– system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje kamery;
– Drive-start Control uniemożliwia niezamierzony start pojazdu bądź nagłe przyspieszenie w trakcie operowania skrzynią biegów na postoju;
– system wykrywania martwego pola w lusterkach wykorzystuje radar.

2016_Toyota_Fuel_C6

Stabilność prowadzenia i cicha praca

W Toyocie Mirai mocne ogniwa paliwowe dostarczają energii silnikowi elektrycznemu, zapewniając dużą rezerwę mocy przy każdej prędkości jazdy. Dzięki temu moment obrotowy układu jest dostępny w pełnej wartości od samego momentu ruszenia, a następnie jest płynnie i liniowo rozwijany przy wyższych prędkościach.

Najważniejsze elementy układu napędowego, czyli zespół ogniw paliwowych i zbiorniki wodoru, zostały umieszczone pod podłogą, co skutkuje wyjątkowo nisko położonym środkiem ciężkości, oraz bardzo dobrym rozłożeniem masy. Dzięki temu Toyota Mirai znakomicie się prowadzi i jednocześnie zapewnia wysoki komfort podróży. Dodatkowo, nadwozie pojazdu wyróżnia się wysoką sztywnością, szczególnie wokół tylnego zawieszenia.

Wyjątkowo cichą pracę napędu osiągnięto dzięki wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, wyciszeniu szumów i zmniejszeniu oporów toczenia, oraz zastosowaniu materiałów o najwyższych parametrach izolacyjności akustycznej.

Totot2-wod