Niezależny holenderski operator sieci elektroenergetycznych i gazowych Stedin wzbogacił firmową flotę o dwie Toyoty Mirai, które będą dostępne dla wszystkich pracowników.
Holandia jest szóstym krajem Europy, w którym rozpoczęto sprzedaż wodorowego auta Toyoty. W Europie rozpoczęła się ona w grudniu 2014 r. i od tej pory samochód trafił na rynki Japonii, USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii i Norwegii.
Zobacz także:
Jeszcze w tym roku auto trafi do salonów w Szwecji.
Słowo Mirai oznacza w języku japońskim „przyszłość”, jednak holenderski potentat energetyczny chce pokazać, że eksploatacja samochodu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi już dziś oznacza istotne korzyści. Firma Stedin wzięła w czteroletni leasing dwie Toyoty Mirai, z których będą mogli skorzystać wszyscy zatrudnieni, bez względu na pełnioną funkcję – od członków zarządu po szeregowych pracowników.
Wodór ma wiele zalet jako czysty nośnik energii. Oprócz zasilania pojazdów z ogniwami paliwowymi, może również służyć do magazynowania energii elektrycznej poza godzinami szczytowego zapotrzebowania. Stedin zamierza badać również inne możliwe zastosowania wodoru.
– Chcemy sprawić, by użytkowane przez nas pojazdy były przyjazne dla środowiska. W tym celu planujemy do 2020 roku zastąpić większość z nich samochodami bezemisyjnymi. To spore wyzwanie, bo korzystamy z 1700 aut ciężarowych i 900 osobowych oraz 600 samochodów prywatnych używanych na potrzeby firmy, co daje jedną z największych flot samochodowych w kraju. Choć skupiamy się głównie na samochodach elektrycznych ładowanych z sieci, uważamy pojazdy wodorowe za interesującą alternatywę. Eksploatacja Mirai pozwoli nam przekonać się, jak sprawdza się ta technologia w warunkach naszej firmy – powiedział Frans van de Noort, dyrektor operacyjny firmy Stedin odbierając kluczyki do nowego pojazdu.
Wsparcie rządowe
Sprzedaż Toyoty Mirai rozpocznie się w Holandii w tym miesiącu. Wsparcie rządu dla technologii wodorowych w motoryzacji obejmuje liczne zachęty finansowe dla posiadaczy bezemisyjnej Toyoty Mirai, takie jak zwolnienie z akcyzy i podatku drogowego do roku 2020 włącznie, a także ulgowy podatek od prywatnego użytku samochodów służbowych, obniżony do 4 proc.
Toyota realizuje plan 2050 Toyota Environmental Challenge, którego celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody o 90 proc. do roku 2050 (w stosunku do poziomu z roku 2010). Istotnym czynnikiem w realizacji tych zamierzeń będą pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Marka prowadzi w tej dziedzinie badania i rozwija motoryzacyjne technologie wodorowe od ponad 20 lat. Efektem tych prac jest Toyota Mirai, samochód nie emitujący żadnych niepożądanych substancji o zasięgu od 550 do 750 km, którego czas tankowania wynosi około trzech minut.