W lipcu br. pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje całkowicie nowa jednostka benzynowa z turbosprężarką, opracowana od podstaw przez Toyota Motor Corporation w Japonii.
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, silnik 1.2T będzie wyróżniał się na rynku nie tylko dobrymi osiągami i niskim zużyciem paliwa, ale także brakiem efektu „turbo-dziury” i natychmiastową reakcją na gaz.
Zobacz także:
Opracowana od podstaw jednostka benzynowa Turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 sek. Pojazd wyposażony w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h.
Te dobre osiągi są uzyskiwane przy niskim poziomie zużycia paliwa i niskiej emisji C02 — Auris 1.2 Turbo zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,7 l/100 km i emituje 109 g/km CO2.
Innowacyjny system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing – inteligent Wide) pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych, na tej samej zasadzie co w silnikach benzynowych, stosowanych w napędzie hybrydowym Toyoty, powodując wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, znacznie zmniejszone są straty wynikające z zasysania powietrza do komory spalania, a w konsekwencji jednostka jest wyjątkowo oszczędna. Przy bardziej zdecydowanym dodaniu gazu, silnik powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto, zapewniając kierowcy wysokie osiągi.
Lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa
Zastosowanie podwójnego układu chłodzenia pozwoliło na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy, co również pozytywnie wpływa na lepsze osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa. Rozwiązanie zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Dzięki temu obniżona została temperatura powietrza zasysanego przez jednostkę. Dodatkowo zastosowany w układzie wydechowym wymiennik ciepła zmniejsza temperaturę spalin, wyraźnie poprawiając efektywność pracy turbosprężarki.
Wysoki moment obrotowy o optymalnym przebiegu jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T.
Nowy system wtrysku paliwa został skonstruowany specjalnie na potrzeby silnika. VVT-i (Variable Valve Timing – intelligent) steruje otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych. Pozwala maksymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.
W silniku 1.2 Turbo zastosowano nowy rozrusznik, skonstruowany tak, by zapewnić szybki i płynny start silnika. Kiedy system wyłącza silnik, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania.
Jednostka 1.2 Turbo uzupełnia gamę napędową kompaktowego Aurisa. Dzięki dostępności trzech rodzajów napędów – benzynowego (1.33 Dual VVT-i, 1.2T, 1.6 Valvematic), Diesla (1.4 D-4D, 1.6 D-4D), oraz systemu hybrydowego – Auris posiada najszerszą gamę jednostek na rynku.
Dane techniczne Toyota Auris 1.2 Turbo
* silnik: 4-cylindrowy rzędowy
– rodzaj wtrysku paliwa: bezpośredni;
– pojemność skokowa: 1197 cm3;
– średnica cylindra x Skok tłoka: 71.5 mm x 74.5 mm;
– stopień sprężania: 10:1;
– maksymalna moc (KM/kW przy obr./min.): 116 KM (85kW) / 5200 – 5600;
– maksymalny moment obrotowy (obr./min.): 185 Nm / 1500-4000;
– emisja CO2 (dla skrzyni 6MT/CVT): 109/ 106 g/km (w cyklu mieszanym EU);
– prędkość maksymalna: 200 km/h;
– przyspieszenie 0 – 100 km/h: 10.1 sek.