strong>Toyota intensywnie rozwija całą gamę bezemisyjnych napędów, a potencjał nowych rozwiązań prezentują innowacyjne pojazdy prototypowe
Zgodnie ze swoją wielotorową strategią dekarbonizacji Toyota cały czas oferuje pełną paletę napędów – od silników spalinowych, przez samochody hybrydowe i hybryd plug-in, po elektryczne auta na baterie oraz na wodorowe ogniwa paliwowe.
Zobacz także:
OPEL: NOWE HYBRYDY Z TECHNOLOGIĄ 48 – WOLTOWĄ
Koncern sprzedaje ponad 10 mln aut rocznie w 170 krajach, dlatego nieustannie pracuje nad kolejnymi bezemisyjnymi rozwiązaniami z dziedziny mobilności, by móc zaspokoić różnorodne potrzeby klientów na całym świecie.
Niezawodne i oszczędne hybrydy i hybrydy plug-in Toyoty
Toyota już blisko 30 lat temu rozpoczęła redukcję emisji w swojej gamie, wprowadzając kolejne modele z napędem hybrydowym. Współpraca silnika spalinowego z elektrycznym przekłada się na niskie średnie zużycie paliwa oraz niskie emisje CO2, przy zachowaniu dużego zasięgu. Na świecie sprzedano już ponad 27 mln aut z takim napędem, który odznacza się także charakterystyczną dla marki niezawodnością.
Zebrane doświadczenia pomogły w stworzeniu innowacyjnych hybryd plug-in, które na rynku wyróżniają się nie tylko zasięgiem w trybie elektrycznym, ale także zachowaniem auta po rozładowaniu baterii trakcyjnej – auto przełącza się w tryb klasycznej hybrydy, gwarantując niskie zużycie paliwa przy zachowaniu prawie identycznych osiągów. Ponadto, oferowane obecnie Toyoty C-HR Plug-in Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Prius mają także zdecydowanie większą moc od innych wersji napędowych tych modeli.
Przyszłość aut elektrycznych
Toyota bZ4X jest pierwszym globalnym autem Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym, ale koncern intensywnie pracuje nad kolejnymi autami z nową generacją baterii o większym zasięgu i krótszym czasie ładowania oraz z serią innowacyjnych technologii.
Toyota Hilux BEV, zaprojektowana przez inżynierów z Australii i Tajlandii, jest prototypem elektrycznej wersji legendarnego pick-upa, który dziedziczy wytrzymałość, niezawodność i cenioną przez klientów na całym świecie jakość, czyli wszystkie cechy najlepszego modelu swojego segmentu, wykorzystując technologie Toyoty, które są doskonalone od ponad ćwierć wieku.
Toyota Land Cruiser Se to wizja jak w przyszłości może prezentować się legendarna terenówka z bateryjnym napędem elektrycznym. Auto mierzy 5150 mm długości, 1990 mm szerokości, 1705 mm wysokości, a jego rozstaw osi 3050 mm pozwolił na zaprojektowanie komfortowego wnętrza z trzema rzędami siedzeń dla siedmiu osób. Napęd oferuje wysoki moment obrotowy dostępny w pełnym zakresie prędkości i zapewnia świetne możliwości terenowe. Prototyp łączy praktyczność, komfort i elegancką, nowoczesną stylistykę, a do tego precyzyjnie prowadzi się zarówno na asfalcie, jak i w trudnym terenie.
Toyota Compact SUV Concept ma aerodynamiczną sylwetkę, futurystyczną stylistykę, a do jego stworzenia wykorzystano materiały o niskim wpływie na środowisko jak fotele z materiałów pochodzenia roślinnego i z recyklingu. Wnętrze jest nowoczesne, a jego obsługę ułatwią systemy kolejnej generacji. Samochód mierzy 4538 mm długości, 1560 mm wysokości oraz 1888 mm szerokości i charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz przyjemnym prowadzeniem.
Toyota pracuje także nad rozwiązaniami dla miłośników klasyków. Model AE86 BEV Concept powstał w ramach projektu AE86 Carbon Neutral, stworzonego z myślą o kolekcjonerach i pasjonatach motoryzacji, którzy w przyszłości chcieliby przebudować swoje klasyczne samochody na auta bezemisyjne. Do modyfikacji wybrano jeden z ulubionych modeli fanów Toyoty – Corollę AE86. Sportowy tylnonapędowy samochód w wersji Levin – przeszedł konwersję na bateryjne auto elektryczne. Auto zachowało niską masę nadwozia i charakterystyczne wyważenie, a także manualną skrzynię biegów. Odświeżono wnętrze, w którym wykorzystano ekologiczne materiały, a napęd zmieniono na elektryczny.
Koncepcyjna Toyota LQ Concept sięga jeszcze dalej w przyszłość. Auto oferuje zautomatyzowane prowadzenie na czwartym poziomie autonomii (wg SAE), nie emituje żadnych spalin i oczyszcza powietrze z ozonu z 60-procentową skutecznością, a interfejs z awatarem sztucznej inteligencji o imieniu Yui, sprawia, że doświadczenie prowadzenia samochodu jest znacznie bardziej spersonalizowane. Ponadto zapewnia zasięg do 300 km i jest pierwszym samochodem Toyoty, w którym zastosowano organiczne diody LED na tablicy przyrządów i w zegarach.
Wodór w samochodach Toyoty
Oferowana globalnie od 2014 Toyota Mirai przyspieszyła wzrost świadomości na świecie na temat technologii wodorowych oraz nowych możliwości, jakie one tworzą dla rozwoju czystego, zrównoważonego transportu. W 2021 roku zadebiutowała druga generacja auta, która ma udoskonalony system ogniw paliwowych, ulepszony system zarządzania energią oraz większą pojemność zbiorników paliwa, a tym samym większy zasięg na jednym tankowaniu.
Rozwiązania zastosowane w tym modelu trafiły już do Toyoty Crown, a inżynierowie z TMUK opracowali 10 egzemplarzy Toyoty Hilux FCEV. Prototyp w wersji z nadwoziem półtorej kabiny ma 5325 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1810 mm wysokości, a pod karoserią kryją się rozwiązania znane z Toyoty Mirai. Wodór przechowywany jest w trzech zbiornikach o pojemności 2,6 kg (łącznie 7,8 kg), które zostały zamontowane na ramie podwozia. Prognozowany zasięg wodorowego Hiluxa to nawet 600 km, czyli więcej niż można uzyskać po zastosowaniu bateryjnego napędu elektrycznego. Wodorowe Hiluxy pojawiły się we flocie tegorocznych igrzysk oraz paraigrzysk w Paryżu.
Silniki spalinowe na wodór oraz paliwa syntetyczne i biopaliwa
Toyota cały czas inwestuje w badania i rozwój silników spalinowych. Koncern pracuje zarówno nad motorami zasilanymi nowoczesnymi paliwami syntetycznymi i biopaliwem, jak i bezemisyjnym wodorem.
Paliwa syntetyczne i biopaliwa nie wymagają tworzenia nowej infrastruktury do tankowania i mogą być z powodzeniem stosowane w obecnie powstających autach. By wykorzystać pełen potencjał paliw nowej generacji, przygotowano specjalną GR Suprę e-fuel oraz prototypowego GR Yarisa AD, który został wyposażony w zaawansowane systemy jazdy autonomicznej.
Na bazie testowanej w Japonii GR Corolli H2 Concept stworzono wodorowego GR Yarisa H2 Concept, który napędzany jest przez trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem zmodyfikowany pod kątem wodoru. Auto otrzymało nowy układ paliwowy oraz system wtryskowy przystosowany do spalania tego paliwa, a zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku sedana Mirai.